کوالکام: تقاضا برای تولید تراشه گوشی هوشمند کاهش یافته است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مقامات شرکت کوالکام اظهار داشتند که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا احتمالا تقاضا برای تراشه گوشی هوشمند با افت ۳۰ درصدی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ روبه‌رو خواهد شد. همین امر نیز سبب شده تا شرکت سازنده قطعات نیمه‌هادی برنامه مالی خود برای سه‌ماهه آینده را تغییر دهد.

در گزارش سه‌ماهه اول کوالکام نیز به کاهش ۲۱ درصدی تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند اشاره شده است که علت اصلی آن نیز گسترش بیماری کرونا و درنتیجه تعطیلی کارخانه‌ها و همچنین عدم تمایل کاربران به خرید تلفن هوشمند جدید عنوان می‌شود.

با این حال، کوالکام توانسته انتظارات درآمد سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ را برآورده سازد و با وجود کاهش تقاضا، درآمدی بالغ بر ۵/۲ میلیارد دلار داشته باشد. در انتظارات درآمد کوالکام تخمین زده می‌شد که این شرکت درآمدی بالغ بر ۵/۰۲ میلیارد دلار در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ داشته باشد.

در نظر داشته باشید که درآمد کوالکام با شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند کاملا متفاوت است و بر اساس تقاضا و سفارش تولید قطعات نیمه‌رسانا و محصولات دیگر این شرکت محاسبه می‌شود؛ اما شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند بر اساس فروش محصولات، درآمدشان را عنوان می‌کنند. به همین علت گزارش مالی سه‌ماهه دوم شرکت کوالکام در زمانی منتشر شده است که شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند در حال انتشار گزارش مالی سه‌ماهه اول خود هستند.

در هر صورت مشکل اصلی کوالکام در افت ۲۹ درصدی سود خالص نسبت به همین بازه زمانه در سال گذشته است و به مبلغی بالغ بر ۴۶۸ میلیون دلار رسیده است. مقامات کوالکام می‌گویند که سه مورد مرتبط با بیماری کرونا وجود دارد که روی فروش محصولات این شرکت طی ماه‌های آینده تاثیرگذار خواهد بود:

  • ادامه گسترش بیماری کرونا و نحوه برخورد دولت‌های دنیا در مقابله با آن
  • میزان تقاضا برای گوشی‌های هوشمند جدید مجهز به تراشه یا محصولات دیگر کوالکام
  • شرایط زنجیره تامین قطعات و تجهیزات بی‌سیم، شبکه‌های توزیع و نیروی کار (فعالیت به‌صورت دورکاری) در دنیا

با وجود مشکلات متعدد بر سر راه کوالکام، تراشه‌های اسنپدراگون سازگار با فناوری 5G در محصولات مختلفی استفاده می‌شوند که برای مثال می‌توان به گوشی‌های هوشمند بالارده مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ یا محصولات میان‌رده با تراشه اسنپدراگون 765G اشاره کرد. درواقع هر کاربری که بخواهد به شبکه 5G دسترسی داشته باشد احتمالا از گوشی‌های هوشمندی خریداری می‌کند که مجهز به تراشه‌های کوالکام شده‌اند.

در ادامه بخوانید:

مقامات کوالکام نیز امیدوار هستند که در سال جاری میلادی شاهد فروش ۱۷۵ الی ۲۲۵ میلیون گوشی هوشمند سازگار با فناوری 5G باشیم. افزایش فروش محصولات مجهز به فناوری 5G می‌تواند به افزایش درآمد کوالکام کمک فراوانی کند و گویا مقامات این شرکت حساب ویژه‌ای روی رشد تقاضا برای تولید تراشه‌های اسنپدراگون کرده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع