حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

فدورا 32 / Fedora 32 به‌همراه نسخه جدید گنوم / GNOME 3.36 در دسترس قرار گرفت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

فدورا را نمی‌توان جزو آن‌دسته از توزیع‌های لینوکس به‌شمار آورد که امکان دسترسی به آن‌ها توسط همه وجود دارد؛ بااین‌حال اگر توسعه‌دهنده هستید، فدورا جزو بهترین توزیع‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. پروژه‌ی فدورا چند روز پیش در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که فدورا ۳۲ در دسترس قرار گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات اعمال‌شده در به‌روزرسانی جدید فدورا را می‌توان استفاده‌ی آن از محیط دسکتاپ گنوم ۳/۳۶ (GNOME 3.36) به‌شمار آورد که بهبودهایی بزرگ نظیر صفحه‌ی قفل جدید به‌خود دیده است.

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی پروژه‌ی موردبحث، فدورا ۳۲ ورک‌استیشن (Fedora 32 Workstation) روی دسکتاپ گنوم ۳/۳۶ تمرکز دارد و به‌صورت ویژه برای آن‌دسته از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ساخته شده است که می‌خواهند در زمانی سریع کارشان را با لینوکس شروع کنند. فدورا ۳۲ همچون نسخه‌های پیشین فدورا شامل جدیدترین و بهترین برنامه‌های متن‌باز برای برنامه‌نویسان است. آن‌طور که متیو میلر، رهبر پروژه‌ی فدورا، می‌گوید «فرقی ندارد که از کدام نسخه‌ی فدورا استفاده کنید، در هر صورت می‌توانید به‌جدیدترین برنامه‌هایی که دنیای متن‌باز ارائه می‌دهد، دسترسی پیدا کنید».

فدورا ۳۲ ورک‌استیشن از لینوکس کرنل ۵/۶ استفاده و از وی‌پی‌ان WireGuard پشتیبانی می‌کند

فدورا یکی از توزیع‌های لینوکس برای جامعه‌ی پرشمار این سیستم‌عامل است که به شرکت رد هت (Red Hat) تعلق دارد. گرچه به‌طور معمول هنگام انتشار نسخه‌ی جدید فدورا، تمامی نگاه‌ها به سیستم‌های دسکتاپ جلب می‌شوند،‌ اما فدورا ۳۲ عملکردی بسیار گسترده‌تر از صرفا یک توزیع ورک‌استیشن دارد. زیرا آن‌طور که اطلاعات رسمی نشان می‌دهند، فدورا ۳۲ شامل نسخه‌های دیگری است. البته هنوز هم عمده‌ی کاربران به نسخه‌ی دسکتاپ فدورا اهمیت می‌دهند.

ظاهرا نسخه‌ی ورک‌استیشن فدورا ۳۲ مبتنی‌بر لینوکس کرنل ۵/۶ (Linux Kernel 5.6) است و از شبکه‌ی خصوصی مجازی WireGuard در کنار USB4 پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم، فدورا ۳۲ ورک‌استیشن از محیط دسکتاپ گنوم ۳/۳۶ به‌عنوان دسکتاپ پیش‌فرض استفاده می‌کند. این نسخه از گنوم سرعت بیشتری نسبت‌به قبل دارد و بهبودهای درخورتوجهی به‌خود دیده است. در گنوم جدید شاهد رابط کاربری تمیزتر و سرراست‌تر هستیم که کنترل بهتری را روی فونت‌ها به کاربر ارائه می‌دهد. یکی از تغییرات جالب گنوم ۳/۳۶ این است که وقتی در این محیط دسکتاپ رمز عبور خاصی را وارد می‌کنید می‌توانید تک‌تک حرف‌های رمز عبور را ببینید. تا پیش از این، به‌هنگام وارد کردن رمز عبور، به‌جای هر حرف علامت ستاره قرار می‌گرفت. 

فدورا / Fedora

در گنوم جدید شاهد اعمال تغییراتی روی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض هستیم؛ بر این اساس در این نسخه از گنوم، شات‌ول با گنوم فوتوز، Evolution با Geary و Rhythmbox با GNOME Music جایگزین شده‌اند. از آن‌جایی که در حال استفاده از لینوکس هستید، طبیعتا می‌توانید هر اپلیکیشنی را که تمایل داشتید دانلود کنید؛ با این حال شماری از کاربران می‌گویند از اینکه جایگزین شدن Evolution را با Geary می‌بینند، متأسف شده‌اند. Evolution یکی از محبوب‌ترین کلاینت‌های ایمیل در گنوم به‌شمار می‌آید. البته محبوب‌ترین کلاینت ایمیل لینوکس را با اختلاف می‌توان Mozilla Thunderbird به‌حساب آورد که در نسخه‌ی جدید گنوم نیز به‌صورت پیش‌فرض در دسترس است. فدورا ۳۲ همچنین مجهز به جدیدترین نسخه از اپلیکیشن‌های محبوب دسکتاپ لینوکس نظیر LibreOffice و مرورگر وب فایرفاکس است. 

در کنار نسخه‌ی ورک‌استیشن، کاربران اکنون می‌توانند نسخه‌ی ویژه‌ی فدورا را برای سرور (فدورا سرور) نیز دانلود کنند؛ فدورا سرور مخصوص ادمین‌هایی است که به‌دنبال راهکاری ساده برای پیش‌برد پروژه‌های کاری‌شان هستند. به‌علاوه امکان دانلود نسخه‌ی مخصوص اینترنت اشیاء فدورا یعنی فدورا IoT نیز فراهم شده است. نسخه‌ی IoT فدورا می‌تواند در نقش ابزاری قدرتمند و کاربردی برای اکوسیستم‌های مبتنی‌بر اینترنت اشیاء ظاهر شود. اخبار رسمی همچینن می‌گویند امکان دانلود Fedora CoreOS نیز برای کاربران فراهم شده است؛ فدورا CoreOS نوعی سیستم‌عامل مینیمال است که به‌صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود و امکان اجرای کانتینرهای لینوکسی را به‌شکلی امن امکان فراهم می‌کند. همچنین امکان دسترسی به چندین فدورا Spin و Lab وجود دارد که هر یک کاربران خاصی را هدف قرار داده‌اند.

فرقی ندارد که به استفاده از کدام نسخه‌ی فدورا ۳۲ تمایل دارید، تمامی آن‌ها دارای یک نوع بسته‌ی نرم‌افزاری برای دانلود کردن هستند. همچون نسخه‌های پیشین، فدورا ۳۲ با شماری از به‌روزترین نرم‌افزارها در دسترس قرار می‌گیرد که از بین آن‌ها می‌توانیم به GCC 10 و Ruby 2.7 و Python 3.8 اشاره کنیم. ظاهرا پایتون ۲ تا حد زیادی از فدورا حذف شده، زیرا طبق ادعای پروژه‌ی فدورا، پایتون ۲ به پایان عمرش رسیده است. برای کسانی که هنوز هم بر پایتون ۲ متکی هستند، بسته‌ی python27 ارائه شده است.

فدورا ۳۲ شامل به‌روزرترین نرم‌افزارها نظیر GCC 10 برای توسعه‌دهندگان است

تغییر مهم دیگری که در فدورا ۳۲ اعمال شده به شرایطی که رایانه حافظه‌ی کمی در دسترس دارد، مربوط می‌شود. در فدورا ۳۲ شاهد سرویسی تحت عنوان EarlyOOM هستیم که می‌تواند به‌صورت خودکار تشخیص دهد در چه زمانی حافظه‌ی رایانه‌ی شما پر شده است و بدین ترتیب می‌تواند با اجرای نوعی دستور خاص، برنامه‌ای را که بیشترین حجم از منابع حافظه را اشغال کرده است، ببندد. این سرویس باعث می‌شود دیگر شاهد هنگ کردن سیستم نباشید و مجبور نشوید که برای بازیابی رایانه، آن را خاموش و روشن کنید. فدورا ۳۲ همچنین میزبان قابلیت کاربردی دیگر است که با نام fstrim.timer از آن یاد می‌شود. فدورا از طریق این قابلیت می‌تواند میزان استفاده از درایو SSD سیستم شما را به‌صورت هفتگی بهینه‌سازی کند. گرچه این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در نسخه‌ی دسکتاپ نیز وجود دارد، اما بدون شک بیشترین میزان مزیت‌های آن‌ به ادمین‌های سرور ارائه می‌شود.

برای دانلود جدیدترین نسخه‌‌های فدورا می‌توانید وارد وب‌سایت رسمی این توزیع لینوکس شوید. همچنین اگر جزو کاربران قدیمی فدورا هستید می‌توانید با مراجعه به راهنمای ویژه‌ای که در وب‌سایت فدورا قرار گرفته است، نسخه‌های جدید را دریافت کنید. همچون همیشه، فدورا ۳۲ ورک‌استیشن روی معماری ۶۴ بیت اینتل در دسترس قرار دارد؛ بااین‌حال فدورا قرار نیست برای معماری قدیمی ۳۲ بیت اینتل منتشر شود. از طرفی دیگر کاربر می‌تواند نسخه‌ی دسکتاپ فدورا ۳۲ را روی دستگاه‌های مبتنی‌بر Arm aarch64 اجرا کند. 

لنوو یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های حوزه‌ی رایانه‌های شخصی است که چند روز پیش به‌صورت رسمی اعلام کرد قصد دارد شماری از لپ‌تاپ‌های سری تینک‌پد را به‌صورت پیش‌فرض با لینوکس روانه‌ی بازار کند. بسیاری از کاربران صرفا به دانلود فدورا ۳۲ یا به‌روزرسانی نسخه‌ی فعلی به نسخه‌ی جدید اقدام خواهند کرد، اما به‌لطف اقدام اخیر لنوو، از این پس امکان تهیه‌ی لپ‌تاپ‌های این شرکت نیز به‌صورت پیش‌فرض با لینوکس وجود خواهد داشت. لنوو طبق اعلام رسمی قصد دارد به‌زودی لپ‌تاپ‌های تینک‌پد پی ۱ نسل ۲ (ThinkPad P1 Gen2) و تینک‌پد ایکس ۱ نسل ۸ (ThinkPad X1 Gen8) و تینک‌پد پی ۵۳ (ThinkPad P53) را با لینوکس عرضه کند.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع