حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کاهش تولید گوشی‌های هوشمند در نیمه دوم امسال ممکن است رکورد بزند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

صنعت گوشی‌های هوشمند از ماه فوریه به شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. این شرایط کمی در حال بهبود است، اما وب‌سایت TrendForce برای سه ماهه کنونی کاهش تولید شدیدی را پیش‌بینی کرده است.

رکورد بزرگترین کاهش تولید  

تحقیقات TrendForce نشان می‌دهد که تولید جهانی گوشی هوشمند در سه ماهه اول امسال با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۸۰ میلیون دستگاه رسیده است. این عدد، کمترین مقدار در پنج سال اخیر است و می‌توان علت آن را اختلال در زنجیره تامین اپل در چین دانست.

داده‌های جدیدتر نشان‌دهنده بهبود شرایط است که دلیل آن می‌تواند کنترل بیماری ویروس کرونا در چین و بازگشت کارگران به کارخانه‌ها در این کشور باشد.

برای سه ماهه کنونی پیش‌بینی شده است که میزان تولیدات دستگاه‌ها کمی بیشتر از سه ماهه اول شود و به ۲۸۷ میلیون دستگاه برسد. متاسفانه این عدد کاهش بزرگ ۱۶.۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که رکورد بزرگترین کاهش در این سه ماهه به حساب می‌آید.

با در نظر گرفتن این موضوع، TrendForce پیش‌بینی می‌کند که امسال ۱.۲۴ میلیارد گوشی هوشمند تولید شود که ۱۱.۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

سامسونگ در این سه ماهه شرایط سختی دارد

در رابطه با هر کدام از شرکت‌ها، TrendForce انتظار دارد که برخی از برندهای اصلی، تولید گوشی کمتری را گزارش کنند. پیشتاز بازار یعنی سامسونگ ممکن است در ماه‌های آینده به شدت تحت تاثیر شرایط کنونی قرار بگیرد.

این غول کره جنوبی در طول سه ماهه اول امسال، به خاطر اینکه فقط ۱-۲ درصد از بازار گوشی چین را در اختیار دارد و بیشتر در بازار هند و ویتنام فعال است، تاثیری کمتری پذیرفت. اما متاسفانه سه ماهه دوم می‌تواند برای این شرکت خیلی بدتر باشد.

خطوط تولید در هند از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده‌اند و تقاضا در آمریکا و اروپا به شدت کاهش یافته است. بنابراین TrendForce پیش‌بینی کرده است که میزان تولید سامسونگ در سه ماهه دوم ۱۰.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت و به ۵۸.۳ میلیون دستگاه خواهد رسید.

معجزه‌ها همچنان برای هواوی ادامه دارد

هواوی تقریبا تاثیر چندانی در رابطه با تولید گوشی هوشمند در طول سه ماهه اول امسال ندیده است. دلیل آن هم این است که این شرکت بلافاصله بعد از تعطیلات سال نوی چینی تولید دستگاه‌هایش را از سر گرفت و تقاضای ادامه‌دار را در چین تجربه کرد.

تولید این شرکت در نیمه نخست امسال به ۴۶ میلیون دستگاه رسید و اگر اقتصاد در چین به بهبود خود ادامه دهد و هواوی فروش‌های خود را در اروپا حفظ کند، این عدد می‌تواند در سه ماهه دوم به ۴۸ میلیون دستگاه افزایش یابد.

هواوی تمرکز خود را روی گوشی‌های ۵G گذاشته است، اما به تولید هندست‌های ۴G خود هم ادامه می‌دهد که احتمالا بیش از نصف تولیدات گوشی‌های هواوی را در نیمه نخست امسال تشکیل خواهد داد.

آیفون SE جدید: نجات‌دهنده آیفون

در رتبه سوم سه ماهه اول امسال شرکت اپل قرار داشت و میزان تولید آیفون‌هایش ۳۷.۹ میلیون دستگاه بود که نسبت به سال گذشته ۸.۷ درصد کاهش داشته است. تقاضا برای آیفون ۱۱ و سایر مدل‌های رده‌بالا در هفته‌های اخیر کاهش یافته است، اما TrendForce انتظار دارد که میزان تولید بدون تغییر باقی بماند.

این موضوع درباره آیفون SE جدید صادق نیست و مورد اقبال مشتریان در سراسر دنیا قرار گرفته است. اینکه آیا اپل می‌تواند به اهداف تولید خود در نیمه دوم امسال برسد یا نه، معلوم نیست.

TrendForce قبلا تعداد ۲۰۰ میلیون دستگاه آیفون را برای امسال پیش‌بینی کرده بود و هرچند اپل در ماه‌های اکتبر/نوامبر امسال آیفون‌های ۵G خود را عرضه خواهد کرد، اما TrendForce معتقد است که شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا، اپل را مجبور به کاهش تولید این گوشی‌ها خواهد کرد.

شیائومی، اوپو و ویوو میزان تولید خود را کاهش خواهند داد

TrendForce برای شرکت‌های شیائومی، اوپو و ویوو کاهش تولیدات بزرگی را برای سه ماهه کنونی پیش‌بینی کرده است.

حدود ۷۰ درصد از فروش گوشی‌های شیائومی در بازارهای خارج از چین صورت می‌گیرد و کاهش تقاضا ظاهرا این شرکت را مجبور به کاهش تولید دستگاه‌های خود به ۲۷.۵ میلیون دستگاه خواهد کرد که نشان‌دهنده کاهش ۱۰.۷ درصدی خواهد بود.

اوپو و ویوو نیز انتظار می‌رود تولیدات خود را به ترتیب به ۳۰ میلیون و ۲۴.۵ میلیون دستگاه برسانند که به معنی کاهش حدود ۱۴ درصدی برای هر دو شرکت خواهد بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع