اپل در سه ماهه دوم امسال آیفون‌های کمتری فروخته است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل گزارش درآمدهای مالی سه ماهه دوم خود را منتشر کرد و گوشی‌های آیفون با ۲۸.۹۶ میلیارد فروش، بالاترین سهم درآمد را در بین محصولات این شرکت دارند. این رقم کمتر از پیش‌بینی‌های وال استریت مبنی بر ۳۰.۸۹ میلیارد دلار است. این عدد همچنین ۶.۷ درصد کمتر از ۳۱.۰۵ میلیارد دلاری است که اپل در سه ماهه دوم سال گذشته از راه فروش آیفون‌ها کسب کرده بود. برای نیمه نخست مالی امسال، میزان فروش آیفون‌ها ۸۴.۹۲ میلیارد دلار بود که ۲.۳ درصد بیشتر از ۸۳.۰۳ میلیارد دلار نیمه نخست سال گذشته است.

پوشیدنی‌های اپل سریع‌ترین رشد را داشته است

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و وسایل جانبی اپل با کسب درآمد ۶.۲۸ میلیارد دلار سریع‌ترین رشد را داشته‌اند. این بخش در مقایسه با ۵.۱۳ میلیارد دلار سال گذشته رشد ۲۲.۴ درصدی را تجربه کرده است. از جمله دستگاه‌های این بخش می‌توان به اپل واچ و ایرپاد اشاره کرد. درآمد پوشیدنی‌ها در نیمه نخست امسال ۱۶.۳ میلیارد دلار بود که ۳۱ درصد بالاتر از درآمدهای این بخش در نیمه نخست سال گذشته است. با این حال، در سه ماهه دوم امسال، درآمدهای ناشی از فروش آیپد با کاهش ۱۰.۳ درصدی نسبت سال گذشته، از ۴.۸۷ میلیارد دلار به ۴.۳۷ میلیارد دلار رسیده است. در شش ماهه اول سال مالی امسال نیز فروش آیپد با ۱۰.۸ درصد کاهش به ۱۰.۳۵ میلیارد دلار رسید.

درآمد سرویس‌ها که اپل امیدوار است در سال مالی امسال به ۵۰ میلیارد دلار برسد، در سه ماهه دوم ۱۳.۳۵ میلیارد دلار بوده است. این دومین سه ماهه متوالی است که بخش سرویس‌های اپل با نرخ بالاتر از ۵۰ میلیارد دلار رشد می‌کند. درآمدهای سرویس‌ها نسبت به سال گذشته ۱۶.۶ درصد رشد داشته است. اپل بعد از رکورد فروش آیفون‌ها در سال ۲۰۱۵، برای بهره بردن از تعداد زیاد دستگاه‌های فعال آیفون تصمیم گرفت که روی بخش سرویس‌ها تمرکز کند. این بخش شامل اپلیکیشن‌های پولی مانند اپل موزیک، اپل نیوز پلاس، اپل تی‌وی پلاس، اپل آرکید و اپل استور می‌شوند. درآمدهای اپل از این بخش در نیمه نخست امسال فراتر از ۲۶ میلیارد دلار رفته است.

در حالیکه بازار اروپا بیشترین رشد را برای اپل در پی داشته است (۹.۵ درصد)، میزان فروش‌ها در چین ۷.۵ درصد در سه ماهه دوم امسال کاهش داشته است. درآمد خالص برای این سه ماهه ۱۱.۲۵ میلیارد دلار بود که ۲.۷ درصد کمتر از درآمد خالص در مدت مشابه سال گذشته است. اپل در سه ماهه دوم امسال در مجموع ۵۸.۳۱ میلیارد دلار درآمد داشته که کمی بیشتر از ۵۸.۰۲ میلیارد دلار سال گذشته است. درآمد به ازای هر سهم اپل نیز با افزایش ۳.۷ درصدی به ۲.۵۵ دلار رسیده است. کل درآمد اپل در نیمه نخست امسال ۱۵۰.۱۳ میلیارد دلار بود که ۵.۵ درصد نسبت به نیمه نخست سال گذشته رشد کرده است.

در حالیکه فروشگاه‌های اپل در اکثر کشورها به خاطر شیوع ویروس کرونا بسته بود، اما این کار مانع از آن نشد تا اپل دستگاه‌های جدید آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی را معرفی نکند. تبلت‌های جدید از سنسور LiDAR بهره می‌برند که به ماژول دوربین پشت اضافه شده و قابلیت‌های واقعیت افزوده بهبودیافته ارائه می‌کند. در این مدت، مجیک کیبورد هم معرفی شد که تبلت‌ها را از طریق آهنرباها به هم وصل می‌کند.

تیم کوک مدیر اجرایی اپل درباره گزارش مالی جدید گفت:

در میانه شرایط بحرانی کنونی بسیار خوشحال هستم که بگویم اپل در طول این سه ماهه رشد  داشته است. ما در ماه فوریه افت شدیدی را تجربه کردیم، اما در ماه مارس اوضاع شروع به بهتر شدن کرد و در ماه آوریل شرایط بهتر از قبل شد. بنابراین این موضوع ما را به آینده امیدوار می‌کند. ما به کسب‌وکار بلندمدت خود اعتماد داریم. در کوتاه مدت، پیش‌بینی دو ماه آینده بسیار دشوار است و در حاضر نمی‌توان با قطعیت چیزی گفت. سه ماهه دوم، یک سه ماهه بسیار منحصربه‌فرد بود. من هرگز چنین سه ماهه‌ای را تجربه نکرده بودم. امیدوارم که هرگز آن را تجربه نکنم، اما واقعا به شرکت و آنچه که در طوال این مدت کسب کرد افتخار می‌کنم.

کوک همچنین گفت که اپل نیوز در طول سه ماهه دوم امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا به‌طور متوسط ماهانه ۱۲۵ میلیون کاربر داشته است. همچنین ۳ میلیون نفر از نسخه وب اپلیکیشن ردیابی کووید-۱۹ اپل بازدید کرده‌اند.

ارزش هر سهم اپل که قبل از انتشار گزارش مالی با افزایش ۶.۰۷ دلاری به ۲۹۳.۸۰ دلار رسیده بود بعد از انتشار گزارش با کاهش ۴.۰۵ درصدی به ۲۸۹.۷۵ دلار رسید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع