۱۶ گوشی جدیدی که در سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

با وجود تغییراتی که در زنجیره‌ی‌ تامین قطعات گوشی‌های هوشمند به واسطه پاندمیک ویروس کرونا به وجود آمده است اما هنوز هم انتظار داریم تا طی ماه‌های آتی شاهد معرفی گوشی‌های جدیدی باشیم.

علی‌رغم وضعیت فعلی که جهان گرفتار آن است، شرکت‌های تولید گوشی‌های هوشمند هنوز هم تلاش می‌کنند تا تلفن‌های جدیدی را از این ماه به بعد و به خصوص در فصل تابستان معرفی کنند؛ در حالی که ممکن است در حال حاضر بسیاری از ما به این فکر ‌‌کنیم تا بیشتر مواظب خود باشیم، تولیدکنندگانی مانند اپل و سامسونگ در همین لحظه هنوز در حال ساخت دستگاه جدیدی هستند و باز هم تلاش می‌کنند تا شما را به خریدن محصولات جدید خود ترغیب نمایند.

باید دید که برنامه‌های فعلی این تولیدکنندگان به چه شکلی پیش خواهد رفت. هرچند که در میان نگرانی‌های همه‌گیری ویروس کرونا، محموله‌های ارسالی گوشی‌های هوشمند در فوریه میلادی در مقایسه با ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸ درصد کاهش را نشان می دهد و همچنین اگرچه به این هم خوش‌بین نیستم که در ماه مارس اوضاع از این بهتر شود اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه پیش می‌آید. واقعاً هیچ‌کس نمی‌داند که در چند ماه آینده وضعیت به چه صورتی پیش خواهد رفت اما این طور که معرفی گوشی‌های هوشمند ادامه پیدا می‌کنند، ظاهراً  سعی می‌شود تا طرح‌ها طبق برنامه‌ی از پیش تنظیم شده، پیش برود.

ما در این مقاله، فهرست گوشی‌هایی که قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شوند را گردآوری کرده‌ایم. این فهرست به شرح زیر است:

سامسونگ گلکسی فولد ۲

سامسونگ یکی از شرکت‌هایی است که اطمینان دارد آینده‌ی گوشی‌های هوشمند متعلق به تلفن‌های همراه تاشدنی است. این شرکت از چندین سال قبل از رونمایی گلکسی فولد که در فوریه ۲۰۱۹ صورت گرفت، روی صفحه‌نمایش‌های تاشو کار کرده است. این گوشی سامسونگ که از یک گوشی هوشمند به ابعاد و اندازه‌ی یک تبلت منبسط می‌شود، اگرچه در ابتدا توجه جهانیان را به خود جلب نمود اما به سرعت دچار مشکل شد.

سامسونگ پس از این که گزارشگران بخش بررسی این شرکت وجود نقص در صفحه‌نمایش این گوشی را تایید کردند، عرضه‌ی گوشی فولد ۱۹۸۰ دلاری را برای مدت پنج ماه یعنی از فروردین (آوریل) به شهریور (سپتامبر) همان سال به تاخیر انداخت. امسال، از این شرکت انتظار می‌رود که  برای عرضه‌ی سری دوم گوشی فولد، با اتکا بر فاجعه‌ی سال گذشته و همچنین معرفی دستگاه گلکسی زد فلیپ (Z Flip) که در فوریه گذشته معرفی گردید، درس‌های زیادی را آموخته باشد. هنوز جزئیات موثقی در مورد زمان عرضه‌ی فولد در دست نیست، اما برخی از افشاگران اعلام می‌کنند که ما اوایل سه ماهه دوم این گوشی را خواهیم دید.

به‌روزرسانی‌های قابل توجه برای گوشی فولد شامل تعویض صفحه‌نمایش شیشه‌ای به جای پلاستیکی و همچنین بزرگ‌تر شدن قطر نمایشگر داخلی خواهد بود. برخی شایعات حتی حاکی از آن است که این دستگاه با قلم S Pen همراه خواهد بود. با این وجود، همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند عرضه‌ آن را به تعویق اندازد. سامسونگ هنوز در تولید کافی گلکسی زد فلیپ برای عرضه به خریداران، با مشکلات بالقوه‌ای دست به گریبان است.

تاریخ عرضه موردانتظار: سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی

سری هواوی P40 پرو

سری P40 هوآوی از سه گوشی تشکیل شده است – از جمله P40 استاندارد و P40 پرو اما این قهرمان یعنی P40 پرو پلاس است که ما را هیجان‌زده می‌کند. این اولین گوشی هوشمندی است که از لنزهای زوم اپتیکال ده برابری (۱۰x) برخوردار است. وعده داده شده است این دستگاه مخصوص عکاسی در نور کم باشد و در واقع از یک طراحی کاملا بدون حاشیه نیز بهره ببرد. این تلفن قرار است در خرداد ماه (ژوئن) به بازار عرضه شود، اما به دلیل مشکلات سیاسی جاری، این گوشی در امریکا عرضه نمی‌شود.

تاریخ عرضه موردانتظار: عدم عرضه در ایالات متحده، عرضه در بسیاری از کشورهای اروپایی

سامسونگ گلکسی نوت ۲۰

سرنوشت گوشی پرچمدار سالیانه‌ی حامل قلم استایلس، برای کاربران پیشرو نامشخص است. به طور معمول، ما انتظار داریم که نوت جدید در مرداد ماه (آگوست) با قدرت تمام، سروصدا و هیاهو از راه برسد و آنگاه رویداد معرفی آغاز شود. امسال را اما نمی‌توان چیزی حدس زد. یک شایعه‌ی اولیه نشان می‌دهد که نوت ۲۰ ـ بنا بر عرفی که سامسونگ اخیراً برای نام‌گذاری سری گلکسی اس ۲۰ اختیار کرده است – در اواسط تیر ماه (اوایل جولای) رونمایی می‌شود.

با وجود همه‌گیری ویروس کرونا که باعث شده است مردم در تمام دنیا از هر گونه تجمعی پرهیز نمایند، این احتمال وجود دارد که سامسونگ نیز به جای استفاده از مکان‌های معمول همچون ورزشگاه یا سالن موسیقی، همانند دیگر رقبایش یک رویداد آنلاین برگزار کند. این شرکت به درخواستی برای اظهار نظر در مورد این موضوع پاسخ نداده است.

آنچه احتمال داده می‌شود این است که نوت ۲۰ نیز دارای همان ویژگی‌های کلیدی گلکسی S20 باشد. از سرعت ۵G داده‌ها و نرخ تازه‌سازی۱۲۰ هرتز نمایشگر گرفته تا کیفیت بالای دوربین‌ها؛ هرچند که تا پیش از رونمایی از آن، هیچ چیزی قطعی نیست.

تاریع عرضه موردانتظار: آگوست ۲۰۲۰ میلادی

شیائومی می ۱۰ و می ۱۰ پرو

شیائومی آخرین گوشی‌های پرچمدار خود یعنی Mi 10 و Mi 10 Pro را در یک رویداد آنلاین در تاریخ ۲۴ بهمن ماه گذشته برای بازار چین رونمایی کرد و در ادامه، در تاریخ ۸ فروردین نیز آن را برای بازار جهانی معرفی نمود. هر دو گوشی دارای یک سنسور دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی هستند که برای اولین بار در می ۱۰ نوت به کار گرفته شد. این سنسور را سامسونگ ساخته است.

این گوشی‌ها همچنین دارای مشخصات بالا از جمله آخرین چیپست اسنپدراگون ۸۶۵، نمایشگرهای ۹۰ هرتزی، باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی و گزینه شارژ بی‌سیم ۳۰ واتی همراه خواهند بود. شیائومی می‌گوید که این گوشی‌ها در ماه آوریل در کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و فرانسه عرضه می‌شوند اما از اعلام جزئیات در مورد معرفی یا عرضه‌ی احتمالی در ایالات متحده سخنی به میان نیاورده است. قیمت می ۱۰ در اروپا از ۷۹۹ یورو و می ۱۰ پرو نیز از ۹۹۹ یورو شروع می‌شود که با تبدیل به دلار آمریکا، می ۱۰حدود ۸۸۰ دلار و می ۱۰ پرو نیز ۹۹۹ دلار می‌شود.

تاریخ عرضه موردانتظار: اواخر ماه آوریل ۲۰۲۰ میلادی

سامسونگ گلکسی سری A

سامسونگ با عرضه‌ی گوشی‌های جدید گلکسی سری A قصد دارد برای هر نوع بودجه‌ای گوشی تولید کند. وقتی می‌گوییم «بودجه»، در بعضی موارد منظور ما به معنای گوشی‌های مقرون به صرفه است. در حقیقت، ما هنوز از این گوشی‌ها استفاده نکرده‌ایم اما امیدواریم که با دارا بودن بهترین امکانات ممکن، ارزان باشند.

فهرستی از گوشی‌های ۴G LTE که شامل چهار دستگاه می‌شوند و عبارتند از گلکسی A10 با قیمت ۱۱۰ دلار، گلکسی A11  با ۱۸۰ دلار، گلکسی A21 با ۲۵۰ دلار و گلکسی A51 هم ۴۰۰ دلار که این گوشی نسخه‌ی به روز شده‌ی گلکسی A50 مدل سال ۲۰۱۹ است. سپس  دو دستگاه گوشی ۵G نیز در این سری قرار دارند که عبارتند از گلکسی A51 با قیمت ۵۰۰ دلار و گلکسی A71 جدید با قیمت ۶۰۰ دلار.

تاریخ عرضه موردانتظار: از الان تا انتهای تابستان بسته به مدل گوشی، در دسترس قرار دارد

گوگل پیکسل ۴A و ۴A XL

سال گذشته، گوگل نسخه‌های گوشی‌های مقرون به صرفه‌ی پیکسل خود، یعنی پیکسل ۳A و ۳A XL را عرضه کرد. این دستگاه‌ها برای این شرکت موفقیتی قابل توجه به دست آورده‌اند، بنابراین انتظار داریم دستگاه‌های دیگری از این سری نیز در فصل بهار معرفی شوند. شایعات جدید به پیکسل ۴Aو ۴A XL اختصاص دارند و شامل همان قیمت اولیه ۳۹۹ دلار برای پیکسل ۴A می‌شود. گفته می‌شود این گوشی دارای جک هدفون و همچنین حفره‌ای برای دوربین سلفی است. Verizon، با وجود شک و تردید ادعای قبلی مبنی بر دامپینگ (رقابت مکارانه و فروش کالا در کشورهای دیگر با قیمتی پایین‌تر از قیمت داخلی) گوشی‌های پیکسل را رد کرد و اعلام نمود که به همکاری با گوگل ادامه می‌دهد.

تاریخ عرضه موردانتظار: آوریل یا می ۲۰۲۰ میلادی

ردمی نوت ۹S

در اواخر ماه مارس، ردمی که برند فرعی شیائومی محسوب می‌شود، از نوت ۹S به عنوان گوشی مقرون به صرفه‌ی نسل بعدی خود رونمایی کرد. این پایانی برای سری نوت ۸ است که به عنوان پرفروش‌ترین تلفن اندرویدی در اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه شد. بزرگ‌ترین نقطه قوت نوت ۹S باتری ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعتی آن است که در داخل این گوشی قرار دارد و از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی گلکسی S20 الترای سامسونگ نیز بزرگ‌تر است.

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه این گوشی می‌توان به این موارد اشاره کرد: نخستین دوربین سلفی قرار گرفته در زیر صفحه‌نمایش در گوشی‌های ردمی و دوربین چهارگانه در قسمت پشتی گوشی که دوربین اصلی آن یک سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است. این شرکت گفته است که ردمی نوت ۹S در سطح جهان در دسترس خواهد بود اما ابتدا در سنگاپور و مالزی عرضه می‌شوند و همچنین تاریخ‌ معرفی و قیمت آن برای ایالات متحده بعدا اعلام می‌گردد. ما انتظار داریم مدل پایه‌ آن که از ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی برخوردار است، پس از تبدیل قیمت سنگاپور به دلار آمریکا، از حدود ۲۱۵ دلار شروع شود.

تاریخ عرضه موردانتظار: ردمی هنوز در خصوص عرضه جهانی این گوشی صحبت نکرده است

وان‌پلاس ۸ و وان‌پلاس ۸ پرو

وان‌پلاس آخرین مدل گوشی‌های پرچمدار خود را در تاریخ ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در یک رویداد اینترنتی معرفی کرد و این دو گوشی را وان پلاس ۸ و وان‌پلاس ۸ پرو نامید. هر دو تلفن از شبکه ارتباطات ۵G بهره می‌برند و به صفحه‌نمایش‌های ۹۰ هرتز برای وان‌پلاس ۸ و ۱۲۰ هرتز برای وان‌پلاس ۸ پرو مجهز هستند. قیمت وان‌پلاس ۸ از ۶۹۹ دلار و وان‌پلاس ۸ پرو هم از ۸۹۹ دلار شروع می‌شود. البته هنوز یکی از شایعه‌ها به حقیقت نپیوسته است: معرفی یک گوشی مقرون به صرفه تحت عنوان وان‌پلاس ۸ لایت یا Z.

تاریخ عرضه موردانتظار: آوریل ۲۰۲۰ میلادی

TCL 10 Pro

تی‌سی‌ال که مدت‌هاست به خاطر تلویزیون‌های خود شناخته می‌شود و دستگاه‌های خود را از طریق برندهایی مانند آلکاتل و بلک‌بری عرضه می‌کند، با سری ۱۰ جدید خود وارد بازار گوشی همراه با برند اختصاصی خود شده است و با پیروی از سیاست اعمال قیمت تلویزیون‌هایش، حال سعی می‌کند تا گوشی‌هایش را نیز با قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه نماید. اولین گوشی آن ۱۰ پرو است که ۴۴۹ دلار قیمت دارد و دارای یک صفحه‌نمایش خمیده ۶٫۷ اینچی امولد است که حسگر اثر انگشت در زیر آن قرار دارد و همچنین از یک پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۶۷۵ با ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برخوردار است. دوربین عقب این دستگاه نیز به صورت چهارگانه است.

تاریخ عرضه موردانتظار: آوریل ۲۰۲۰ میلادی

TCL 10L

گوشی مقرون به صرفه‌ی تی‌سی‌ال یعنی ۱۰L، دارای صفحه‌نمایش ۶.۵۳ اینچی با کیفیت FullHD، پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۶۶۵ و ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت هم حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی است. دوربین اصلی این گوشی نیز به صورت چهارگانه است. اگرچه کیفیت صفحه‌نمایش و مشخصات این گوشی مقداری از مدل ۱۰ پروی این شرکت پایین‌تر است اما قیمت آن به طور قابل‌توجهی مقرون به صرفه است و تنها ۲۴۹ دلار قیمت دارد.

تاریخ عرضه موردانتظار: می ۲۰۲۰ میلادی

اپل آیفون SE

اپل طی روزهای گذشته از مدل جدید سری گوشی‌های محبوب آیفون تحت عنوان آیفون SE 2020 رونمایی کرد که می‌تواند نخستین گوشی از حداقل پنج آیفون پیش‌بینی شده برای معرفی در سال ۲۰۲۰ محسوب شود. این گوشی از پردازنده فوق سریع و قدرتمند A13 اپل بهره می‌برد و دوربین آن همانند آیفون ۱۱ پرو قدرتمند است. این گوشی با قیمت ۳۹۹ دلار در دسترس قرار دارد.

تاریخ عرضه موردانتظار: آوریل ۲۰۲۰ میلادی

اپل آیفون ۱۲

مدل‌های بعدی آیفون‌ ۱۲، آیفون‌های ۱۲ پرو و ۱۲ مکس خواهند بود (اپل نام این‌ گوشی‌ها را تأیید نکرده است، اما فعلا ما با همین عناوین از آن‌ها نام می‌بریم) که از مشخصات آن‌ها هیچ اطلاعاتی در دست نیست. تامین‌کنندگان قطعات در چین به خاطر شیوع کرونا دست از کار کشیده‌اند یا با ظرفیت محدود کار می‌کنند که ممکن است در شهریور ماه، زمانیکه قرار است آیفون‌های جدید به بازار عرضه شوند، بر موجودی کالا تاثیر بگذارد. شایعات مربوط به این دستگاه‌ها در همه جا وجود دارند که برخی بیان می‌کنند این گوشی‌ها از طراحی جدیدی برخوردار خواهند بود و برخی از شایعات هم بیانگر این موضوع هستند که این دستگاه‌ها احتمالا شبیه به آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود اپل برای برخی از نسخه‌های جدید آیفون از اتصال ۵G پشتیبانی کند.

تاریخ عرضه موردانتظار: اوایل سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی

موتو G استایلس

شرکت موتورولا در بهمن ماه گذشته دو عضو جدید از خانواده‌ی گوشی‌های مقرون به صرفه‌ی خود را معرفی کرد: موتو G استایلس و موتو G پاور. هر دو دارای یک نمایشگر ۶.۴ اینچی با کیفیت فول ‌اچ‌دی، دارای حفره روی نمایشگر برای دوربین سلفی، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۵ و ۴ گیگ رم، اندروید ۱۰ با لمس‌های فوق‌العاده هوشمند است. موتو جی استایلس، همانطور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید، دارای قلمی است که آن را در ردیف سامسونگ گلکسی نوت و ال‌جی استایلو قرار می‌دهد. این گوشی دارای دوربین سه‌گانه در پشت است: دوربین اصلی با سنسور ۴۸ مگاپیکسل و دوربین الترا-واید با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو داخلی هم دارد. قیمت این دستگاه ۳۰۰ دلار خواهد بود.

تاریخ عرضه موردانتظار: بهار ۲۰۲۰

موتو G پاور

بین دو گوشی موتو G استایلس و موتو G پاور اشتراکات زیادی موجود است. برای دیدن مشخصات پایه‌ی این گوشی به پاراگراف بالا یعنی به مشخصات موتو G استایلس مراجعه نمایید. تفاوت این دو گوشی، جدای از این که موتو G پاور ۲۵۰ دلار قیمت دارد، این است که این گوشی قلم استایلس ندارد. اما در عوض از یک باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که به ادعای موتورولا، پس از یک بار شارژ می‌تواند بیش از سه روز مورد استفاده قرار گیرد. در پشت این گوشی ماژول دوربین سه‌گانه قرار دارد که دوربین اصلی آن ۱۶ مگاپیکسل، دوربین الترا-واید ۸ مگاپیکسل است و یک دوربین ماکرو داخلی نیز وجود دارد.

تاریخ عرضه موردانتظار: بهار ۲۰۲۰

سونی Xperia 1 ii

در بهمن ماه، سونی اکسپریا وان مارک ۲ و اکسپریا پرو را معرفی کرد که روی کاغذ بیشتر مشخصات اصلی هر دو یکسان بود. این گوشی، صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچ OLED با نسبت تصویر ۲۱ به ۹ و رزولوشن ۴K و پشتیبانی از HDR دارد و پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵، باتری ۴ هزار میلی آمپر ساعتی، شارژ بی‌سیم، ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی دارد. این گوشی دارای یک آرایه‌ی دوربین سه‌گانه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی است که دارای فاصله‌ی کانونی مختلف ۱۶، ۲۴ و ۷۰ میلی‌متری است.

گوشی اکسپریا وان مارک ۲ مانند اکسپریا وان در سال گذشته، فناوری دوربین را از سری دوربین‌های آلفا مانند A7ii و A9 ii وام گرفته است. یکی از بهترین فناوری‌ها در این دوربین، Eye AF است که هنگام عکس گرفتن فوراً روی چشم شخص فوکوس می‌کند. این گوشی همچنین از شبکه‌ی ۵G پشتیبانی می‌کند اما نه در آمریکا. درباره‌ی قیمت این گوشی هنوز هیچ اطلاعاتی موجود نیست.

تاریخ عرضه موردانتظار: اواخر بهار ۲۰۲۰

سونی اکسپریا پرو

سونی در بهمن ماه گذشته گوشی اکسپریا پرو ۵G را با هدف دارا بودن یک دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای معرفی کرد. این گوشی می‌تواند آیفون اپل را از تخت پادشاهی توانایی فیلم‌برداری، به زیر بکشد. این گوشی همان تنظیمات دوربین سه‌گانه پشتی و ویژگی‌های دوربین آلفا را دارد و همچنان که بر مشتری اکسپریا وان مارک ۲ تمرکز کرده، مانند خواهر یا برادرش دارای صفحه نمایش ۶.۵ اینچ OLED با نسبت ۲۱ به ۹ و کیفیت تصویر ۴K، پردازنده‌ی کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم است. مدل پرو همچنین دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی است و از یک درگاه HDMI/USB 3.1 برای خروجی فیلم برخوردار است. دستگاه پرو از هر دو باند فرکانس پایین و میانی نسل پنجم شبکه‌ی ۵G پشتیبانی می‌کند. قیمت اکسپریا پرو هنوز مشخص نشده اما به احتمال زیاد بیشتر از اکسپریا وان مارک ۲ است.

تاریخ عرضه موردانتظار: اواخر بهار ۲۰۲۰

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع