حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ورود سامانه باربر روسی به ایستگاه فضایی با دست پُر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، چند روز پیش یک فضاپیمای روسی روباتیک با نام پراگرس ۷۵ (Progress 75) کمتر از ۳ ساعت‌ونیم پس از پرتاب با یک موشک سایوز از قزاقستان، در آزمایشگاه مدارگرد پهلوگیری کرد. به‌گفتهٔ مقامات ناسا، این رخداد زمانی اتفاق افتاد که هر دو فضاپیما در ارتفاعی نزدیک به ۴۱۸ کیلومتر از زمین و در قسمت شمال غرب چین در حال پرواز بودند.

بنابر گزارش‌ها، پراگرس ۷۵ نزدیک به ۳ تن مواد خوراکی، پیش‌ران و دیگر ملزومات مورد نیاز فضانوردان در آزمایشگاه مدارگرد را با خود به‌همراه داشت. اما گفتنی است اکنون تنها سه فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند: کریس کاسیدی، آناتولی ایوانیشین و ایوان واگنر. اما اگر همه‌چیز مطابق با برنامه پیش برود، گفته می‌شود جمعیت این آزمایشگاه تا یک ماه دیگر به پنج تن خواهد رسید.

بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار است کپسول کرو دراگون محصول اسپیس‌اکس روز ۸ خرداد و طی مأموریتی موسوم به دمو-۲ (Demo-2) به فضا پرتاب شود. این مأموریت آزمایشی، آقایان باب بنکن و داگ هورلی (فضانوردان ناسا) را به آزمایشگاه مدارگرد خواهد فرستاد.

 




مأموریت دمو-۲ نخستین پرواز فضایی مداری دارای سرنشین خواهد بود که از زمان بازنشستگی ناوگان فضایی شاتل فضایی ناسا در ماه ژوئیهٔ سال ۲۰۱۱ به‌اجرا در می‌آید. اگر پرواز آزمایشی به خوبی پیش رود، اسپیس‌اکس پروازهای عملیاتی با سرنشین خود را از زمین به ایستگاه فضایی و برعکس، آغاز خواهد کرد. گفتنی است این عملیات تحت قراردادی با ناسا انجام خواهد گرفت که در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به امضای دو طرف رسید.

شایان ذکر است اکنون سه فضاپیمای روباتیک دیگر هم طی مأموریت‌هایی باری، به ایستگاه فضایی پرواز می‌کنند که دو مورد از آنها همچون پراگرس، یکبار مصرف هستند: فضاپیمای ژاپنی H-II Transfer Vehicle و نیز فضاپیمای Cygnus که دومی، توسط شرکت نورثراپ گرومن ساخته شده است. تنها فضاپیمای با قابلیت استفادهٔ مجدد، دراگون محصول اسپیس‌اکس است که در زمان پایان مأموریت، با استفاده از چتر نجات در اقیانوس می‌نشیند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع