حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی با کمترین و بیشترین هزینه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شاید از خودتان بپرسید لپ‌تاپ مهندسی چه مشخصاتی دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم لپ‌تاپ مهندسی ابتدا باید قدرت پردازشی چشمگیری برای اجرای انواع نرم‌افزارهای سنگین مهندسی داشته باشد. همچنین، به‌دلیل اینکه مهندسان معمولا کامپیوتر شخصی خود را زیاد جابه‌جا می‌کنند، باید تاحدممکن باریک و سبک باشند. ویژگی دیگر این است که باتری این لپ‌تاپ‌ها باید شارژدهی مناسبی داشته باشد تا دغدغه‌ی به‌همراه داشتن شارژر از بین برود.

اولویت اول در خرید لپ‌تاپ مهندسی، قدرت پردازنده‌ی مرکزی است

دیگر ویژگی مهم اینکه برخی از مهندسان از لپ‌تاپ خود برای نوت‌برداری و ثبت‌ اسناد و ارائه‌ی نمونه‌کارها و فایل‌های خود استفاده می‌کنند؛ پس امکاناتی مانند صفحه‌نمایش لمسی و قابلیت بازشدن ۱۸۰ درجه و لولاهای منعطف و پشتیبانی از قلم هوشمند جزو ویژگی‌هایی است که روی انتخابتان در مقام مهندس تأثیر می‌گذارد.

مشخصه‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مهندسی

  • پردازنده‌ی مرکزی قدرتمند برای اجرای برنامه‌های سنگین مهندسی
  • سیستم خنک‌کننده‌ی مؤثر
  • بدنه‌ای با کیفیت و دوام مناسب
  • بدنه‌ای تاحدممکن باریک و سبک برای جابه‌جایی راحت
  • بهره‌گیری از حافظه‌ی SSD

درادامه، بهترین لپ‌تاپ‌های مهندسی موجود در بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی می‌کنیم. با تک تایمز همراه شوید.


بهترین لپ‌تاپ‌های مهندسی پایین‌رده (تا ۱۰ میلیون تومان)

واقعیت تلخ این است که در این بازه‌ی قیمتی، بعید است بتوانید لپ‌تاپ مناسبی پیدا کنید؛ چراکه لپ‌تاپ‌ها عموما به پردازنده‌‌های اینتل سری U مجهز هستند؛ به‌همین‌دلیل توان زیادی ندارد و از مدل‌های باریک و سبک با نمایشگرهای لمسی و پشتیبانی از قلم هوشمند هم خبری نیست. باوجوداین، اگر به‌دنبال مدلی با قیمتی ارزان‌تر از ۱۰ میلیون تومان هستید، لپ‌تاپ‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

اچ‌پی 15s

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی 01

در رده‌ی لپ‌تاپ‌های مهندسی، اچ‌پی یکی از نام‌های شناخته شده است. سری 15s یکی از لپ‌تاپ‌های ارزان رده‌ی مهندسی این شرکت محسوب می‌شود که برخی از مدل‌های آن را در بازار ایران می‌توانید با قیمتی ارزان‌تر از ۱۰ میلیون تومان پیدا کنید.

علاوه‌بر وزن ۱٫۷ کیلوگرمی که این مدل را به یکی از لپ‌تاپ‌های سبک ۱۵ اینچی رده‌پایین تبدیل می‌کند، اچ‌پی 15s از حافظه‌های پرسرعت SSD با درگاه M.2 استفاده می‌کند که جزو مزیت‌های اصلی آن است و سرعت دستگاه را در‌مقایسه‌با مدل‌های رقیب به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

لپ‌تاپ اچ‌پی 15s از پردازنده Ryzen 3 بهره می‌برد که رقیب جدی پردازنده‌های Core i3 محسوب می‌شود. این پردازنده بهترین انتخاب برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین مهندسی نیست؛ ولی در نظر داشته باشید در این بازه‌ی قیمتی انتخاب‌های بهتری نخواهید داشت.

به‌علاوه، اچ‌پی 15s از باتری لیتیوم‌یون ۴۱ وات‌ساعتی استفاده می‌کند که این شرکت ادعا می‌کند به‌صورت میانگین می‌تواند بین ۸ تا ۹ ساعت شارژدهی کند؛ بنابراین از نظر باتری نیز در این بازه‌ی قیمتی جزو بهترین‌ها به‌حساب می‌آید.

ازجمله ضعف‌های این دستگاه آن است که از صفحه‌کلید ضدآب و لولاهای ۱۸۰ درجه‌ خبری نیست و از نظر درگاه‌ها هم، محدودیت‌هایی وجود دارد که برای نمونه می‌توانیم به نبود درگاه شبکه اشاره کنیم.

لنوو آیدیاپد V130

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی - لنوو V130

سری لپ‌تاپ‌های آیدیاپد V130 شرکت لنوو را می‌توانیم یکی از لپ‌تاپ‌های مناسب برای کارهای مهندسی در این بازه‌ی قیمتی بنامیم. این سری لپ‌تاپ‌ها با وجود نمایشگر ۱۵ اینچی، حدود ۱٫۸ کیلوگرم وزن دارند؛ بنابراین، مشکل خاصی از بابت جابه‌جایی آن نخواهید داشت.

از نظر قدرت پردازشی، لنوو سری V130 را با سخت‌افزارهای متفاوتی وارد بازار کرده است؛ ولی با قیمت ارزان‌تر از ۱۰ میلیون تومان، می‌توانید مدل‌هایی با پردازنده‌های Core i3 و حتی Core i5 و ۸ گیگابایت رم تهیه کنید. چنین سخت‌افزاری برای اجرای نرم‌افزارهای مهندسی چندان هیجان‌انگیز نیست؛ ولی جزو بهترین‌ها در این بازه‌ی قیمتی محسوب می‌شود.

نکته‌ی بعد اینکه لولاهای نمایشگر لپ‌تاپ لنوو آیدیاپد V130 می‌تواند تا ۱۸۰ درجه باز شود تا بتوانید محتوای دستگاه را به‌راحتی با سایر افراد حاضر در جلسه به‌اشتراک بگذارید یا نمونه‌کارهای خود را به آن‌ها نشان دهید. البته این نمایشگر لمسی نیست. صفحه‌کلید دستگاه هم درمقابل پاشش مایعات مقاوم است تا اگر به‌اشتباه دستتان به لیوان قهوه یا چای خورد، از بابت خراب‌شدن آن نگرانی نداشته باشید.


بهترین لپ‌تاپ‌های مهندسی میان‌رده (از ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان)

حتی در این بازه‌ی قیمتی هم هنوز نمی‌توانید لذت استفاده از لپ‌تاپ‌های قدرتمند و درعین‌حال باریک و سبک را تجربه کنید؛ اما می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی تهیه کنید که از نظر مشخصات فنی، به‌مراتب قوی‌تر از لپ‌تاپ‌های پایین‌رده هستند. این مدل‌ها قدرت بیشتر را درکنار شارژدهی بهتر و کیفیت تصویر رضایت‌بخش‌تر دراختیارتان قرار می‌دهند.

لنوو تینک‌پد E490 و E590

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی 03

یکی از لپ‌تاپ‌های مهندسی محبوب و پرفروش جهان سری تینک‌پد E لنوو است که دلایل زیادی هم برای این محبوبیت وجود دارد. لنوو لپ‌تاپ‌های تینک‌پد E را آزمایش‌های سفت‌وسختی می‌کند تا مطمئن شود بدنه‌ی آن‌ها می‌تواند ضربات احتمالی واردشده به دستگاه هنگام جابه‌جایی را تحمل کند.

تینک‌پد E در مدل‌های متنوع با سخت‌افزار مختلفی در بازار پیدا می‌شود؛ اما مناسب‌ترین مدل برای مهندسان، آن‌هایی است که از پردازنده‌های Core i7 و ۸ گیگابایت رم بهره می‌برند. خبر خوشحال‌کننده اینکه همه‌ی مدل‌های E590 و E490 که به‌ترتیب نمایشگرهایی ۱۴ و ۱۵ اینچی دارند، از کارت‌های گرافیکی ساخت AMD بهره می‌برند تا کار پردازش گرافیکی نیز با سرعت سریع‌تری انجام شود.

یکی از جذابیت‌های E490 و E590 که در همه‌ی لپ‌تاپ‌های سری تینک‌پد وجود دارد، ترک‌پوینت نارنجی‌رنگ وسط صفحه‌کلید است. ترک‌پوینت درکنار تاچ‌پد، به‌عنوان دومین جایگزین ماوس به‌کار می‌رود و تا حدود زیادی شما را از خرید ماوس بی‌نیاز می‌کند. به‌علاوه، صفحه‌کلید E490 و E590 یکی از صفحه‌کلیدهای برتر موجود در بین لپ‌تاپ‌ها به‌حساب می‌آید. به‌لطف کلیدهای بزرگ با فضای حرکتی زیاد، می‌توانید با سرعت سریع و با کمترین خطا تایپ کنید. درضمن، این صفحه‌کلید درمقابل پاشش مایعات مقاوم است.

ویژگی جذاب دیگر تینک‌پد E490 و E590 این است که هر دو مدل باتری‌های قدرتمندی دارند که با هر‌بار شارژ کامل می‌توانند نزدیک به ۱۴ ساعت شارژدهی کنند؛ بنابراین، اگر نرم‌افزار سنگینی روی دستگاه نداشته باشید، به شارژر دستگاه در طول روز نیازی نخواهید داشت. باتری این لپ‌تاپ‌ها از فناوری شارژ سریع Rapid Charge هم پشتیبانی می‌کند که به‌کمک آن، صفر تا صد باتری در کمتر از دو ساعت شارژ می‌شود.

لنوو تینک‌بوک ۱۵

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی 04

اگر ظاهر و طراحی سری E لنوو از نظرتان جذاب نیست، می‌توانید به‌سراغ دیگر لپ‌تاپ مهندسی این شرکت، یعنی تینک‌بوک ۱۵ بروید. این مدل برخی از جذابیت‌های سری E مثل بدنه‌ی مقاوم و باتری قدرتمند را ندارد؛ ولی درعوض بدنه‌ای زیباتر و باریک‌تر و سبک‌تر دارد.

لنوو برای معرفی تینک‌بوک ۱۵ از این عبارت استفاده کرده است: «لپ‌تاپی که می‌توانید برای پیشرفت کاری روی آن حساب کنید». برای به واقعیت تبدیل‌کردن این شعار، امکاناتی مثل حسگر اثرانگشت روی کلید پاور، دو میکروفن با تاییدیه اسکایپ برای تماس‌های تصویری، کلیدهای مخصوص اسکایپ و وب‌کم با مکانیزم جهنده را برای این مدل در نظر گرفته است.

درباره‌ی مشخصات سخت‌افزاری تینک‌بوک ۱۵ باید بگوییم یکی از معدود مدل‌های موجود در بازار ایران است که از پردازنده‌های نسل دهم اینتل بهره می‌برد؛ بنابراین، قدرت زیادی دارد و می‌تواند اکثر برنامه‌های مهندسی را بدون مشکل اجرا کند.


بهترین لپ‌تاپ‌های مهندسی رده‌بالا (از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان)

به قسمت جالب مقاله می‌رسیم؛ یعنی جایی که بالاخره می‌توانید لپ‌تاپی قدرتمند، سبک، زیبا و حرفه‌ای در شأن مهندس تهیه کنید. البته به‌احتمال زیاد پرداخت چنین هزینه‌ای برای بیشتر مهندسان امکان‌پذیر نیست؛ ولی اگر روی کامپیوتر شخصی خود حساب ویژه‌ای باز کرده‌اید و برای پیشرفت کاری به آن نیازمندید، از سرمایه‌گذاری روی مدل‌های پرچم‌دار پشیمان نخواهید شد.

ایسوس ذن‌بوک S

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی - ‌ذن بوک اس

ذن‌بوک S نمونه‌ای از لپ‌تاپ کامل مهندسی است که هرچه هم سخت‌گیر باشید، نمی‌توانید ایراد خاصی به آن بگیرید. این لپ‌تاپ به‌قدری باریک و سبک است که می‌توانید آن را مثل مجله در کیف خود بگذارید و وزن بدنه‌ی تمام‌فلزی آن را احساس نکنید. همه‌ی مدل‌های لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک S به پردازنده‌های Core i7 درکنار ۱۶ گیگابایت رم و میزان حافظه‌های SSD چشمگیر مجهز شده‌اند؛ بنابراین، دغدغه‌ای بابت سرعت یا عملکرد دستگاه نخواهید داشت.

برای مهندسانی که زمانی زیادی در خارج از خانه می‌گذرانند و نیاز دارند کامپیوترشان همیشه همراهشان باشد، ذن‌بوک اس انتخاب مطلوبی است. با پرداخت چنین هزینه‌ای، صاحب لپ‌تاپی می‌شوید که بسیار قدرتمند و خوش‌ساخت است و نمایشگر باکیفیتی دارد و می‌توانید برای انجام همه‌ی کارهای خود روی آن حساب کنید.

ایسوس K571

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی - ایسوس K571

همان‌طورکه در ابتدای راهنمای خرید لپ‌تاپ برای کارهای مهندسی گفتیم، قدرت پردازنده‌ی مرکزی مهم‌ترین مؤلفه برای انتخاب این دسته لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود؛ بنابراین، اگر بخواهید وزن، باریکی، زیبایی و کلا بحث قابل‌حمل‌بودن را کنار بگذارید، می‌توانید مدل‌هایی تهیه کنید که قدرت پردازشی زیادی دراختیارتان قرار می‌دهد. یکی از این مدل‌ها، سری K571 ایسوس است که از نسل نهم پردازنده‌های Core i7 مدل 9750H بهره می‌برد. در زمان نگارش این مقاله، این پردازنده یکی از پردازنده‌های قدرتمند لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند هر برنامه‌ای را به بهترین شکل اجرا کند.

مدل‌هایی که درحدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند، از ۱۲ گیگابایت رم و حافظه‌های SSD بهره می‌برند تا تجربه‌ی لذت‌بخشی از اجرای نرم‌افزارهای سنگین دراختیارتان قرار بدهند. البته باید در نظر داشته باشید که ایسوس K571 بیش از ۲٫۱ کیلوگرم وزن دارد و شارژدهی باتری آن هم چندان راضی‌کننده نیست.

لنوو لیجن Y540

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی - لنوو Y540

سری Legion که پرچم‌دار لپ‌تاپ‌های لنوو محسوب می‌شود، یکی از لپ‌تاپ‌های قدرتمند موجود در بازار ایران است. این لپ‌تاپ از پردازنده شش‌هسته‌ای Core i7 مدل 9750H بهره می‌برد که در حالت تک‌هسته‌ای، می‌تواند با حداکثر فرکانس ۴٫۵ گیگاهرتز و در حالت شش‌هسته‌ای با حداکثر فرکانس ۴ گیگاهرتز، سنگین‌ترین پردازش‌ها را به‌راحتی اجرا کند.

ازآنجاکه سری Legion جزو لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی محسوب می‌شود، طبیعتا از سیستم خنک‌کننده‌ی خیلی پیشرفته‌ای بهره می‌برد که می‌تواند گرمای تولیدشده‌ی پردازنده‌ی مرکزی و کارت گرافیک قدرتمندش را به‌راحتی مهار کند؛ بنابراین، می‌توانید ساعت‌های زیادی بدون اینکه دستانتان بسوزد، با لپ‌تاپ کار کنید. البته در نظر داشته باشید مانند K571، برای سری لیجن هم باید همیشه شارژر لپ‌تاپ را همراه خود داشته باشید؛ چراکه باتری دستگاه نمی‌تواند چنین سخت‌افزار قدرتمندی را برای مدت زیادی روشن نگه دارد.

لیجن نمایشگری ۱۵ اینچی و مات با فناوری IPS و دقت Full HD دارد که این مورد هم جزو خبرهای خوش برای مهندسان است؛ چراکه هم کیفیت رضایت‌بخشی دارد، هم ساعت‌ها می‌توانید بدون خسته‌شدن چشم به آن نگاه کنید. صفحه‌کلید سری لیجن هم مثل سایر لپ‌تاپ‌های لنوو، کاملا ارگونومیک است و اگر قرار است زیاد با لپ‌تاپ تایپ کنید، از خرید آن پشیمان نخواهید شد.


بهترین لپ‌تاپ‌های مهندسی و مدیریتی پرچم‌دار (بیش از ۲۰ میلیون تومان)

این قسمت مخصوص مهندسانی است که کامپیوتر برایشان بیشترین اهمیت را دارد و به‌دنبال مدل‌های خاصی هستند که حداکثر بهره‌وری را داشته باشد. اینجا دیگر پول عاملی برای خرید نیست و فقط عملکرد کامپیوتر مهم است. هنگام خرید هر محصولی، وقتی محدودیتی برای پرداخت هزینه نداشته باشید، محدودیتی هم برای امکانات و قابلیت‌های دستگاه مدنظرتان نخواهید داشت. اگر بیش از ۲۰ میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ هزینه کنید، می‌توانید مدل‌هایی دونمایشگره و بسیار قدرتمند و مجهز به امکانات فراوان تهیه کنید.

دل G5

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی - دل G5

اگر عامل قیمت را کنار بگذارید، می‌توانید سراغ برندهای گران‌تری مثل دل بروید. دل در رده‌ی لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای و قدرتمند که بدون محدودیت بتوانند سنگین‌ترین نرم‌افزارها را اجرا کنند، مدل‌های جذابی دارد که یکی از آن‌ها، سری G5 است. سری G5 جزو لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی دل محسوب می‌شود. از‌آنجاکه اکثر نرم‌افزارهای مهندسی سنگین هستند و قدرت پردازشی زیادی لازم دارند، G5 انتخاب مناسبی برای مهندسان خواهد بود. البته اگر می‌خواهید از کیفیت ساخت و جذابیت‌های سری G5 استفاده کنید، باید بهای آن را هم پرداخت کنید.

در‌حال‌حاضر با کمی بیش از ۲۵ میلیون تومان، می‌توانید یکی از مدل‌های سری G5 لپ‌تاپ دل را تهیه کنید که نه‌تنها ۳۲ گیگابایت رم را دراختیارتان قرار می‌دهد؛ بلکه از پردازنده‌های Core i7 و میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD فراوانی بهره می‌برد. دریچه‌های بزرگ پشت لپ‌تاپ هم با سرعت زیاد گرمای تولیدشده‌ی قطعات را خارج می‌کند تا بتوانید با خیال راحت، ساعت‌ها از لپ‌تاپ خود استفاده کنید. برخلاف اکثر لپ‌تاپ‌های مهندسی که به‌دلیل بدنه‌ی باریک و سبک درگاه‌های محدودی دارند، دل G5 تقریبا همه نوع درگاهی دارد و به خرید تبدیل نیازی نخواهید داشت.

ایسوس ذن‌بوک دوئو

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی - ‌ذن بوک دوئو

ایسوس ذن‌بوک Duo که در دو مدل ۱۴ و ۱۵ اینچی در بازار عرضه شده، یکی از معدود لپ‌تاپ‌های جهان با دو نمایشگر است. نمایشگر دوم که در بالای صفحه‌کلید قرار دارد، دریایی از امکانات پیش رویتان قرار می‌دهد. برای نمونه، می‌توانید با نمایشگر اصلی دستگاه نرم‌افزار مهندسی خود را اجرا و با نمایشگر دوم از مرورگر اینترنت استفاده کنید. حتی می‌توانید از نمایشگر لمسی دوم به‌عنوان دفترچه یادداشت بهره ببرید و با قلم همراه لپ‌تاپ نوت‌برداری کنید. در نرم‌افزارهایی مثل Corel Painter و Corel VideoStudio، نمایشگر دوم می‌تواند به منو ابزار تخصیص داده شود.

صرف‌نظر از نمایشگر دوم، ذن‌بوک دوئو سخت‌افزاری بسیار قدرتمند دارد. این لپ‌تاپ به نسل دهم پردازنده‌های Core i7 درکنار حافظه‌های SSD با درگاه M.2، کارت‌های گرافیک GeForce MX و میزان رم بسیاری مجهز شده‌اند تا سنگین‌ترین برنامه‌های مهندسی هم به‌راحتی اجرا شوند. به‌علاوه، ایسوس ادعا کرده است باتری ذن‌بوک دوئو می‌تواند حداکثر ۱۲ ساعت شارژدهی کند.

درهرصورت، اگر می‌خواهید لپ‌تاپی باریک و سبک داشته باشید و بیشترین بازدهی را هم تجربه کنید، به ایسوس ذن‌بوک دوئو به‌عنوان یکی از انتخاب‌های اصلی فکر کنید.

اپل مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ مدل ۱۶ اینچ

راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای مهندسی - مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی

مک‌بوک پرو را می‌توانیم به‌نوعی نماد لپ‌تاپ‌های مهندسی بدانیم. البته قیمت این لپ‌تاپ‌ها در بازار ایران بی‌نهایت زیاد است و احتمالا فقط تعداد انگشت‌شماری از مهندسان توان پرداخت چنین هزینه‌ی هنگفتی را برای کامپیوتر شخصی دارند. مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ به‌صورت پیش‌فرض از سیستم‌عامل Mac OS نسخه‌ی Catalina بهره می‌برد که با وجود سخت‌افزار قدرتمند دستگاه، یکی از تجربه‌های سریع استفاده از کامپیوترهای شخصی را دراختیارتان قرار می‌دهد. مدل‌های گران‌قیمت‌تر که تقریبا هم‌قیمت خودرو تولیدداخل هستند، به پردازنده‌ی Core i9 و کارت گرافیک مجزای AMD مجهز شده‌اند تا حتی از کامپیوترهای رومیزی هم سریع‌تر باشند.

مقاله‌ی مرتبط:

خرید لپ‌تاپ اپل مک‌بوک پرو ۲۰۱۹ به این سؤال هم برمی‌گردد که می‌توانید یا اصلا می‌خواهید از سیستم‌عامل Mac OS استفاده کنید؟ البته همیشه می‌توانید ویندوز ۱۰ هم روی مک‌بوک نصب کنید؛ ولی به‌دلیل هماهنگی زیاد سخت‌افزار دستگاه با Mac OS، خرید مک‌بوک پرو به‌دلیل نصب ویندوز چندان کار هوشمندانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد. البته موجودی حساب بانکی شما هم تأثیر زیادی بر خرید مک‌بوک پرو خواهد گذاشت.


برای مطالعه‌ی اطلاعات فنی و قیمت روز لپ‌تاپ می‌توانید به بخش دیتابیس تک تایمز مراجعه کنید. به‌علاوه، در این بخش امکانی برای تبادل‌نظر درباره‌ی لپ‌تاپ‌ها فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی نظرات و سؤالات خود را مطرح کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع