حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ویروس کرونا می‌تواند جایگاه شرکت‌های فناوری را در کیف پولهایمان محکم کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

زمانی که ویروس کرونا مهار شود و ما به سبک زندگی عادی خود بازگردیم، بسیاری از ما به سراغ عاداتی مانند چک کردن وسایل شخصی خود رفته و مثل همیشه قبل از بیرون رفتن مطمئن می‌شویم که گوشی همراه و کلیدهایمان را برداشته‌ایم. ولی آن چیزی که ممکن است نیازمان نشود کیف پولمان است.

اپل، گوگل، سامسونگ، فیسبوک، آمازون و دیگر شرکت‌ها در تکاپو برای تصاحب امور مالی ما هستند. بهشت خیالی‌ای که آن‌ها قولش را داده بودند، نهایتا منجر به جداکردن کردن کیف پول افراد از صاحبانشان خواهد شد. در بهشت آن‌ها برنامه‌های کاربردی زیادی برای مدیریت مالی کاربران مثل اپل والت، سامسونگ پی و گوگل پی وجود دارد که همه‌گیری استفاده از آن‌ها فقط به زمان بستگی دارد.

مدیرعامل اپل، تیم کوک در زمان معرفی برنامه اپل پی (Apple Pay) در سال ۲۰۱۴ گفت:

ما عاشق این‌گونه دردسرها هستیم. این دقیقاً چیزی‌ست که اپل در آن بهترین است.

پس از گذشت شش سال از آن زمان، اپل در نزدیک‌ترین شرایط خود به آن دیدگاه قرار دارد. بیشتر کارت‌های اعتباری با کیف پول‌های دیجیتال همانند اپل، سامسونگ و گوگل کار می‌کنند. بلیط‌های خطوط هوایی نیز با این کیف‌پول‌ها قابل خرید هستند. شرکت استارباکس نیز در ماه ژانویه گزارش داد، بیشتر از ۱۵ درصد سفارش‌ها از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شود.

در سراسر جهان نیز دولت‌ها آرام‌‌آرام در حال آماده‌سازی‌ ارائه گواهینامه‌های رانندگی به صورت دیجیتال روی تلفن‌های همراه هستند.

براساس گزارش‌های سال گذشته وال‌استریت ژورنال چیز‌های بیشتری در انتظار ماست؛ گوگل و آمازون در حال ساخت محصولاتی درباره «بررسی حساب مانند» هستند.

خبرها حاکی از آن است که گوگل در حال همکاری با شرکت چندملیتی‌ مالی-اعتباری Citigroup آمریکا و موئسسات اعتباری محلی برای ایجاد کارت‌ اعتباری به منظور رقابت با کارت ‌اعتباری اپل است. درحالیکه آمازون با بانک‌هایی مثل JPMorgan Chase همکاری می‌کند. اپل نیز با بانک Goldman Sachs برای سیستم اپل‌ کارت خود که سال گذشته به‌ راه افتاد، همکاری می‌کند.

با تمام این‌ها، فیسبوک می‌خواهد پروژه لیبرای خود را جایگزین تمامی بانک‌های حال حاضر خود کند. ارز دیجیتال که از تکنولوژی رمزنگاری مشابه بیت‌کوین استفاده می‌کند، طراحی شده است تا به مردم یک راه آسان‌تر پیشنهاد دهد تا در ذخیره و خرج کردن پول‌هایشان به آن‌ها کمک کند. مخصوصا آن‌هایی که اکانت بانکی ندارند و یا در کشور‌های ضعیف در حال توسعه زندگی می‌کنند.

برای خیلی از ماها استفاده از این کیف پول‌های دیجیتالی بسیار راحت‌تر از حمل یک کیف‌ پول پلاستیکی است. این فرصتی است برای انجام کارها بدون استفاده از هرگونه اسکناس فیزیکی؛ درحالیکه هنوز برای ویروس کرونا هیچ‌گونه واکسن یا دارویی برای درمان و یا کاهش این بیماری موجود نیست این موضوع می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک شایانی کند. در ضمن، این راه دیگری برای گیر نیافتادن در فروشگاه‌ها به‌دلیل همراه نداشتن کارت‌های اعتباری است.

به گفته تحلیلگرها، در این شیوه گردش مالی ارز برای شرکت‌های فراهم‌آورده این تکنولوژی نیز سودمند است. هر چه بیشتر از این سرویس‌ها استفاده کنیم شرکت‌های تکنولوژی هم بیشتر راغب به همکاری با بانک‌هایی که ما به آن‌ها اعتماد داریم‌ می‌شوند.

به‌علاوه، هر کدام از ما طی مسافرت به مکانی یا پرداخت برای هرچیزی کوهی از اطلاعات را در پایگاه داده شرکت‌های فراهم آورده خدمات باقی می‌گذاریم که به آن‌ها این اجازه را می‌دهد با تحلیل این داده‌ها به علایق کاربران پی‌ببرند؛ به طور مثال، این‌ که ما در زمینه خوراک، در چه روزهایی از هفته در خارج از خانه غذا می‌خوریم و یا کدام روزها تمایل داریم در خانه بمانیم. یا در هر زمینه دیگر که ما خریدی انجام داده‌ایم، این اطلاعات برای پیشنهادهای بعدی ذخیره می‌شوند. خریدهای مردم حتی می‌تواند باعث پی‌ بردن به خصوصیات شخصیتی آن‌ها بشود. مثلا این که ما دچار ضعف در کنترل اراده در زمان خرید هستیم، تفکرات مدنی ما چگونه است و یا دچار مشکلات سلامتی هستیم یا خیر.

داینا فورد، تحلیلگر اقتصادی بخش جهانی گارتنر، در این زمینه گفته است:

این شرکت‌های خدمات دهنده فناوری، پول بسیاری از این راه به دست می‌آورند.

در گذشته، شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های اعتباری اطلاعات مشتریان را به شرکت‌ها و ادارات کوچک تحلیل‌کننده می‌فروختند تا به خصوصیات رفتاری مشتریان خود پی‌ببرند. بنابراین شرکت‌های تکنولوژی به این مسئله پی‌ بردند که با تاسیس سرویس‌های پرداختی خودشان می‌توانند این اطلاعات را مستقیما و بدون هزینه اضافی دریافت کنند.

داینا فورد ادامه می‌دهد:

آن‌ها می‌توانند دستگاه‌های خود را هوشمندتر کنند.

و تنها کاری که نیاز دارند انجام دهند، ترغیب ما به استفاده از آن‌ها است.

اعتماد و تکنولوژی

اولین استفاده واقعی ما از کیف پول دیجیتال با پی‌پال (PayPal) بود. شرکتی نیمه-حفاظتی، نیمه-مالی، که حدودا بیست سال پیش تاسیس شد و به عنوان انتقال‌دهنده راحت پول در شبکه اینترنتی شروع به کار کرد. سهولت استفاده از آن در میان کسانی که در e-Bay اقدام به خرید یا فروش اقلام می‌کنند آن را به یک ابزار ضروری مبدل ساخته است.

حال که به زمان خودمان بازمی‌گردیم، شاهد آن هستیم که شرکت‌های تکنولوژی خدمات مالی، یک لیست بلندبالایی از روش‌های مورد استفاده برای مدیریت مالی کاربران تدارک دیده‌اند که لحظه به لحظه در حال گسترش است.

تمام پرچمداران این شیوه مدیریت مالی در انتهای نام خود کلمه انگلیسی Pay دارند. همانند: Apple Pay ،Samsung Pay ،Google Pay ،Amazon Pay. در همین اثنا، پی‌پال اپلیکیشن محبوب مدیریت مالی Venmo را درسال ۲۰۱۳ به منظور بخشی از استفاده ۸۰۰ میلیون دلاری خود خرید. در حال حاضر، برنامه‌های مدیریت‌ مالی Venmo و Square’s Cash در میان محبوب‌ترین شیوه‌های انتقال پول به صورت آنلاین هستند.

افزایش این برنامه‌ها آخرین نشانه نیاز مردم به غول‌های فناوری است تا پول‌هایشان را به آن‌ها بسپارند. محققان صنعت مک‌کینزی در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ به این نتیجه رسیدند که تنها ۳۵ درصد افراد داوطلب به فیسبوک اعتماد کردند تا پول‌هایشان را در آن نگه‌ دارند. این در حالی‌ست که بیشتر از نصف داوطلبان به گوگل و اپل اعتماد داشتند در حالیکه ۶۵ درصد کاربران آمازون اعتماد داشتند.

هرچه شرکت‌های تکنولوژی اعتماد بیشتری نزد مردم بیابند، در آینده شاهد استقبال بیشتر کاربران از خرید‌ و فروش‌های اینترنتی خواهیم بود.

اپل نمونه بازر جلب اعتماد کاربران است. حریم شخصی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلیدی این شرکت است. اپل در بخش‌های مختلف بازاریابی، کنفرانس‌های مطبوعاتی و بخش شرایط استفاده از خدمات که در تمام محصولات شرکت وجود دارند، همواره سوگند یادکرده است تا از حریم شخصی تمام کاربران حفاظت کرده و به هیچ قیمتی اطلاعات کاربران را با دیگر شرکت‌ها به اشتراک نگذارد مگر به دلیل جلوگیری از کلاهبرداری و مدیریت حساب‌های کاربری.

آقای تیم کوک بارها اعلام کرده است که محصولاتی همانند اپل کارت، اپل‌پی و آیفون تولیدات کلیدی شرکت هستند و تنها برای تبلیغات مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

او در این خصوص اظهار کرده است که:

شما محصول ما نیستید.

به‌نظر می‌رسد که دیگر شرکت‌ها نیز راه اپل را در پیش گرفته‌اند. ادغام تکنولوژی‌هایی که به گفته آن‌ها باعث آسان‌تر شدن استفاده و امنیت بیشتر محصولات مدیریت‌ مالی می‌شود. با شروع عرضه گواهینامه‌های دیجیتال در سال‌های آتی، کم‌کم به لحظه‌ای که دیگر به کیف پول نیاز نداریم نزدیک خواهیم شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع