حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

Counterpoint: عرضه گوشی‌های نوکیا در سه ماهه اول امسال به‌شدت کاهش یافته است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بازار گوشی‌های هوشمند برای اولین بار از سال ۲۰۱۴، کمتر از ۳۰۰ میلیون دستگاه در یک سه ماهه عرضه کرده است. عرضه گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش شدید ۱۳ درصدی را تجربه کرده است.

موسسه Counterpoint Research در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که بازار گوشی‌های هوشمند چین در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است. این اتفاق می‌تواند باعث شود تا شرکت‌ها به سمت متنوع کردن زنجیره تامین خود حرکت کرده و کارخانه‌های خود را به هند و ویتنام منتقل کنند.

تحلیلگران، بعد از شیوع ویروس کرونا، تغییر در رفتار مشتریان را پیش‌بینی کرده‌اند و فکر می‌کنند که مردم ترجیح خواهند داد گوشی‌های ارزان‌تر را به‌صورت آنلاین خریداری کنند.

از طرفی، گوشی‌های ۵G ثابت کردند که تا حد زیادی در برابر بحران کنونی مقاوم بوده‌اند و ۸ درصد از کل عرضه گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول امسال را تشکیل داده‌اند که بیشتر از سهم ۱ درصدی آن‌ها در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ است. این درصد با معرفی هندست‌های ۵G زیر ۳۰۰ دلار حتی بیشتر هم خواهد شد.

اما در مورد عملکرد شرکت‌ها در این سه ماهه باید بگوییم که ریلمی به خاطر اینکه شرکت جوانی است توانسته در این مدت رشد قابل‌توجهی داشته است (۱۵۷ درصد نسبت به سال گذشته). شیائومی هم ۷ درصد رشد داشته است. دلیل رشد این دو شرکت آن است که اصلی‌ترین بازار آن‌ها یعنی هند، محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا را کمی دیرتر اعمال کرد.

تحلیلگران معتقدند که بخش گوشی‌های رده‌بالا و پیشرفته بیشترین تاثیر را از شیوع ویروس کرونا خواهد پذیرفت، اما بخش گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده ممکن است به روند قبلی خود ادامه دهد.

سامسونگ در سه ماهه اول امسال همچنان بزرگترین سازنده گوشی هوشمند دنیا باقی مانده، اما میزان عرضه‌های آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته است. Counterpoint پیش‌بینی کرده است که کاهش عرضه‌های این شرکت در سه ماهه دوم حتی بدتر هم خواهد شد.

اما شرکت هواوی هرچند عملکرد خوبی در چین داشته، اما کاهش ۱۷ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. از آنجاییکه چین اولین کشوری بود که به حالت عادی بازگشت، شرکت‌های حاضر در آنجا خیلی سریع توانستند به وضعیت قبلی خود برگردند. اما برندهایی که سهم کمتری در بازار چین دارند مجبور هستند تا زمان احیای دوباره بازارهای اصلی‌شان صبر کنند.

اپل در سه ماهه اول امسال فقط ۵ درصد کاهش در عرضه آیفون‌هایش داشته است که نشان می‌دهد آیفون‌های ارزان‌تر این شرکت بیشتر فروش داشته‌ند. شیائومی همانطور که گفته شد به لطف بازار هند رشد ۷ درصدی داشته است و با ۳۰ درصد همچنان پیشتاز این بازار است.

اما در مورد شرکت HMD و گوشی‌های برند نوکیا، گزارش جدید گفته است که میزان عرضه هندست‌های این شرکت که اکثرا گوشی‌های ساده هستند، در سه ماهه اول امسال با کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۵.۶ میلیون دستگاه رسیده است.

گوشی‌های هوشمند نوکیا عملکرد خوبی در این سه ماهه نداشته‌اند و عرضه آن‌ها از سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ به‌طور مدوام کاهش یافته است. HMD در سه ماهه اول امسال فقط ۱.۷ میلیون گوشی هوشمند نوکیا عرضه کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است.

در حالیکه اکثر شرکت‌ها می‌توانند به شیوع ویروس کرونا به عنوان علت اصلی کاهش عرضه‌هایشان در سه ماهه نخست امسال اشاره کنند، اما در مورد HMD اوضاع فرق می‌کند و عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل بوده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع