آغاز سفرهای هوشمند با تهیه پروتکل سفر در شرایط شیوع کرونا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مراکز گردشگری، هتل‌ها و سایر کسب‌ و کارهای مرتبط با این حوزه، در دسته‌ی مشاغل پرخطر در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا طبقه‌بندی شده‌اند. همین مسئله باعث شد بسیاری از این کسب و کارها از اسفند سال گذشته تعطیل شوند. تعطیلی این کسب و کارها در دوره‌ی تعطیلات نوروزی، ضررهای اقتصادی بسیاری برای فعالان این حوزه به‌همراه داشته است. از هفته گذشته و با آغاز بازگشایی برخی مراکز عمومی، فعالان حوزه‌ی گردشگری منتظر تعیین تکلیف خود بودند. 

ممنوعیت سفرهای برون‌شهری از روز اول اردیبهشت برداشته شد. اماکن مرتبط با صنعت گردشگری در برخی استان‌ها از هفته‌ی اول همین ماه با رعایت اصول بهداشتی بازگشایی شده‌اند. همچنین دادستانی با لغو ممنوعیت رزور آنلاین هتل، اعلام کرده متقاضیان با رعایت اصول بهداشتی می‌توانند فعالیت‌های خود در زمینه‌ی رزور آنلاین هتل و مسکن برای مسافران برون‌شهری آغاز کنند.

ولی تیموری معاون گرشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حدود دو هفته بعد از لغو ممنوعیت سفرهای برون شهری، از تهیه‌ی پروتکل بهداشتی برای این سفرها خبر داد. او در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت:

پروتکل سفر هوشمند تهیه شده ولی هنوز آن را ابلاغ نکرده‌ایم. باید با تشکل‌های مختلف در این باره صحبت شود و آمادگی آن‌ها را نیز بسنجیم تا سفرهای هوشمند باید با رعایت پروتکل‌های سلامت وزارت بهداشت همراه و در تعداد محدود و مجاز انجام گیرند. کم‌کم مراکز اقامتی نیز باید بتوانند برای این سفرها خدمات بدهند. در این پروتکل برای هر یک از بخش‌های درگیر سفر، این موارد به‌صورت جزئی بیان می‌شود. به‌عنوان مثال اعلام می‌کنند که اگر در حالت عادی ۲۰ نفر هم‌زمان وارد یک سایت باستانی یا موزه‌ای می‌شدند از حالا به بعد باید این تعداد را محدود کرد. یا اینکه در وسایل حمل‌ونقل عمومی حداقل یک صندلی خالی بین افراد فاصله باشد پس اگر می‌گوئیم سفرها با رعایت موارد بهداشتی و سلامت همراه شود درباره همه نوع سفری صحبت می‌کنیم. اما در حال حاضر این پروتکل برای سفرهای کاری اضطراری است.

در پروتکل سفر هوشمند آمده هتل، آژانس یا راهنمایان باید چه ملاحظاتی را رعایت کنند. مانند اینکه واحدهای اقامتی باید بیشتر تمرکز خود را روی اجاره اتاق‌های یک‌تخته بگذارند تا دوتخته. یا اگر هتلی تاکنون تعطیل بوده حالا با چه فرایندی آغاز به کار کند و با چه شرایطی مسافر بگیرد. این موارد به‌صورت کاملا جزئی در پروتکل آماده شده‌ است و باید با نظر تشکل‌های مربوطه آن را بررسی کنیم.

در ادامه بخوانید:

فشار اقتصادی به فعالان حوزه‌ی گردشگری، یکی از مهم‌ترین دلایل برای آغاز از سرگیری فعالیت‌های این حوزه است. فعالان این حوزه می‌گویند شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری ایران را به صفر رسانه است. 

تیموری در این‌باره گفت:

تاکنون در خانه مانده بودیم و موارد ایمنی و بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و پزشکان را رعایت کرده‌ایم از حالا به بعد نیز همین روند ادامه دارد اما ازآنجاکه باید بحران اقتصادی به وجود آمده را نیز مدیریت کنیم؛ می‌توانیم با رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی، فعالیت اقتصادی را نیز انجام‌دهیم. اگر حواسمان به منافع صنوف گردشگری نباشد، تبعات اقتصادی ناشی از قرنطینه خانگی بیشتر خواهد شد و بحران‌های جدیدتری گریبان‌مان را می‌گیرد.

معاون وزیر از رایزنی‌های بین‌المللی برای کسب تسهیلات جهانی خبر داد و گفت:

سه گزارش به سازمان UNWTO داده‌ایم یک گزارش نیز برای بانک توسعه اسلامی فرستاده شده‌ است تا اگر در سطح بین‌المللی کمک‌هایی وجود دارد ایران هم بتواند از آن استفاده کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع