جعبه‌دنده دستی جدید زنوو سریع‌تر از همیشه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت زنوو که بیشتر شهرتش به دلیل بهینه‌سازی و ایجاد تغییرات روی مکانیزم‌های قدیمی است، به‌تازگی از ابرخودروی جدید خود موسوم به TSR-S رونمایی کرده است. این خودروی سوپراسپرت با ۱۱۷۷ اسب‌بخار قدرت به یک جعبه‌دنده‌ی دستی ۷ سرعته مجهز شده است که با سایر نمونه‌های موجود در دنیای خودروسازی متفاوت است. جعبه‌دنده‌ی جدید زنوو را نمی‌توان در دسته‌ی جعبه‌دنده‌های ترتیبی (Sequential) یا خودکار دو کلاچه قرار داد. این جعبه‌دنده که با الهام از نمونه‌های مورد استفاده در خودروهای مسابقه‌ای ساخته شده، سبک‌تر و سریع‌تر از جعبه‌دنده‌های دیگر است.

در این جعبه‌دنده مکانیزم هماهنگ‌کننده حذف شده و به‌جای آن از اتصالات دندانه سگی استفاده شده است. این اتصالات به راننده اجازه می‌دهد که سریع‌تر از گذشته تعویض دنده را انجام دهد. تقریبا در تمام جعبه‌دنده‌ها به جز نمونه‌های CVT و مجهز به مبدل گشتاور، اساس عملکرد جعبه‌دنده و شیوه‌ی تعویض دنده‌ها یکسان است. در یک جعبه‌دنده‌ی معمولی عمل تعویض دنده با دخالت کلاچ و قطع ارتباط موقت شفت با پیشرانه امکان‌پذیر است. در یک جعبه‌دنده‌ی ترتیبی که در آن مکانیزم هماهنگ‌کننده حذف شده است، کلاچی خاص که به اتصالات دندانه سگی مجهز است وظیفه‌ی قطع و وصل گشتاور را هنگام تعویض دنده برعهده دارد. به‌دلیل سرعت سرعت چرخش متفاوت شفت پیشرانه و چرخ‌دنده‌ی جعبه‌دنده، هنگام تعویض دنده در جعبه‌دنده‌های ترتیبی صدای زیادی تولید می‌شود. این صدا به‌قدری آزاردهنده است که از این جعبه‌دنده در خودروهای جاده‌ای و حتی ابرخودروها استفاده نمی‌شود. با‌این‌حال، یک راننده‌ی ماهر می‌تواند با تعویض دنده‌ی دقیق در جعبه‌دنده‌های ترتیبی، سرعت تعویض را به‌حداقل برساند، به همین دلیل این جعبه‌دنده‌ها در خودروهای مسابقه‌ای بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند.

مکانیزم هماهنگ‌کننده در جعبه‌دنده‌های معمولی وظیفه‌ی هماهنگ کردن سرعت چرخش چرخ‌دنده و شفت پیشرانه را برعهده دارد تا دنده‌های چرخ‌دنده و شفت روی هم قرار نگیرند و درنتیجه خوردگی و سروصدا ایجاد نشود. به همین دلیل، در این جعبه‌دنده‌ها تعویض دنده بسیار نرم و کم صدا صورت می‌گیرد.

جعبه دنده زنوو

جعبه‌دنده‌ی جدید ۷ سرعته‌ی دستی زنوو ویژگی‌های جعبه‌دنده‌های عادی و ترتیبی را درهم‌آمیخته است. در این جعبه‌دنده‌ی خاص، زنوو ضمن استفاده از کلاچ دندانه سگی، مکانیزم هماهنگ‌کننده را حذف نکرده است. به‌دلیل کاهش سرعت تعویض دنده به دلیل استفاده از مکانیزم هماهنگ‌کننده، زنوو با استفاده از نوآوری در این مکانیزم سعی کرده ضمن رفع این مشکل، جعبه‌دنده‌ای با ویژگی‌های مسابقه‌ای و قابلیت استفاده در خودروهای شهری ارائه کند. زنوو با استفاده از حسگرهای الکتریکی جهت تشخیص سرعت چرخش شفت و چرخ‌دنده‌ها و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار اختصاصی، به کلاچ و چرخ‌دنده‌ها اجازه می‌دهد بدون استفاده از مکانیزم متداول هماهنگ‌کننده، عمل تعویض دنده را در بهترین حالت صورت دهند. زنوو به لطف استفاده از انتخاب‌‌گر هیدروالکتریک دنده‌ها و ساختار منحصربه‌فرد کلاچ، توانسته جعبه‌دنده‌ای مسابقه‌ای برای خودروهای جاده‌ای تولید کند. با انتخاب حالت مسابقه در این جعبه‌دنده، تعویض دنده‌ها بدون استفاده از کلاچ و به روش جعبه‌دنده‌های ترتیبی صورت می‌گیرد. زنوو برای کاهش صدای ناشی از تعویض دنده به‌جای استفاده از زاویه‌ی ۹۰ درجه برای برش دندانه‌های چرخ‌دنده‌های موجود در این جعبه‌دنده، که به‌طور معمول در جعبه‌دنده‌های ترتیبی استفاده می‌شود، از چرخ‌دنده‌های مارپیچی بهره‌برده‌است. اگرچه این چرخ‌دنده‌ها کمی از توان پیشرانه را اتلاف می‌کنند، اما حداقل روی کاغذ جعبه‌دنده‌ی زنوو بهترین انتخاب موجود برای خودروهای جاده‌ای است.

انتظار می‌رود زنوو در سال ۲۰۲۱ میلادی تولید نسخه‌ی هیبریدی ۸ سرعته از این جعبه‌دنده را آغاز کند. در نسخه‌ی هیبریدی یک موتور الکتریکی وظیفه‌ی افزایش گشتاور، سرعت و دقت تعویض دنده، بازیابی انرژی و امکان دنده‌ی عقب را برعهده دارد تا هشتمین دنده به‌جای دنده‌ی عقب جایگزین شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع