کدام گوشی‌ها بلندگوی بهتری دارند؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

گوشی‌های قدیمی تنها صدای بوق ساده‌ای از خود متصاعد می‌کردند، به همین شکل صدای زنگ گوشی‌ها هم ساده بود که در زمان خودش بسیار جذاب به حساب می‌آمد. با پیشرفت تکنولوژی تلفن‌ها و ظهور گوشی‌های هوشمند، گوش دادن به موزیک دیگر به امری عادی برای کاربران تبدیل شده است. به همین خاطر، داشتن بهترین بلندگوی گوشی یک مزیت به حساب می‌آمد.

از میان پرچمداران گوشی‌های هوشمند ، کدام یک بهترین بلندگو را دارند؟ برای پاسخ به این سوال که از میان گوشی‌های هوشمند موجود در بازار کدام یک بهترین اسپیکر گوشی را در خود دارند، تست جالبی انجام شده است. ۶ تا از پرچمداران موبایل‌های هوشمند شامل آیفون ۱۱ پرو مکس، سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس، وان پلاس ۷T پرو، الجی G8X، گوگل پیکسل ۴ XL و ایسوس ROG Phone II، دستگاه‌هایی هستند که در این مقاله آن‌ها را با یکدیگر بررسی کرده‌ایم. پس برای دانستن اینکه کدام یک از گوشی‌های نامبرده بهترین بلندگو را دارند، با ما همراه باشید.

شرح آزمایش

۱۰ آهنگ یکسان، برای ۱۵ نفر مختلف پخش گردیده و از آن‌ها خواسته می‌شود تا به هر کدام از صداهایی که می‌شنوند و مربوط به یکی از این گوشی‌هاست امتیاز دهند. همه آهنگ‌ها با اسپاتیفای و با حداکثر بلندی صدای ممکن پخش می‌شوند و برای جلوگیری از تفاوت در بیت ریت حین پخش، همه این آهنگ‌ها از قبل با بالاترین کیفیت در دسترس دانلود شده‌اند و به شکل آفلاین پخش می‌شوند.

فهرست آهنگ های پخش شده در این تست

۱.Señorita – شان مندز (Shawn Mendes) و کامیلا کابیو (Camila Cabello)
۲. Con Calma – ددی یانکی (Daddy Yankee) و اسنو (Snow)
۳. I Don’t Care – اد شیرن (Ed Sheeran) و جاستین بیبر(Justin Bieber)
۴. I miss the misery – هیل استورم (Halestorm)
۵. Still Young- کَت امپایر (The Cat Empire)
۶. He’s pirate – کلاز بدلت (Klaus Badelt)
۷. Bangarang – اسکریلکس (Skrillex)
۸. Englishman in New York – استینگ(Sting)
۹. Turn Me On – نورا جونز (Norah Jones)
۱۰. Alone – سلا سو (Selah Sue)

شرایط فیزیکی انجام آزمایش

مهم‌ترین بخش این تست جایی بود که همه شرکت‌کنندگان در طول گوش دادن به آهنگ‌ها، چشم‌بند به چشم داشتند و نمی‌تواستند ببینند کدام صدا از کدام گوشی پخش می‌شود تا این موضوع روی قضاوتی که می‌کنند تاثیری نداشته باشد و فقط بر اساس کیفیت صدایی که می‌شنوند، امتیاز بدهند.

نتایج بررسی

Pixel
۴ XL
iPhone ROG
Phone 2
Note 10 OP 7T
Pro
LG
G8X
شرکت‌کننده ۱ ۱۰ ۹ ۸ ۹ ۸ ۷
شرکت‌کننده ۲ ۹ ۷ ۹ ۷ ۹ ۷
شرکت‌کننده ۳ ۸ ۷ ۹ ۸ ۷ ۵
شرکت‌کننده ۴ ۱۰ ۱۰ ۹ ۹ ۸ ۸
شرکت‌کننده ۵ ۹ ۶ ۸ ۵ ۷ ۶
شرکت‌کننده ۶ ۸ ۸ ۷ ۹ ۶ ۵
شرکت‌کننده ۷ ۸ ۹ ۶ ۸ ۶ ۵
شرکت‌کننده ۸ ۱۰ ۹ ۱۰ ۸ ۹ ۷
شرکت‌کننده ۹ ۱۰ ۹ ۹ ۸ ۹ ۷
شرکت‌کننده ۱۰ ۷ ۶ ۹ ۸ ۸ ۸
شرکت‌کننده ۱۱ ۹ ۶ ۶ ۷ ۷ ۴
شرکت‌کننده ۱۲ ۸ ۸ ۷ ۴ ۶ ۵
شرکت‌کننده ۱۳ ۸ ۷ ۶ ۵ ۶ ۴
شرکت‌کننده ۱۴ ۸ ۷ ۵ ۵ ۶ ۵
شرکت‌کننده ۱۵ ۹ ۴ ۳ ۸ ۶ ۵
میانگین امتیاز ۸٫۷ ۷٫۵ ۷٫۴ ۷٫۲ ۷٫۲ ۵٫۹

برنده این آزمایش: گوگل پیکسل ۴ XL

در انتها، پیروز این رقابت گوشی گوگل بوده که با شایستگی توانسته است این مقام را به دست آورد. این گوشی اسپیکرهای استریو متوازنی دارد که از شفافیت و وسعت صدایی مناسب برخوردار است.

البته مقایسه بهترین اسپیکر گوشی در این آزمایش با یک دستگاه اسپیکر بلوتوث، قیاس درستی نیست اما برای یک گوشی هوشمند، صدای گوگل پیکسل ۴ XL، به طرز قابل تحسینی خوب است.

آیفون: قناعت به رتبه دوم

در جایگاه دوم، آیفون ۱۱ پرو مکس قرار می گیرد که این گوشی هم توسط شرکت‌کنندگان در این تست، امتیاز بالایی به دست آورده است. تولید صدایی که توسط این گوشی انجام می‌شود بسیار شبیه به پیکسل گوگل است و میزان بیس صدا هم در حد یک گوشی موبایل مطلوب است.

رتبه‌های بعدی: وقتی الجی حرفی برای گفتن ندارد!

با فاصله کمی بعد از آیفون گوشی ایسوس قرار می‌گیرد، که البته با وجود اسپیکرهای استریو و صدای بلندی که دارد، انتظار بیشتری از آن می‌رفت. گرچه بسیاری افراد معقتدند صدای این گوشی مقداری گوش‌خراش است!

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ پلاس و وان پلاس ۷T پرو، به طور مشترک رتبه چهارم را کسب کرده‌اند در حالی که همیشه انتظارات از گوشی هوشمند سامسونگ بالاست اما این دستاه به رتبه‌ای بهتر از این نرسید و در مقابل گوشی وان‌پلاس هم به اندازه‌ای که باید، صدای شفافی نداشت.

در رتبه آخر، گوشی الجی G8X جای می‌گیرد که مورد پسند شنوندگان نبود اما در مقایسه با گوشی‌های هوشمند قبلی الجی کماکان بهتر بوده و در حد خودش پیشرفت کرده است. اما در مقام مقایسه با دیگر برندها اوضاع چنان است که در نتیجه آزمایش می‌بینید.

چند نتیجه جالب از آزمایش

باید گفت تعریف افراد از «صدای خوب» یک گوشی متفاوت است. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این آزمایش به یک گوشی امتیاز بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها داده‌اند؛ اصولا به این دلیل که بیس قوی‌تری داشته‌اند. اما برخی افراد به شفافیت صدا بیشتر توجه کرده‌اند و این امر برایشان مهم‌تر بوده است.

همچنین، افراد شرکت‌کننده از بلند بودن بیش از حد صدا در مواردی شکایت کرده‌اند اما نسبت به کمتر بودن صدای یکی از گوشی‌ها نسبت به بقیه در آزمایش اعتراضی نشان نداده اند. به طور کلی شرکت‌کنندگان به ندرت به حجم یا بلندی صدا در نظرات خود اشاره کرده‌اند.

همین موضوع باعث می‌شود اینطور فکر کنیم که آن‌ها فقط به صرف بلند بودن صدای یک گوشی به آن امتیاز نمی‌دهند. اما این جمله از آن‌ها زیاد شنیده شده که صدای یک گوشی، توازن بهتری داشته است.

در نهایت باید گفت که بخش اعظمی از افراد، به راحتی می‌توانند تفاوت‌ها را در کیفیت صدایی که می‌شنوند، تشخیص دهند و فقط یک نفر در این تست وجود داشت که اوضاع به سختی برای وی طی شده بود و کلا همه صداها را مثل هم تلقی کرده و تفاوتی بین شان احساس نمی‌کرده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع