AMD از پردازنده‌های سری رایزن پرو ۴۰۰۰ رونمایی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت AMD روز گذشته پردازنده‌های سری رایزن پرو ۴۰۰۰ خود را برای موبایل‌های کاری معرفی کرد. این چیپ‌ها امکانات امنیتی تازه‌ای دارند و به لطف تغییراتی که در آن‌ها اعمال شده، عمر و عملکرد باتری دستگاه‌ها نیز بهبود خواهد یافت. AMD اعلام کرده است که پردازنده‌های سری پرو ۴۰۰۰ خود را برای رقابت مستقیم با تراشه‌های vPro اینتل طراحی کرده است و قصد دارد استانداردهای جدیدی را برای پی‌سی‌های کاری امروزی با کمک آن‌ها تعریف کند.

سری پرو ۴۰۰۰ شامل سه مدل چیپ می‌شود:

  • Ryzen 7 Pro 4750U: با هشت هسته پردازشی، ۱۶ ریسمان، سرعت پایه ۱.۷ گیگاهرتز و سرعت تقویت شده تا ۴.۱ گیگاهرتز.
  •  Ryzen 5 Pro 4650U: با شش هسته پردازشی، ۱۲ ریسمان، سرعت پایه ۲.۱ گیگاهرتز و سرعت تقویت شده ۴.۰ گیگاهرتز
  • Ryzen 3 Pro 4450U: با چهار هسته پردازشی، ۸ ریسمان، سرعت پایه ۲.۵ گیگاهرتز و سرعت تقویت شده ۳.۷ گیگاهرتز.

گفتنی است که سری پرو ۴۰۰۰، اولین پردازنده‌های سازمانی AMD محسوب می‌شوند که بر پایه معماری ۷ نانومتری Zen 2 طراحی شده‌اند.

اما همانطور که در ابتدا اشاره شد، اصلی‌ترین مشخصه این سری امنیت آن‌هاست. این چیپ‌ها شامل یک پردازنده امن اختصاصی از AMD هستند که از تکنولوژی هسته امن مایکروسافت برای پیشگیری از حملات سطح هسته و دیگر تهدیدات امنیتی استفاده می‌کند. علاوه بر این، قابلیت رمزگذاری مموری گارد AMD نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که به گفته شرکت سازنده، سری پرو را به تنها چیپ‌های موجود در بازار با پشتیبانی از رمزگذاری کامل حافظه تبدیل می‌کند. بنابراین اگر به عنوان مثال لپ‌تاپ شما به سرقت برود، سارق نمی‌تواند به دیتای حساسی که در حافظه دستگاه ذخیره شده است، دسترسی پیدا کند.

شرکت AMD با مایکروسافت و همکار دیگر OEM که شامل لنوو و اچ‌پی است، به طور نزدیک کار می‌کند تا از سازگار بودن ویژگی‌های امنیتی این دو شرکت اطمینان حاصل کند. پردازنده‌های رایزن AMD همچنین از پلتفرم Endpoint Manager پشتیبانی می‌کنند که برای کارکنان آی‌تی طراحی شده است و وظیفه آن نیز مدیریت پی‌سی‌ها، سرورها و دیگر دستگاه‌های سازمانی است.

شرکت AMD همچنین اعلام کرده است که سری پرو ۴۰۰۰ به لحاظ عملکردی هم از نسل قبلی خود (یعنی پرو ۳۰۰۰) و هم چیپ‌های اینتل بهتر هستند. بنابر ادعای این شرکت، تراشه پیشرفته ۴۷۵۰U سریع‌ترین پردازنده برای نوت‌بوک‌های تجاری فوق‌باریک محسوب می‌شود و در بسیاری بنچمارک‌ها از جمله PCMark 10 ،Geekbench v5 و Passmark 9، به مراتب بهتر از چیپ رقیب خود یعنی Core i7-1070U اینتل عمل می‌کند هرچند که در بنچمارک Cinebench 1T کمی عقب‌تر از رقیبش است. جالب آنکه در تست‌های AMD، پردازنده Ryzen 5 Pro 4650U که هم‌رده Core i5-10210U اینتل است، نیز از لحاظ عملکردی، i7 را در اغلب بنچمارک‌ها شکست داد.

این تراشه‌ها، از نظر مصرف انرژی هم بهینه‌سازی شده‌اند و قابلیت تشخیصی idle detection (بیکار بودن سیستم) در آن‌ها بهبود یافته است تا مصرف انرژی قطعاتی که مورد استفاده کاربر قرار ندارند، در لحظه پایین آورده شود. همچنین قابلیت تشخیص فعالیت (activity detection)، نیز در این چیپ‌ها تقویت شده است تا هر زمان که نیاز بود عملکرد هسته‌ها تقویت شود و حالت قدرت (power-state selection) که انتقال قدرت را آسان‌تر می‌کند، نیز به خوبی بهبود یافته است. شرکت AMD مدعی شده است که سیستم‌های مجهز به Ryzen 7 Pro 4750U تا ۲۰ ساعت عمر باتری دارند. طبق اعلام این شرکت پردازنده‌های سری پرو ۴۰۰۰، قرار است در محصولات جدیدی از جمله تینک‌پد‌های جدید لنوو که شامل T14 و T14s Gen 1 ،X13 Gen 1 و L14 و L15 Gen 1 است، مورد استفاده قرار بگیرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع