تصاویری که نشان می‌دهد ساخت اخبار جعلی چقدر آسان است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یک آژانس خبری دانمارکی، برای اینکه نشان دهد ساخت اخبار دروغین از طریق عکاسی چقدر آسان است، به‌تازگی دو نفر از عکاس‌هایش را برای ابداع تصاویری به‌کار گماشته است. با ثبت عکس‌‌‌‌‌ها پیش و پس از تنظیم زوایا از یک صحنه، این خبرگزاری نشان داده است که زوایه و چشم‌انداز تصاویر چگونه می‌تواند به‌صورت عامدانه یا غیرعامدانه ذهنیت افراد را تغییر داده و باعث جعلی به‌نظر آمدن اخبار شود.

تصاویر یادشده را فیلیپ دِیوالی و اُلافور اشتاینر رای گستسو تهیه کرده‌اند. درواقع آژانس خبری‌‌تصویری دانمارکی، Ritzau Scanpix، این عکاس‌ها را برای ثبت تصاویر درنظر گرفته بود. عکس‌های گرفته‌شده، مربوط‌به بحث داغی است که این روزها با آن دست‌وپنجره نرم می‌کنیم؛ این تصاویر افرادی را نشان می‌دهد که ظاهرا درحال تخطی‌کردن از دستورالعمل‌ها درباره‌ی دوری‌گزینی اجتماعی هستند. تصاویر یادشده نشان می‌دهند که عکس‌های مربوط‌به سواحل شلوغ در کالیفرنیا یا آن‌دسته از تصاویر رایجی که برای ملامت‌کردن مردم در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند، به‌راحتی می‌توانند ماهیتی فریبنده داشته باشند.

در ادامه بخوانید:

کریستین جوروئوس، مدیر تحریریه‌ی Scanpix در گفت‌وگو با وب‌سایت PetaPixel گفته است که آن‌ها، به‌عنوان یک آژانس خبری‌‌تصویری که اخبار مربوط‌به شیوع ویروس کرونا را پوشش می‌دهند، توجه نسبت‌به چنین واقعیتی را مهم می‌دانند. جوروئوس می‌گوید با اینکه او اعتقادی به دستکاری عامدانه در تصاویری ندارد که پیش‌تر منتشر شده‌اند، ولی حداقل عکاسان و آژانس‌های تصویری دانمارکی باید مراقب باشند تا سهوا راهی برای تفسیر نادرست باقی نگذارند. زاویه و چشم‌انداز تصاویر به‌سادگی و به‌صورت ناخواسته می‌تواند بذر اطلاعات غلط را کاشته و آغازگر ناآرامی باشد. درنهایت، تصاویر گمراه‌گننده می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی کامل نسبت‌به خود عکاس شود. برای مشاهده‌ی این مفهوم بصری، مجموعه‌ی تصاویر زیر که پیش و پس از تنظیم زوایا گرفته شده‌اند را مشاهده کنید.

تصاویر جعلی

تصاویر جعلی

تصاویر جعلی

تصاویر جعلی

تصاویر جعلی

تصاویر جعلی

تصاویر جعلی

تصاویر جعلی

توجه به این نکته مهم است که تعیین زاویه‌ی مناسب، تنها مربوط‌به انتخاب لنز و فشرده‌سازی اشیا پس‌زمینه نیست؛ جلوه‌ی نمایش داده شده در تصاویر، به‌راحتی با استفاده از لنز مشابه و کار کردن روی زوایای مختلف دست‌یافتی است. برخلاف افراد عادی، بسیاری از عکاسان چنین مهارتی را وابسته‌به غریزه می‌دانند. جوروئوس در مکاتبه با PetaPixel ازطریق ایمیل گفته است:

مخاطبان نشریات عکاسی باید از این امر آگاه باشند. به دلیل یک رویداد جهانی (شیوع ویروس کرونا)، این حقیقت کم‌تر شناخته‌شده و اساسی مفهوم جدیدی پیدا کرده است. چنین روزهایی، آشکار ساخته است که ما به‌گونه‌ای نیازمند آگاه‌سازی مخاطبان و خوانندگان تصاویر از چیزی هستیم که تنها خود عکاسان از آن باخبر هستند.

خوشبختانه تصاویر یادشده، برای ایجاد آگاهی مؤثر هستند. همچنین، Ritzau برای شفاف‌سازی شرایط و اطمینان از این موضوع که تصاویر مورد سوءاستفاده نخواهند بود، عناوینی را روی تصاویر درج می‌کند. البته در پایان باید گفت، این وظیفه‌ی عکاس‌ها است که تصاویر را با دقت ثبت کنند، عناوین دقیقی برایشان انتخاب کنند و هرزمان و هرجا که می‌توانند عموم مردم را دراین‌باره آگاه کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع