تحقیقات فیت بیت / Fitbit برای تشخیص بیماری آریتمی قلبی / ضربان نامنظم قلب

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

فیت‌بیت (Fitbit) چند روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد قصد دارد تحقیقات جدید و گسترده‌ای به‌صورت کاملا مجازی به‌راه بیندازد. در این تحقیقات که از آن‌ با نام Fitbit Heart Study یاد می‌شود، قرار است ضربان قلب صدها هزار نفر از کاربران زیرنظر گرفته شود. هدف اصلی پروژه‌ی جدید فیت‌بیت از نظارت روی ضربان قلب کاربران، تشخیص بیماری فیبریلاسیون دهلیزی یا ای‌فیب (AFib) است. ای‌فیب را می‌توان یکی از آریتمی‌های قلبی (ضربان نامنظم قلب) شایع به‌شمار آورد.

فیت‌بیت امیدوار است بتواند ازطریق داده‌های جمع‌آوری‌شده در تحقیقات جدیدش به‌نوعی الگوریتم خاص دست یابد تا با اتکا به آن، تشخیص آریتمی‌های قلبی دقیق‌تر شود. فیت‌بیت می‌گوید ازطریق این داده‌ها حتی ممکن است به‌نوعی الگوریتم برای پیش‌بینی این بیماری‌ها دست یابد. این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ زیرا عمده‌ی مبتلایان به اختلال فیبریلاسیون دهلیزی خودشان خبر ندارند. 

طبق بیانیه‌ی جدید فیت‌بیت، امروزه تقریبا ۳۳/۵ میلیون نفر در سراسر دنیا به ای‌فیب مبتلا هستند. درضمن، افراد مبتلا به ای‌فیب درمقایسه‌با دیگر مبتلایان به آریتمی‌های قلبی تا پنج‌برابر احتمال سکته‌ی بیشتری دارند. تشخیص بیماری ای‌فیب گاهی اوقات می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ زیرا علائم مربوط ‌به آن به‌صورت پراکنده ظاهر می‌شوند. درضمن در برخی افراد، ممکن است علائم خاصی نیز به‌چشم نخورد. فیت‌بیت می‌گوید به‌لطف موقعیت مناسبش در بازار دستبندهای سلامتی، می‌تواند تحقیقاتی مؤثر انجام دهد.

امروزه، افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا از دستبندهای فیت‌بیت بهره می‌گیرند و این موضوع می‌تواند این شرکت را قادر سازد تحقیقاتش را روی شمار درخورتوجهی از کاربران انجام دهد. گجت‌های پوشیدنی ساخت فیت‌بیت می‌توانند به‌طورمداوم چند روز ضربان قلب کاربر را حتی هنگام خواب ثبت کنند. گفتنی است مطلوب‌ترین زمان برای ثبت ضربان قلب کاربر، موقع خواب است.

دستبند فیت بیت / Fitbit

نمونه‌ای از دستبندهای تناسب‌اندام فیت‌بیت

مطالعه‌ی جدید فیت‌بیت روی تمامی کاربران فعلی این شرکت در ایالات متحده‌ی آمریکا، بدون شک قابلیت دستیابی به نتایجی مثبت دارد. برای ثبت داده‌های این مطالعه از فناوری فوتوپلتیسموگرافی (Photoplethysmography) یا به‌اختصار PBG بهره گرفته می‌شود که در دستبندهای فیت‌بیت استفاده شده است. این فناوری می‌تواند نرخ جریان خونی را اندازه‌گیری کند که از مچ کاربر می‌گذرد و سپس ازطریق آن، ضربان قلب را ثبت کند.

پس از ثبت ضربان قلب، الگوریتم‌های ویژه‌ی دستبندهای فیت‌بیت آن را تحلیل خواهند کرد تا آریتمی‌های قلبی احتمالی را تشخیص دهند. آن‌ دسته از کاربران شامل این تحقیقات درصورت داشتن علائم آریتمی قلبی، نوتیفیکیشنی روی دستبند دریافت می‌کنند. درضمن ارتباط این کاربران بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی با یکی از پزشکان آمریکایی به‌صورت مجازی برقرار می‌شود. همچنین، امکان دارد برای تشخیص نهایی آریتمی قلبی، به‌رایگان از کاربران نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) گرفته شود.

دکتر استیون لوبیتز، محقق اصلی پروژه‌ی جدید فیت‌بیت و دانشیار پزشکی در مدرسه‌ی پزشکی هاروارد، می‌گوید این پروژه روشی کاملا جدید برای تشخیص و مدیریت انواع بیماری‌ها را آغاز می‌کند. او می‌گوید امیدوار است گجت‌هایی نظیر محصولات فیت‌بیت که انجام چنین تحقیقاتی را امکان‌پذیر می‌کنند، بتوانند در مسیر تولید ابزارهایی بهبودیافته برای درمان بیماران قدم بردارند. او همچنین امیدوار است ازطریق این تحقیقات جدید بتوان آثار زیان‌بار ناشی از ای‌فیب را روی مقیاس بزرگی از مردم کاهش داد.

این تحقیقات قدم مهمی برای فیت‌بیت به‌شمار می‌آید. فلسفه‌ی اصلی دستبندها و ساعت‌های تناسب‌اندام کمک به بهبود سلامتی کاربران است. فیت‌بیت می‌تواند ازطریق تحقیقات جدیدش به‌شکلی بهتر در این زمینه فعالیت کند. با همه‌ی این‌ها، این نخستین‌باری نیست که آغاز چنین تحقیقاتی را شاهد هستیم؛ زیرا اپل در پایان سال ۲۰۱۹ مقاله‌ای با عنوان «مطالعه‌ی قلب اپل واچ» منتشر کرد که آماری بسیار جالب دربر داشت.

اپل همچنین از آغاز تحقیقاتی به‌منظور فهمیدن این موضوع خبر داده است که ساعت‌های هوشمندنش چگونه می‌توانند خطر سکته‌ی قلبی را کاهش دهند. البته تحقیقات جدید فیت‌بیت احتمالا جامعه‌ی هدف تقریبا متفاوتی با اپل دارد؛ زیرا دستبندهای فیت‌بیت دقیق‌تر روی قابلیت‌های سلامتی‌محور متمرکز هستند و همچنین به‌لطف داشتن قیمت ارزان‌تر، افراد بیشتری می‌توانند آن‌ها را تهیه کنند.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز  در این زمینه چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع