حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

امتیاز dxomark دوربین گلکسی S20 پلاس منتشر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

امتیاز DxOMark دوربین گلکسی S20 پلاس بالاخره منتشر شد. رسانه‌ی معتبر این روزها که امتیازاتش معیار بررسی و شناسایی کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند شده‌اند، نتیجه‌ی آزمایش روی گوشی پرچم‌دار سامسونگ را منتشر کرد و به‌طورمیانگین، امتیاز ۱۱۸ را به دوربین این گوشی داد. گلکسی S20 پلاس، گوشی پرچم‌دار کره‌ای‌ها، بین گلکسی S20 و S20 اولترا قرار می‌گیرد. اگر کاربر علاقه‌مند به گوشی‌های هوشمند، خصوصا در دسته‌ی پرچم‌دار باشید، قطعا مشخصات گلکسی S20 پلاس را می‌شناسید. نمایشگر ۶/۷ اینچی AMOLED و باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپری که ابعادی کمتر از نسخه‌ی اولترا با نمایشگر ۶/۹ اینچی و باتری پنج‌هزار میلی‌آمپری دارد. البته هر دو گوشی از یک پردازنده، اکسینوس ۹۹۰، بهره می‌برند (اسنپدراگون ۸۶۵ در ایالات متحده).

با وجود شباهت‌های گلکسی S20 پلاس با S20 اولترا، ماژول دوربین این دو گوشی تفاوت‌های زیادی با هم دارد. اگرچه S20 پلاس هم از ماژولی با چهار دوربین اصلی، تله‌فوتو، اولترا واید و حسگر تشخیص عمق بهره می‌برد، دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو آن با نسخه‌ی اولترا تفاوت دارند.

گلکسی اس ۲۰ پلاس / Galaxy S20 Plus

دوربین اصلی گلکسی +S20 از حسگر 1/1.76 اینچی ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که کوچک‌تر از دوربین اصلی اولترا با ساختار ۱۰۸ مگاپیکسلی 1/1.33 اینچ است. اگرچه خروجی دوربین در هر دو گوشی، ۱۲ مگاپیکسل خواهد بود، فناوری‌های پردازش تصویر آن‌ها با هم تفاوت دارد و حسگر آرایه‌ای استاندارد در گلکسی S20 پلاس، برخلاف نسخه‌ی اولترا از فناوری pixel-binning بهره نمی‌برد. درنتیجه پیکسل‌های دوربین اصلی گلکسی S20 پلاس، ۱/۸ میکرومتر هستند، درحالی‌که ابعاد پیکسل در گلکسی S20 Ultra، به ۲/۴ میکرومتر می‌رسد و به‌نام سوپر پیکسل شناخته می‌شود. دوربین اصلی گلکسی S20 پلاس مجهز به لنز زاویه‌ی واید با دیافراگم f/1.8 معادل با لنز ۲۶ میلی‌متری است. به‌علاوه، این دوربین از قابلیت‌های PDAF دوال پیکسل و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر هم بهره می‌برد.

دوربین تله در گلکسی +S20 مجهز به حسگر ۶۴ مگاپیکسلی 1/1.72 اینچی با ابعاد پیکسل ۰/۸ میکرومتر است. لنز دوربین مذکور با دهانه‌ی دیافراگم f/2.0 نیز معادل لنز ۲۹ میلی‌متری می‌شود و از همان قابلیت‌های PDAF و OIS بهره می‌برد. درست حدس زدید، فاصله‌ی کانونی لنز تله تفاوت زیادی با دوربین اصلی ندارد؛ اما طبق ادعای سامسونگ، رزولوشن بالاتر و ۶۴ مگاپیکسلی آن، منجر به ثبت تصاویر با زوم هیبریدی سه‌برابری اپتیکال می‌شود. به‌هرحال کره‌ای‌ها در ترکیب لنزها ساختار غیر مرسومی را پیاده کرده‌اند که باید در مقایسه‌ی دوربین گلکسی +S20 با S20 Ultra، کیفیت آن‌ها را بررسی کنیم. فراموش نکنید که S20 اولترا از لنزی با سبک پریسکوپی معادل لنز ۱‍۰۳ میلی‌متر بهره می‌برد.

همان‌طورکه گفته شد، دوربین‌های اولترا واید و تشخیص عمق در گلکسی S20 تفاوت چندانی با دوربین‌های نسخه‌ی اولترا ندارند. دوربین اولترا واید از لنز ۱۳ میلی‌متری با دهانه‌ی دیافراگم f/2.2 و حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱/۴ میکرومتری بهره می‌برد. حسگر تشخیص عمق نیز از نوع ۰/۳ مگاپیکسلی و مجهز به فناوری‌ ToF 3D است. حسگر مذکور در زمان ثبت تصاویر پورتره برای تشخیص فاصله‌ی سوژه با لنز و ایجاد حالت بوکه بهتر استفاده می‌شود.

گلکسی اس ۲۰ پلاس / Galaxy S20 Plus

در بخش قابلیت‌های ویدئویی، گلکسی S20 پلاس توانایی ثبت ویدئو 8K با نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه را مانند S20 Ultra دارد. گلکسی S20 پلاس برای ضبط ویدئو 8K به‌جای استفاده از دوربین اصلی، از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی بهره می‌برد. البته ویدئوهای 4K با دوربین اصلی ثبت می‌شوند. لنز معادل ۲۶ میلی‌متری دوربین اصلی، گستره‌ی دید بازتری از ضبط ویدئو 8K دراختیار کاربر قرار می‌دهد و می‌توان فیلم را با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کرد. با ضبط فیلم در رزولوشن 720p، می‌توان نرخ فریم را تا ۹۶۰ فریم‌برثانیه هم افزایش داد؛ قابلیتی که در S20 اولترا هم دیده می‌شود. از قابلیت‌های ویدئویی دیگر می‌توان به پردازش +HDR10 سامسونگ در دوربین اشاره کرد که گستره‌ی دینامیکی، دقت رنگ و کنتراست بهتر را در تصاویر به‌همراه دارد.

همان‌طورکه گفته شد، DxOMark پس از بررسی‌های متعدد روی دوربین گلکسی S20 پلاس، امتیاز ۱۲۷ را برای عکاسی و ۱۰۰ را برای ویدئو به این گوشی داد که میانگین امتیاز ۱۱۸ را نشان می‌دهد. درمقابل، گلکسی S20 اولترا موفق به دریافت امتیاز ۱۲۲ شده بود. این امتیاز گلکسی S20 پلاس را پایین‌تر از گوشی‌هایی همچون شیائومی Mi 10 Pro و هواوی Mate 30 پرو و پرچم‌داران چینی دیگر قرار می‌دهد. درحال‌حاضر، هواوی P40 پرو با امتیاز ۱۲۸ در صدر فهرست DxOMark قرار دارد.

گلکسی اس ۲۰ پلاس / Galaxy S20 Plus

در ادامه بخوانید:

درنهایت، DxOMark می‌گوید اگر به‌دنبال گوشی حرفه‌ای با دوربین حرفه‌ای از تولیدکنندها‌ی معتبر هستید، گلکسی S20 پلاس انتخاب مناسبی با قیمتی ارزان‌تر از پرچم‌دار اصلی شرکت است. دوربین چهارگانه‌ی این گوشی حسگرهای واید، اولتراواید، بزرگ‌نمایی و بوکه را با کیفیتی عالی دراختیار شما می‌گذارد و تصاویر ثبت‌شده در آن در بسیاری مواقع با گلکسی S20 اولترا مقایسه‌شدنی هستند. تصاویری که در حالت اولترا واید و بوکه با گلکسی S20 پلاس ثبت می‌شوند، کیفیتی خارق‌العاده دارند و دقت رنگ و نوردهی را می‌توان در شرایط نوری گوناگون، در تمامی دوربین‌ها عالی توصیف کرد. فوکوس خودکار دوربین گلکسی S20 پلاس هم سرعت و دقت زیادی دارد و با وجود کمی شارپ بودن بیش‌از‌حد تصاویر، جزئیات را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

حسگر استاندارد ۱۲ مگاپیکسلی در دوربین اصلی گلکسی S20 پلاس را می‌توان ضعف اصلی آن دانست. این حسگر در بحث نویز و نمایش بافت‌ها، درمقایسه‌با نمونه‌های حرفه‌ای‌تر در گوشی‌های پرچم‌دار امروزی ضعف‌هایی دارد. بخش بزرگ‌نمایی نیز اشکالات جزئی دارد و در این بخش، از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی با لنز معادل ۲۹ میلی‌متر استفاده می‌شود. همان‌طورکه گفته شد، ضبط ویدئو با کیفیت 8K هم با همین دوربین انجام می‌شود؛ اما عکس‌هایی که در حالت بزرگ‌نمایی با آن ثبت می‌کنید، کیفیتی کمتر از دوربین‌های دیگر با فاصله‌ی کانونی بیشتر دارد.

امتیاز dxomark دوربین گلکسی S20 پلاس

قوت‌های دوربین گلکسی S20 پلاس در عکس‌برداری

گلکسی S20 پلاس دوربینی حرفه‌ای با قیمتی ارزان‌تر از پرچم‌دار اصلی سامسونگ ارائه می‌کند

  • نوردهی دقیق حتی در نور کم
  • گستره‌ی دینامیکی وسیع
  • نورهای روشن و زیبا
  • جزئیات خوب در تصاویر محیط بیرونی
  • دوربین اولترا واید عالی

ضعف‌های دوربین گلکسی S20 پلاس در عکس‌برداری

  • وجود نویز در تصاویر، خصوصا در تصاویر محیط داخلی با نور کم
  • جلوه‌های مصنوعی حلقه‌ای شدن و لبه‌دارشدن و تبدیل رنگ آبی به فیروزه‌ای
  • جزئیات اندک در بزرگ‌نمایی فواصل دور
  • نوردهی اندک در تصویرپرداری شب درصورت عدم استفاده از فلاش

قوت‌های دوربین گلکسی S20 پلاس در فیلم‌برداری

  • نوردهی مناسب به سوژه در اکثر حالت‌ها
  • نورهای روشن و زیبا در فیلم‌برداری محیط بیرونی
  • فوکوس خودکار سریع و مطمئن
  • رندر بافت خوب

ضعف‌های دوربین گلکسی S20 پلاس در فیلم‌برداری

  • وجود نویز در محیط داخلی و نور کم
  • گستره‌ی دینامیکی کمی محدود
  • اشکال جزئی در لرزش‌گیری
  • وجود جلوه‌های مصنوعی حلقه‌ای و لبه‌دار شدن

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع