DJI پهپاد جدید Matrice 300 RTK و سیستم‌های دوربین سری Zenmuse H20 را معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت چینی سازنده‌ی پهپاد، DJI، جدیدترین پلتفرم پهپاد تجاری، Matrice 300 RTK و اولین سری از دوربین‌های هیبریدی، Zenmuse H20 را رونمایی کرد. با اینکه هر دو محصول به‌صورت ویژه‌ای برای استفاده‌ی تجاری طراحی شده است، از فناوری‌ها و قابلیت‌های پیش‌گامانه‌ای بهره می‌برند که آن‌ها را مناسب پهپادهای رده‌ی مصرف‌کننده جلوه می‌دهد.

پهپاد M300 RTK

M300 RTK برخلاف نسل پیشین خود با نام M210 RTK، با داشتن بدنه‌ای سوارشده بر بخش فوقانی تیغه‌ها، طراحی منحصربه‌فردی دارد. این طراحی به فناوری‌های پیشرفته‌ی قدرت‌یافته از هوش مصنوعی امکان می‌دهد نمای گسترده‌تری با موانع کمتر از محیط داشته باشند. رادار آرایه‌ی فازی کوچکی در قسمت فوقانی پهپاد تعبیه شده که سیستم موقعیت‌یابی و سنجش شش‌جهته دارد. حداکثر دامنه‌ی ردیابی اشیاء در این سیستم به‌صورت افقی ۴۰ متر است و این پهپاد از چراغی ضدبرخورد بهره می‌برد که در محیط‌هایی با روشنایی اند، باعث بهتر دیده شده آن می‌شود. همچنین، DJI در هواپیمای بدون سرنشین جدیدش از فناوری AirSense استفاده کرده است که درصورت نزدیک‌شدن سایر هواپیماها یا پهپادها، به هدایت‌کنندگان این محصول یا به‌اصطلاح خلبان‌ها هشدار می‌دهد.

علاوه‌براین‌، DJI فناوری OcuSync Enterprise خودش را بهبود بخشیده است تا به‌لطف ارتباطات ۲٫۴ و ۵٫۸ گیگاهرتزی، امکان انتقال در سه کانال ویدئویی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل را تا شعاع ۱۵ کیلومتری محقق کند. در فناوری یادشده، تغییر در کانال‌های ویدئویی برمبنای آنچه آنی انجام می‌شود که شفاف‌ترین اتصال را مهیا می‌کند.

پهپاد DJI Matrice 300 RTK

کارکرد این سیستم‌ها درکنار هم، باعث نمایش داده‌ها در نمایشگر اطلاعات اولیه‌ی پرواز (PFD) می‌شود. درواقع، داده‌های مربوط به پرواز و ناوبری در PFD در نمایشگری مجتمع ادغام می‌شوند. در این نمایشگر، جدا از داده‌های تله‌متری رایجِ پرواز خلبان اطلاعات مربوط ‌به موانع و جزئیات دیگر را مشاهده می‌کند تا مطمئن شود در وضعیت نامساعد مسیر پرواز مناسب است.

همچنین، M300 RTK قابلیت پیشرفته و جدید اپراتور دوگانه DJI دارد که دسترسی یکسانی از کنترل‌های پرواز و داده‌های تله‌متری و اطلاعات این‌چنینی را جداگانه برای دو خلبان فراهم می‌کند. DJI دراین‌باره می‌گوید اکنون اگر ارتباط خلبانی دچار اختلال شود یا باتری یا اتصال کنترلر پهپاد از دست برود، خلبان دیگر کنترل کامل M300 RTK و تجهیزات آن را دراختیار خواهد داشت. همچنین، این ویژگی برای آموزش خلبانان جدید کاربردی خواهد بود. در این حالت، آموزش‌دهنده‌ی پرواز درصورت لزوم کنترل کامل پهپاد را در دست می‌گیرد.

در ادامه بخوانید:

زمانی‌که M300 RTK با سیستم دوربین Zenmuse H20 هم‌گام می‌شود، این پهپاد برای ردیابی دقیق‌تر موقعیت مکانی در مأموریت‌های هماهنگ‌شده مانند عملیات جست‌وجو و نجات و تعمیرات اساسی زیرساخت‌ها، دو روش جدید از هم‌گام‌سازی موقعیت پهپاد با اشیای مدنظر را مطرح می‌کند: اولین روش، یعنی PinPoint، به کاربران اجازه می‌دهد وسیله‌ی مدنظر را علامت‌گذاری کنند و بلافاصله داده‌های مربوط ‌به موقعیت دقیق شیء را با اپراتور دوم یا درصورت نیاز ازطریق پلتفرم FlightHub با تیم‌های مستقر روی زمین به‌اشتراک بگذارند؛ روش دوم، ردیابی هوشمند (Smart Track) است که به کاربران امکان می‌دهد درکنار هم‌گام‌سازی موقعیت لحظه‌به‌لحظه‌ی شیئی به‌صورت بی‌درنگ، سوژه‌ی در حال حرکت را حتی در فواصل بسیار زیاد به‌صورت خودکار تشخیص دهند و ردیابی کنند.

M300 RTK قادر است حداکثر سه محموله از تجهیزات را حمل کند. در این حالت، دو محموله روی پهپاد و یک محموله در بخش زیرین آن قرار می‌گیرد. تصاویر بالا مربوط ‌به پهپاد جدید DJI است و پیکربندی یک و دو و سه دوربین را برای این محصول نشان می‌دهد. ابزارهای انتقال داده‌ی دیگری نیز شامل ویژگی ضبط زنده‌ی مأموریت و AI-Spot Check و Waypoints 2.0 در M300 RTK گنجانده شده است. درادامه، توضیحات DJI درباره‌ی این سه سیستم را مشاهده می‌کنید:

سیستم ضبط زنده‌ی مأموریت برای ثبت نمونه‌ی مأموریت‌های مکانیزه به‌صورت آنی است. AI-Spot Check که داده‌های مکانی دقیقا مشابه در دفعات مختلف مأموریت را جمع‌آوری می‌کند، تا حد زیادی دقت مأموریت‌های مکانیزه را بهبود می‌بخشد. پس از هربار ضبط تصاویر ایستگاه‌های هدف در مأموریت‌های بازرسی، اپراتورها خواهند توانست سوژه‌ی مدنظر را علامت‌گذاری کنند. درطول مأموریت‌های مکانیزه‌ی پرواز بعدی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی مقایسه‌ای بین سوژه‌ی مشخص‌شده و نمای زنده‌ی فعلی انجام می‌دهند و در همین زمینه، جهت‌گیری دوربین را به‌گونه‌ای اصلاح می‌کنند که نتایج دقیق و نامتناقضی حاصل شود. Waypoints 2.0 نیز، سیستم برنامه‌ریزی پیشرفته‌ی مأموریت است که تا ۶۵،۵۳۵ نقطه‌ را در طول مأموریت ثبت می‌کند و درهمین‌حال، از مجموعه‌ای از اقدامات پی‌درپی و پی‌لودهای شخص ثالث و موارد بیشتری از‌این‌دست پشتیبانی می‌کند.

علاوه‌بر‌این، DJI می‌گوید M300 RTK با هر باتری تا ۵۵ دقیقه می‌تواند پرواز کند. در این محصول، از داده‌های رمزگزاری‌شده‌ی AES-256 بین پهپاد و کنترلرهای متصل استفاده می‌شود. پهپاد جدید از استاندارد ضدآب IP45 پشتیبانی می‌کند و در بازه‌ی دمایی بین منفی ۲۰ درجه تا ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد عملیاتی است و درنهایت، یک باتری دارد که هنگام کار در دماهای کم، خودش را گرم می‌کند.

سری دوربین‌های Zenmuse H20

درحالی‌که می‌توان پهپاد M300 RTK را با محموله‌ی تجهیزاتی دیگر همچون سیستم‌های دوربین پیشین DJI به‌کار گرفت، سری Zenmuse H20 به‌گونه‌ای طراحی شده است که از بیشتر فناوری‌های جدید تعبیه‌شده در جدیدترین پهپاد DJI استفاده کند. سری Zenmuse H20 در دو نسخه‌ی H20 و H20T روانه‌ی بازار می‌شود.

سری دوربین Zenmuse H20

H20 سیستمی با حسگرهای سه‌گانه است که دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی هیبرید اپتیکال ۲۳ برابری و دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسلی و حسگر لیزری دامنه‌یاب با پوشش ۳ تا ۱۲۰۰ متر را شامل می‌شود. همچنین، The H20T دوربینی اضافی از نوع حرارتی رادیومتری با رزولوشن ۵۱۲ در ۶۴۰ پیکسل دارد که به‌لطف حساسیت زیاد دربرابر حرارت، به اپراتورها امکان می‌دهد آنچه را مشاهده کنند که با چشم انسان دیدنی نیست.

DJI نرم‌افزار هدایت پهپاد خودش را نیز بهبود بخشیده است تا راحت‌تر بتوان بین حسگرهای مختلف روی برد انواع سیستم‌های H20 سوئیچ کرد. این شرکت برای دستیابی به بهترین عملکرد در پیکربندی دوربین‌های چندگانه، حالت‌های جدیدی به اپلیکیشن جدید اضافه کرده است. قابلیت One-Click Capture (ثبت با یک کلیک) تصاویر یا ویدئوها را هم‌زمان از سه دوربین و بدون نیاز به سوئیچ بین حسگرها در میانه‌ی پرواز ثبت می‌کند. در این سیستم دوربین، ویژگی Night Scene نیز هنگامی‌که روشنایی کمتر از حالت ایدئال است، عکس‌های بهتری ثبت می‌کند.

امکان پیش‌سفارش پهپاد M300 RTK و سیستم دوربین Zenmuse H20 از نمایندگی‌های مجاز DJI فراهم است. انتظار می‌رود پهپاد جدید این شرکت چینی از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ به مشتریان تحویل داده شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع