مبتلا شدن به ویروس کرونا چگونه است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بیماری کووید-۱۹ برای هر شخصی متفاوت است. این بیماری، آنفولانزا نیست؛ یک سرماخوردگی معمولی نیست. بر خلاف آن ویروس‌ها، ویروس کرونا دارای مجموعه‌ای از علائم مشخص نیست که در همه مشاهده شود. برخی از افراد خارش در گلو را تجربه می‌کنند، برخی از افراد تنگی نفس را تجربه می‌کنند، برخی اسهال می‌شوند و بعضی دیگر حس بویایی خود را از دست می‌دهند. بیشتر آنها تب دارند و احساس ضعف و خستگی را تجربه می‌کنند.

علیرغم زیاد بودن علائم اما یک نکته مسلم است و آن این است که کووید-۱۹ به هیچ عنوان تبعیض قائل نمی شود. افراد در هر سنی، دارای هر پیش زمینه‌ای، از هر طبقه اجتماعی و اقتصادی، از هر نژاد، جنسیت، رگ و ریشه‌ای که باشند، می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند. در این مقاله، سرگذشت برخی از افرادی که بهبود یافته‌اند و علائم مغایر با دیگران داشته‌اند را گردآوری کرده‌ایم.

این داستان‌ها نه تنها برای ترساندن شما نیستند بلکه در عوض همچون چراغی است که آنچه را مردم تجربه می‌کنند، روشن می‌نمایند. ما امیدواریم که این داستان‌ها نشان دهند که همه‌گیری شدن ویروس کرونا تا چه اندازه جدی است – که حتی افراد سالم نیز در معرض خطر قرار دارند – و شما را ترغیب می‌کنند که از دستورالعمل‌های بهداشت عمومی منطقه خود و دستورات ماندن در خانه پیروی کنید.

تحصیل در خارج از کشور بد است

اولیویا، که ترجیح می‌دهد فقط نام نخست خود را اعلام کند، اواخر ژانویه گذشته در پاریس تحصیل می‌کرد. او روز یک‌شنبه، ۲۵ اسفند (۱۵ مارس) به ایالات متحده آمریکا پرواز کرد. وی می‌گوید روز سه شنبه هفته‌ی بعد احساس کرد که سرما خورده است.

اولیویا به CNET می‌گوید:

من راجع به آن هیچ فکری نکردم و تصور می‌کردم که این به خاطر سفر است زیرا تنها علایمی که من داشتم احتقان و سردرد بود. روز بعد احساس کردم حالم بدتر شده است اما هنوز هیچ یک از علائم اصلی (ویروس کرونا) را نداشتم تا این‌ که ساعت ۳ بامداد پنج شنبه از خواب بیدار شدم و متوجه شدم ۳۷.۹ درجه سانتی گراد تب داشتم.

علائم اولیویا در آن مرحله به سرعت پیشرفت کرد و او به زودی احساس کرد که انگار مبتلا به آنفولانزا شده است: درد بدن، لرز، خستگی شدید و تب تا بیش از ۳۸.۹ درجه سانتی‌گراد. در مقطعی بین سه شنبه که اولین بار علائم خود را نشان داد تا پنجشنبه‌ی بعد، الیویا حس چشایی و بویایی خود را نیز از دست داد و به این ترتیب اشتهایش هم از بین رفت. وی روز شنبه ۲۱ مارس آزمایش داد.

اولیویا می‌گوید:

طی دو روز بعد آن، احساس کردم حالم بهتر شده، تب من شکست و توانستم بلند شوم و حرکت کنم و احساس کردم که خودم هستم.

وی در ادامه اظهار داشت:

اکنون، کمی بیش از دو هفته از زمانی که شروع به دیدن نشانه‌ها کردم، فکر می‌کنم که کاملا ً بهبود یافته‌ام. من تمام دو هفته‌ای را که مریض بودم در قرنطینه ماندم و همچنین با خانواده‌ام به طور محدودی ارتباط داشتم.

این بیماری با سرفه آغاز شد

لورن روولو (Lauren Rowello)، نویسنده‌ای مستقل، می‌گوید نخستین نشانه، سرفه‌ی خفیف در فرزندانش بود. جوانترین فرزند او یک روز تب داشت اما اصلاً مشکلی جدی به نظر نمی‌رسید.

روولو به CNET می‌گوید:

من به طور مبهم به یاد می‌آورم که همسرم نیز سرفه می‌کرده و احساس خوبی نداشته باشد، اما به نظر می‌رسد این موضوع مربوط به خیلی وقت پیش است. ما در نیوجرسی بودیم. همسر من چند بار در هفته به نیویورک رفت و آمد داشت و برای کار به سرتاسر ایالات متحده سفر می‌کرد.

او می‌افزاید که به احتمال زیاد همسرش اولین مریض در خانه‌شان بوده است. روولو متوجه نشد که به کووید-۱۹ آلوده شده باشد تا این که سرفه‌های خفیف او را به برونشیت مبتلا کرد و سرانجام منجر به ذات‌الریه شد. سرفه‌های او به سرفه‌های خشک، کوتاه، متوالی و خس‌خس سینه تبدیل شده و از سینه‌اش مخاط کنده می‌شد و تنگی نفس به سراغش آمد. همه‌ی این موارد ظرف چند روز اتفاق افتاه بود.

از آن‌جایی که گاهی اوقات تشخیص بین برونشیت و ذات‌الریه می‌تواند مشکل باشد، روولو مجبور شد تا از قفسه‌ی سینه‌اش با اشعه ایکس عکس‌برداری کند.

روولو می‌گوید:

من باید پیگیری علائم و بیماری را از طریق خانه خود دنبال می‌کردم اما انتظار نداشتم که هیچ یک از این‌ علائم یک علت بزرگ داشته باشد، به خصوص این که هر کس دیگری اگر جای من بود، با آن راحت برخورد می‌کرد. به نظر می‌رسید که شدت علائم من از هیچ جایی بروز نکرده و آنقدر سریع پیشرفت کرده بود که وقت زیادی برای واکنش به آن‌ها را نداشتم.

پزشک روولو برایش استروئید تجویز کرد تا التهاب او را درمان کرده و واکنش‌های ناگهانی او را خنثی نماید. او همچنین برای کمک به این که او بتواند راحت‌تر تنفس نماید برایش داروهای مختلفی تجویز نمود. سه هفته بعد، او هنوز سرفه می‌کرد – اگرچه به ندرت – و با خستگی مواجه شد.

او می‌گوید:

من تقریباً به وضعیت عادی برگشته‌ام – آشپزی می‌کنم و به کارهای فرزندانم رسیدگی می‌کنم – اما دائما ً خسته هستم و هنوز با برخی از مشکلات تنفسی دست به گریبان هستم.

خستگی شدید به مدت یک ماه کامل

دکتر تریسی گاپین (Tracy Gapin)، متخصص ارولوژی و متخصص «سلامت مردان» است. اکنون چهار هفته پس از این که به ویروس کرونا مبتلا شده، هنوز هم به طور صد در صد احساس سلامتی نمی‌کند.

دکتر گاپین یک جمعه شب در اوایل ماه مارس، همراه با همسرش در منزل مشغول تماشای تلویزیون بود که بدون هیچ پیش زمینه و به طور ناگهانی دچار «تب و لرز» شد. بدنش داغ گردید و دچار تب ۳۷.۸ درجه شد.

خوشبختانه درباره دکتر گاپپن، این وخیم‌ترین علائم در وی بود. او قبل از دچار شدن به این تب و لرز ناگهانی، چند بار عرق کردن شبانه را تجربه کرده بود که از نظر خودش ممکن است با این مورد مرتبط باشد. در آن زمان، اما او به هیچ وجه به این موارد توجه نکرده بود چون از جهات دیگر مشکلی احساس نمی‌کرد.

او فقط یک روز تب داشت و به هیچ وجه علائم مشکلات تنفسی از قبیل سرفه، خس خس و کنده شدن اخلاط از قفسه سینه را نداشت.

دکتر گاپین می‌گوید از آن جمعه شب با تب و لرز و خستگی مداوم رو به رو بوده است.

این فقط یک خستگی ساده نیست بلکه همانند یک مه غلیظ است که مغز را در بر می‌گیرد و عملکرد ادراک من را محدود می‌کند… من باید در بعضی از روزها چند بار چرت بزنم تا بتوانم آن روز را سپری کنم.

او هنوز از این که علائم بیماری‌ وی به طور کلی خفیف بوده است، احساس خوشبختی می‌کند.

دکتر گاپین معتقد است هر آنچه را که او قبل از شیوع ویروس کرونا انجام داده و هرچه را که برای بیمارانش توصیه می‌کند در واقع چیزی است که جان وی را نجات داده است – این عادت او در بهینه‌سازی مصونیت، مانع از پیشرفت بیماری کووید-۱۹ به طور شدید یا باعث مرگ او شده است.

او همچنین می‌گوید:

همه جنبه‌های سلامتی من بخش مهمی بود که باعث شد تا بتوانم بر این ویروس غلبه کنم. از جمله: بهینه‌سازی ایمنی، سلامتی هورمون‌ها، تغذیه، تناسب اندام، همه این موارد مهم است.

جالب این‌جاست که دکتر گاپین خاطرنشان می‌کند، همسرش، دو فرزند و مادر همسرش که ۷۰ سال دارد، که همه‌ی آن‌ها تا قبل از بروز علائم در اطراف وی بودند، هیچ‌کدام علائمی از بیماری ویروس کرونا نداشتند. گاپین می‌گوید که تصور می‌کند همه آنها ناقل‌های بدون علامت هستند، یادآوری واضح این موضوع این است که هرکسی می‌تواند آلوده به ویروس کووید-۱۹ باشد اما حتی خودش هم متوجه آن نشود.

اشتراک گذاری داستان‌های کووید-۱۹ به صورت آنلاین

بسیاری از افرادی که COVID-19 را تجربه کرده‌اند و بهبود یافته‌اند، داستان‌های خود را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند. آنها به دلایل مختلف داستان‌های خود را به اشتراک می‌گذارند، شاید برای روشن کردن ذهن مردم که ویروس کرونا چگونه است و شرح می‌‌دهند که همه در معرض خطر قرار آلودگی این ویروس قرار دارند و مردم را تشویق می‌کنند تا در منزل بمانند. در ادامه مجموعه‌ای از داستان‌ها درباره ویروس کرونا را آورده‌ایم که بیماران بهبود یافته به طور آنلاین به اشتراک گذاشته‌اند. ببینید از آنها چه برداشتی می‌کنید.

اگرچه جامعه پزشکی می‌گوید که ویروس کرونا عموما باعث بیماری شدیدتر در بین افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است می‌شود، اما یک زن ۲۲ ساله تجربه هراس‌آور خود را از ابتلا به ویروس کرونا را با دیگران به اشتراک گذاشته است.

من ۲۲ ساله هستم و پاسخ آزمایش من برای کووید-۱۹ مثبت بود. این موضوع را از من جدی بگیرید تا شما دچار آن نشوید. امیدوارم شنیدن تجربه من به بقیه شما کمک کند تا واقعا در خانه بمانید.

امی شیرسل، ۹ فروردین ۹۹ (۲۸ مارس ۲۰۲۰)

در حالی که افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. جوانانی که از هر نظر سالم هستند هم می‌توانند آلوده شده باشند. این خبرنگار ۳۱ ساله تجربه خود را از ابتلا به ویروس کرونا به اشتراک می‌گذارد.

از همه کسانی که از من حمایت کردند سپاسگزارم من توانستم در مدت زمان بسیار کمی که هفته گذشته داشتم از آن عبور کنم در حالی که احساس این را نداشتم که انگار اتوبوس به من برخورد کرده یا من را زیر گرفته باشد و جسمم در زیر آن له شده باشد.

مایک دیویس ۱۱ فروردین ۹۹ (۳۰ مارچ ۲۰۲۰)

هر کسی می‌تواند به این ویروس آلوده شود و حتی اگر شخصی کاملا سالم هم باشد باز علائم آن می‌تواند شدید باشند. همانطور که این مورخ در توییتر به اشتراک گذاشته است،

من درباره‌‌ی این که وقتی کرونا داریم به مکان‌های عمومی برویم هنوز هم شک دارم – که امروز صبح به طور سهوی این کار را کردم. بنابراین، اکنون  تجربیاتم را با شما در میان می‌گذارم تا به آن‌هایی که در اینباره نگران هستند و کسانی که تصور می‌کنند ممکن است به آن آلوده شده باشند، کمک نماید.

شیراز ماهر ۸ فروردین ۹۹ (۲۷ مارس ۲۰۲۰)

کریس کومو به ویروس کرونا دچار شد. او تقریباً روزانه تجربه خود از «جنگیدن با ویروس‌ها» را از زیرزمین خود به اشتراک گذاشته است. او هنوز در میان بدترین بخش‌های مبارزه با کووید-۱۹ قرار دارد و با تب، عرق، مشکلات تنفس، خستگی شدید و حتی توهم دست به گریبان است.

به اندازه کافی مراقب باشید که نه تنها در خانه بمانید بلکه به رهبران خود بنگرید تا مطمئن شوید که آن‌ها هر کاری که می‌کنند برای محدود کردن این ویروس انجام می‌دهند.

«چگونه می خواهید این ایام را به خاطر بیاورید؟»

کومو پرایم تایم ۱۴ فروردین ۹۹ (۲ آوریل ۲۰۲۰)

اندرو کوومو، در حالی که در زیر زمین منزلش با ویروس کرونا مبارزه می‌کند، درباره‌ی سلامتی‌اش، مطالب خود را به‌روزرسانی کرد. او گفت که در خوابی تب‌آلود، فرماندار را دیده که با لباس باله به دیدارش آمده و با ترکه‌ای که تکان می‌داده سعی داشته تا ویروس‌های کرونای او را نابود کند.

تنها چاره باقی‌مانده ما برای عبور از این (ویروس) فقط یک راه است: با هم، برای همیشه، به عنوان یکی (متحد).

کومو پرایم تایم ۱۹ فروردین ۹۹ (۷ آوریل۲۰۲۰)

کرونا روی شما کاری می کند که هیچ کاری انجام ندهید. تنبلی و خستگی.

کومو پرایم تایم ۱۹ فروردین ۹۹ (۷ آوریل۲۰۲۰)

شناسایی ویروس کووید-۱۹

دکتر مایکل هال، پزشکی که با همکاری سازمان بهداشت جهانی و Third Wave Volunteers برای مبارزه با ویروس کرونا در ایالت‌های جنوبی آمریکا و کارائیب، گروه امداد ایجاد کرده است، به CNET می‌گوید این ویروس در طبیعت به شکل‌های گوناگونی وجود دارد.

دکتر هال توضیح می‌دهد:

این بیماری در هر فرد تعداد بیشماری از علائم را نشان می‌دهد. این ویروس بسیار مخفی است و دو تا ۱۴ روز پس از آلودگیT علائم عفونت ظاهر می‌شوند.

او می‌گوید، علائم اولیه «کاملاً عمیق و بسیار پاتولوژیک» است و خاطرنشان می‌کند که نشانه‌ی آنوسمی یعنی از بین رفتن بویایی، ظاهرا بسیار شایع است.

از دیگر علائم ابتلا می‌توان به احتقان بینی و سردرد اشاره کرد که ممکن است بسته به طبیعت شخص، خفیف تا شدید باشد. هال می‌گوید، سرفه، معمولاً سرفه خشک، حالتی مانند خارش داخل گلو – و تب نیز متداول است. ناراحتی دستگاه گوارش از جمله حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز از جمله دیگر علائمی هستند که در این فهرست قرار دارند.

دکتر هال، که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را تحت درمان قرار داده است، می‌گوید به نظر می‌رسد که طول مدت بیماری بسیار طولانی است و در برخی از مواقع، بسیاری از افراد احساس «سوزش در ریه» می‌کنند. او این موضوع را با زمانی که شخص در ارتفاع خیلی زیاد تنفس می‌کند، مقایسه می‌نماید.

به طور خلاصه کووید-۱۹ بیماری سختی است. توصیه‌ها، رهنمودها و دستورالعمل‌های بهداشت عمومی در حال تغییر است و انتظار می‌رود که روند این تغییرات همچنان ادامه داشته باشد.

نکته: اطلاعات موجود در این مقاله فقط جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد و نمی‌توان آن را به عنوان مشاوره بهداشتی یا پزشکی در نظر گرفت لذا درمورد هرگونه سؤالی که ممکن است در مورد وضعیت پزشکی یا اهداف بهداشتی داشته باشید، همیشه با پزشک یا مسئولان بهداشتی دیگر مشورت نمایید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع