حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پردازنده‌های چینی Zhaoxin برای عرضه عمومی به کامپیوترهای شخصی آماده شده‌اند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت چینی Zhaoxin برای ورود رسمی به بازار داخلی مصرف‌کننده آماده می‌شود. پردازنده‌های x86 به فاز تولید نهایی وارد شده‌اند. این پردازنده‌ها به‌نام سری KaiXian KX-6000 شناخته می‌شوند و شرکت تولیدکننده‌ی کامپیوتر چینی IP3 Technology از آن‌ها بهره خواهد برد. بیش از ۵۰ محصول در بازار کامپیوتر شخصی شامل انواع کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، دستگاه‌های All-in-One، مینی کامپیوتر و ماشین‌های صنعتی، مجهز به این پردازنده‌ها عرضه خواهند شد.

شرکت تولیدی IP3 Technology که به‌نام Yingzhong Technologies هم شناخته می‌شود، طی رویدادی پردازنده‌های جدید x86 شرکت ژائوشین را معرفی کرد. همان‌طور که گفته شد، کامپیوترهای متنوعی مجهز به پردازنده‌های سری KX-6000 شرکت چینی به بازار عرضه می‌شوند. این پردازنده‌ها، تنها گزینه‌های موجود در بازار x86 هستند که به‌عنوان جایگزین AMD و اینتل شناخته می‌شوند. در رویداد IP3، محصولات متعددی رونمایی شدند، اما مشخصات و قیمت نهایی آن‌ها ذکر نشد.

پردازنده Zhaoxin

ژائوشین با انتشار بیانیه‌ای، خبر همکاری با IP3 را تأیید کرد و به‌نوعی ورود رسمی به بازار مصرف‌کننده‌ی چین را جشن گرفت. در بخشی از بیانیه‌ی این شرکت می‌خوانیم:

درحال‌حاضر شاهد شکل‌گیری زیرساخت‌های جدیدی در صنعت هستیم. توسعه‌ی صنعتی با ایجاد فرصت‌های متعدد شروع شده است. ژائوشین امیدوار است تا همکاری‌های خود را با Yingzhong توسعه دهد. به‌علاوه، ما به‌دنبال افزایش همکاری با شرکای دیگر هستیم تا در دسته‌های بالارده و پایین‌رده‌ی بازار، حضور خود را افزایش دهیم و دستاوردهای فناورانه‌ی بیشتر را با نوآوری‌های بزرگ‌تر در محصولات، رقم بزنیم. محصولاتی که به توسعه‌ی سریع‌تر صنعتی و رشد زیرساخت‌‌ها کمک می‌کنند.

پردازنده‌های سری Zhaoxin KX-6000 در ابتدای سال جاری در دو نوع ۸ و ۴ هسته‌ای معرفی شدند. معماری ۱۶ نانومتری این پردازنده‌ها هیچ‌گونه پشتیبانی از SMT ندارد، اما بازار رقابتی با قیمت پایین را هدف قرار داده است. مدل پرچم‌دار این سری، مجهز به ۸ هسته بوده‌ و از ۸ رشته‌ی پردازشی بوده و سرعت کلاک ۳/۰ گیگاهرتز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به پشتیبانی از PCIe 3.0 و حافظه‌‌ی رم DDR4-3200 MHz با حداکثر ۶۴ گیگابایت و توان طراحی گرمایی ۷۰ وات (TDP) اشاره کرد. قدرت پردازشی تئوری پردازنده‌های چینی، 192GFLOPS گزارش می‌شود. دو نسخه‌ی دیگر، با سرعت کلاک ۲/۷ و ۲/۵ گیگاهرتز به بازار عرضه می‌شوند.

پردازنده چینی Zhaoxin

ژائوشین طراحی پردازنده‌های هفت و پنج نانومتری را نیز شروع کرده است

پردازنده‌های چهار هسته‌ای KX-6740A، محصولات دیگر ژائوشین هستند که با چهار هسته و چهار رشته‌ی پردازشی با سرعت کلاک حداکثر ۲/۷ گیگاهرتز، چهار مگابایت حافظه‌ی کش، توان طراحی گرمایی ۴۵ وات و خروجی پردازشی تئوری 86.0GFLOPS عرضه می‌شوند. پردازنده‌های دیگر در دسته‌ی چهار هسته‌ای با سرعت کلاک ۲/۶ و ۲/۲ گیگاهرتز به بازار عرضه می‌شوند. پردازنده‌های چهار هسته‌ای پایین‌رده با توان طراحی گرمایی ۲۵ وات عرضه می‌شوند که آن‌ها را به انتخاب‌هایی عالی برای لپ‌تاپ‌های فوق باریک شرکت IP3 تبدیل می‌کند.

اخبار و گزارش‌های قبلی، قابلیت‌های متعدد پردازنده‌های ژائوشین مانند قابلیت‌های ورودی/خروجی، پشتیبانی از SATA 3 و PCIe 3.0 و USB و همچنین استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه با قابلیت پشتیبانی از DX11.1 را تأیید می‌کردند. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به پشتیبانی از رابط‌های نمایشگری متعدد همچون دیسپلی‌پورت و HDMI و VGA اشاره کرد. پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه در محصولات ژائوشین، توانایی مدیریت فایل‌های ویدیویی با کیفیت 4K Ultra-HD را دارد. چنین قابلیتی، محصولات چینی را برای دستگاه‌های استریم کوچک خانگی مناسب می‌کند. درحال‌حاضر، کامپیوتر شخصی مبتنی بر پردازنده‌های KX-6000 ژائوشین در بازار چینی دیده می‌شود.

ازلحاظ قدرت پردازشی و مقایسه با پردازنده‌های دیگر، اگرچه پردازنده‌های x86 ژائوشین با ۵۰ درصد بهبود کارایی در هر وات همراه هستند، اما لزوما به رقبایی جدی برای اینتل و AMD تبدیل نشده‌اند. به‌هرحال دولت پکن تلاش می‌کند تا به‌مرور استفاده از این پردزانده‌ها را در مراکز دولتی و سازمانی خود افزایش دهد و آن‌ها را جایگزین محصولات کنونی شرکت‌های آمریکایی کند. به‌هرحال گزارش‌ها و بررسی‌های متعدد پردازنده‌های ژائوشین که به دست رسانه‌های سخت‌افزاری رسیده است، نشان از عملکرد ضعیف آن‌ها نسبت به محصولات نسل هفتم اینتل دارد که سه سال پیش به بازار عرضه شدند.

Zhaoxin

در ادامه بخوانید:

شرکت چینی ژائوشین برنامه‌های متعددی برای توسعه و پیشرفت محصولات خود دارد. آن‌ها نسل جدیدی از پردازنده به‌نام KX-7000 را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این پردازنده‌ها به پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه با قابلیت پشتیبانی از DirectX 12 مجهز هستند. به‌علاوه آن‌ها از PCIe 4.0  و حافظه‌ی رم DDR5 هم پشتیبانی می‌کنند و احتمالا در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌شوند. ژائوشین نه‌تنها برای محصولات آتی خود، طراحی هفت نانومتری را در نظر دارد، بلکه از طراحی‌های مبتنی بر روش تولید پنج نانومتری هم خبر می‌دهد که برای پردازنده‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ به‌کار گرفته خواهد شد. در سوی دیگر بازار، اینتل و AMD تاکنون پشتیبانی از DDR5 را برای پلتفرم‌های سرور سال ۲۰۲۱ خود تأیید کرده‌اند، درنتیجه در بخش مصرف‌کننده نیز شاهد پیاده‌سازی فناوری خواهیم بود.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی چینی قطعا سفارش‌های زیادی را به ژائوشین ارسال می‌کنند تا از پردازنده‌های x86 آن‌ها برای کامپیوترهای شخصی و سازمانی بهره ببرند. ازطرفی در بحث کارایی و بازدهی می‌دانیم که شرکت چینی هنوز راه زیادی برای رسیدن به رقبای آمریکایی خود دارد. درنهایت، ژائوشین می‌تواند با بهره‌برداری از امکاناتی همچون هزینه‌ی پایین تحقیق و توسعه و تولید در داخل کشور، نسبت به رقبای خارجی مزیت پیدا کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع