محصولات جدید مبتنی بر تراشه‌های پنج نانومتری TSMC فاش شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

رسانه‌ی چینی ChinaTimes اطلاعاتی از محصولات پردازشی جدید منتشر کرد که با بهره‌گیری از فناوری تولید پنج نانومتری TSMC تولید خواهند شد. البته قبلا پیش‌بینی‌هایی پیرامون محصولات آتی مبتنی بر این روش تولید مطرح شده بود. پردازنده‌هایی همچون پردازنده‌های مرکزی AMD Zen 4، پردازنده‌ی‌ گرافیکی AMD RDNA 3 و پردازنده‌ی گرافیکی NVIDIA Hopper در پیش‌بینی‌های گذشته هم حضور داشتند، اما اطلاعات جدید، از حضور محصولی از اینتل هم خبر می‌دهند. به احتمال زیاد، پردازنده‌های گرافیکی Intel Xe نیز بر مبنای روش تولید پنج نانومتری TSMC تولید خواهند شد. تاکنون اخبار و شایعه‌های متعددی پیرامون استفاده‌ی اینتل از فناوری پنج نانومتری مطرح شده است و خبر جدید، به آن‌‌ها اضافه می‌شود. به‌هرحال رسانه‌ها اخبار جدید را با کمی احتیاط مطرح کرده و از تأیید کامل آن خودداری می‌کنند.

پس از چند سال رکود نسبی در فناوری‌های نوآورانه و روش‌های تولید تراشه، ظاهرا قدم مهمی در پیشرفت فرایندهای تولید رخ خواهد داد. اخبار قبلی حاکی از آن بود که انویدیا تصمیم دارد با روندی تهاجمی‌تر، تبدیل روش تولید پردازنده‌های خود را اجرا کند. آن‌ها احتمالا با گذشت کمتر از یک سال از تراشه‌های هفت نانومتری به پنج نانومتری کوچ خواهند کرد تا AMD را در بازار پنج نانومتری به چالش بکشند. به‌هرحال تیم قرمز تاکنون با روند سریع و مناسب توانسته است سهم بازار مناسبی را کسب کند.

اکثر شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت پردازنده، سفارش تولید پنج نانومتری را به TSMC داده‌اند

گزارش جدید چایناتایمز، شایعه‌های گذشته را پیرامون تصمیم انویدیا تأیید می‌کند. پیش از این گفته شده بود که تیم سبز تصمیم دارد تا خط تولید پنج نانومتری TSMC را برای پردازنده‌های گرافیکی هاپر خود رزروز کند. همان‌طور که گفته شد، اطلاعات ارزشمند جدید، احتمال ورود اینتل به جمع مشتریان تراشه‌های پنج نانومتری است. شاید در ابتدا توجیه زیادی برای این تغییر مسیر وجود نداشته باشد، اما به‌هرحال می‌توان با استناد به برخی از روندها، ورود اینتل را منطقی دانست. مراکز تولید تراشه‌ی اینتل (فاندری‌ها) اکنون با حداکثر ظرفیت مشغول به کار هستند. ازطرفی، فرایندهای تولید پنج نانومتری شرکت تایوانی برای تولید پردازنده‌های گرافیکی بزرگ بسیار مناسب هستند. به‌علاوه، تیم طراحی درگیر در ساخت پردازنده‌های جدید، احتمالا تجربه‌‌ی فراوانی با روند طراحی TSMC دارند.

گزارش چاینا تامیز پیرامون برنامه‌ریزی فرایندهای تولید پنج نانومتری TSMC به‌صورت خلاصه موارد زیر را نشان می‌دهد:

  • مجموع ظرفیت تولید در سال ۲۰۲۲ به یک میلیون ویفر می‌رسد.
  • تولید انبوه سال ۲۰۲۰: مختص پردازنده‌های اپلیکیشن اختصاصی اپل A14 و A14X و پردازنده‌های هواوی های‌سیلیکون کرین ۱۰۰۰ و پردازنده‌ی شبکه
  • تولید انبوه سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲: پردازنده‌های AMD مبتنی بر معماری Zen 4 و RDNA3 – پردازنده‌های شبکه‌ای برای برودکام – پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۷۵ و X60 و دیگر مودم‌های 5G برای کوالکام – پردازنده‌های گرافیکی معماری هاپر برای انویدیا، پردازنده‌های سری Dimensity 2000 %G برای مدیاتک – پردازنده‌های گرافیکی یا FPGA مبتنی بر معماری Xe برای اینتل – پردازنده‌های A15 برای اپل – پردازنده‌های کرین ۱۱۰۰ و هوش مصنوعی و سرور برای هواوی

TSMC 5nm

ورود اینتل به جمع مشتریان تراشه‌های پنج نانومتری شاید برای برخی تازه و شوکه‌کننده باشد، اما کارشناسان از مدت‌ها پیش چنین تصمیمی را پیش‌بینی می‌کردند. تیم جدید گرافیک اینتل، شامل مدیران سابق تیم رادئون است که سابقه‌ی همکاری نزدیکی با TSMC دارند. اگر آن‌ها تنها مشغول طراحی روش‌های تولید شوند و درگیر موارد دیگر نشوند، حرکت به سمت پردانده‌های پنج نانومتری کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

همان‌طور که در فهرست بالا می‌بینید، احتمالا انویدیا هم محصولات سال آتی خود مبتنی بر معماری هاپر و MCM را با فرایند تولید پنج نانومتری TSMC تولید خواهد کرد. چنین روندی قطعا برای علاقه‌مندان جدی دنیای کامپیوتر و سخت‌افزار، جذاب خواهد بود. در بخش‌های دیگری از گزارش چاینا تایمز می‌‌‌خوانیم:

«فرایند تولید پنج نانومتری TSMC در فصل سوم سال جاری وارد فاز تولید انبوه می‌شود. اگرچه اکثر سفارش‌ها در فصل دوم از اینتل و های‌سیلیکون هستند، از دیگر مشتریان بزرگ می‌توان به کوالکام، مدیاتک، زیلینکس، برودکام، AMD و انویدیا اشاره کرد که وارد فاز طراحی پنج نانومتری شده‌اند. تولید و عرضه‌ی انبوه محصولات آن‌ها احتمالا تا دو سال آینده نهایی خواهد شد. به‌علاوه، شایعه‌های جدید ادعا می‌کنند که اینتل شاید تولید برخی از تراشه‌های پنج نانومتری خود را به TSMC برون‌سپاری کند. باتوجه به سفارش‌های جدید، احتمالا TSMC تا پایان سال جاری به پیش‌بینی سهم درآمدی ۱۰ درصدی برای تراشه‌های پنج نانومتری می‌رسد و در سال آینده سهم آن‌ها را به ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد رساند.

مهم‌ترین خبر افشاسازی جدید، احتمال برون‌سپاری تولید پنج نانومتری ازسوی اینتل به TSMC بود

برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که TSMC تعدادی از سفارش‌های خود را به رقبا باخته است. از میان آن‌ها می‌توان به های‌سیلیکون اشاره کرد که سفارش تولید برخی تراشه‌های خود را به SMIC و سامسونگ فاندری منتقل می‌کند. سامسونگ فاندری اعلام کرد که به‌زودی تولید انبوه پنج نانومتری را شروع می‌کند و سفارش‌هایی از کوالکام و انویدیا دارد. به‌هرحال ناظران صنعت اعتقاد دارند ظرفیت تولید و بازدهی سامسونگ در نیمه‌ی دوم سال به TSMC نمی‌رسد. درنتیجه TSMC امید دارد که تا پایان امسال، تنها فاندری تولیدکننده‌ی انبوه پنج نانومتری در جهان باشد.

به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا، ترسیم چشم‌انداز روشن برای نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ آسان نیست. اگرچه تولید پردازنده‌های اپلیکیشنی A14 و های‌سیلیکون کرین ۱۰۰۰ مخصوص گوشی‌های هوشمند 5G در نیمه‌ی دوم سال شروع می‌شود، پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های اخیر شرکت از لحاظ در آمد در نیمه‌ی دوم، نشان از درآمد نه‌چندان بیشتر نسبت به نیمه‌ی اول دارد. شرکت تایوانی، افزایش درآمد کل سالانه را به‌میزان ۱۵ تا ۱۸ درصد پیش‌بینی کرده است. به‌هرحال TSMC در نیمه‌ی دوم سال با سرعت هرچه بیشتر به‌سمت تولید پنج نانومتری حرکت می‌کند. به‌خاطر افزایش طراحی شرکت‌های مشتری در دسته‌ی پنج نانومتری و تصمیم به تولید انبوه در دو سال آینده، TSMC سیاست‌های خود را جامع‌تر پیش می‌برد و هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار برای مجموع سال جاری در نظر دارد.

TSMC

در ادامه بخوانید:

براساس اطلاعات رسیده از منابع متعدد صنعتی، سفارش‌ برای تراشه‌های پنج نانومتری TSMC در سال آینده رشد شدیدی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر پردازنده‌های اپلیکیشنی A14X و A15 اپل که از فناوری پنج نانومتری بهره می‌برند، نسل بعدی تراشه‌های موبایلی های‌سیلیکون کرین ۱۱۰۰ و تراشه‌‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های سروری این شرکت، از همان فرایند بهره خواهند برد. به‌علاوه، پردازنده‌‌ی موبایلی 5G جدید کوالکام، اسنپدراگون ۸۷۵ و مودم‌ X60، نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا مبتنی بر معماری هاپر، پردازنده‌های مرکزی AMD با معماری Zen 4 و پردازنده‌های گرافیکی با معماری RDNA3 از همین فرایند بهره می‌برند.

مدیرعامل TSMC، سی سی وی در جدیدترین جلسه با سرمایه‌گذارها اعلام کرد تراشه‌هایی که براساس فناوری پنج نانومتری طراحی شده‌اند، نسبت به تعداد تراشه‌هایی که در زمان معرفی اولیه‌ی فناوری هفت نانومتری طراحی شده بودند، افزایش یافته‌اند. او می‌گوید احتمالا روش تولید پنج نانومتری، ۱۰ درصد از درآمد سال جاری شرکت را تأمین خواهد کرد».

اطلاعات جدید چاینا تایمز، گزارش‌های قبلی آن‌ها مبنی بر تولید انبوه محصولات پنج نانومتری در فصل سوم ۲۰۲۱ را تأیید می‌کند. از آن‌جایی که تایوانی‌ها برای تولید نسخه‌ی پیشرفته‌ی هفت نانومتری، از EUV استفاده خواهند کرد، تغییر روش تولید انبوه به پنج نانومتری تعجب برانگیز نیست، چون با استفاده از منبع نوری جدید، نمودار دشواری تولید برای شرکت سازنده مجددا به حالت قبل باز می‌گردد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع