حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ارتقای سطح کیفی و تنوع آموزش کشور با توسعه آموزش مجازی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


شیوع جهانی ویروس کرونا تاثیر بزرگی بر سیستم آموزشی در سراسر دنیا و کشور ما گذاشت. نیاز به آموزش آنلاین و توجه بیشتر بر این مهم، به نیازی عمومی بدل گردید. 

تعطیلی مراکز آموزشی و مدارس از اولین گزینه‌ها برای تعطیلی اجباری پس از شیوع گسترده ویروس کرونا بودند. حفظ سلامتی دانش‌آموزان از مواردی بود و هست که رییس جمهور و مدیران آموزشی و مسئولان تاکید ویژه‌ای بر آن داشتند. درکشور ما نیز برنامه‌ریزی و طراحی برای بهره‌گیری از پدیده آموزش آنلاین، به سال‌ها قبل بازمی‌گردد که مراکز آموزشی توانسته‌اند فعالیت بر این بستر را به تدریج راه‌اندازی کنند و به مدد آموزش و پرورش بیایند.

 

پس از تعطیلی مدارس، مدیران آموزشی کشور تصمیم به گسترش آموزش آنلاین و طراحی سیستمی یکپارچه و فراهم آوردن شرایط یکسان برای ادامه تحصیل دانش آموزان و به وجود آوردن فضای آموزشی در منازل گرفتند.

 

علیرغم اینکه شرایط فعلی قابل پیش‌بینی نبود و کل دنیا با بحران بزرگی در آموزش مواجه شد و همان‌طور که اشاره کردیم، پایان این بحران نیز هنوز قابل پیش‌بینی نیست، بهترین راه برای عدم توقف سیستم آموزشی، وفق پذیری با شرایط موجود و فراهم کردن بستر مناسب برای ادامه تحصیل دانش آموزان بر بستر فضای مجازی و ابزارهای آموزشی آنلاین است.

 

آموزش آنلاین در تمامی نقاط جهان پس از بحران اپیدمی شدن ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مدارس و مراکز آموزشی، اعم از مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آزاد آموزشی، به یک نیاز مبرم بدل شد، بگونه‌ای که حرکتی شتابان برای بهره‌برداری از آن و یا رفع نواقص و اشکالات آن صورت گرفت، چرا که یکی از نیازهای اساسی افراد و جوامع یعنی آموزش و پیشرفت علمی و تحقیقی با مانع مواجه شده بود و باید به هر نحو ممکن این خلاء برطرف می‌گردید تا بسیاری افراد شامل کودکان و دانش‌آموزان و دانشجویان و نیز محققان، بتوانند از آموزش آنلاین بهره ببرند و هیچ وقفه‌ای در فرآیند تحصیل آنها ایجاد نگردد.

 

این تصمیم منجر به پدید آمدن پلتفرمی با نام «شاد» شد. نرم افزار شاد مخفف «شبکه آموزش دانش آموزی»، یک نرم افزار اندرویدی، آیفون و تحت وب، در بستر اینترنت با استفاده از اپراتورهای موجود می باشد تا معلمان از طریق این شبکه دروس را با دانش آموزان به اشتراک گذاشته و طرح سوال و آزمون کنند. ریاست محترم جمهور نیز اخیرا حمایت خود را از این شبکه و عملکرد آن اعلام کرد.

رییس جمهور روحانی در سخنان اخیر خود ضمن حمایت از شبکه شاد اعلام کرد: من ضمن دستور کتبی و شفاهی به مرکز ملی فضای مجازی، از رییس این مرکز خواستم که برای کامل شدن این سامانه یاری کنند.  این سامانه شروع به کار کرده و به طور طبیعی ممکن است نواقصی مشاهده شود. این نواقص باید حل شوند و همچنین به مرکز افتا نیز دستور دادم که برای امنیت این شبکه تلاش کنند. این شبکه باید کامل شود. از این شبکه خوب باید استفاده کنیم.

 

آموزش مجازی شبکه شاد




با استفاده از تکنولوژی‌های مناسب و ابزارهای گوناگون، و به مدد اینترنت، سیستم آموزشی کشورمان توانسته در مسیر آوردن مدارس به خانه‌ها حرکت کند به شکلی که دانش‌آموزان تنها به وسیله یه گوشی هوشمند یا تبلیت یا کامپیوتر و نیز دسترسی به شبکه اینترنت، در منزل خود به ادامه تحصیل بپردازند و بدون ایجاد وقفه در روند آموزشی زندگی، از درس‌ها عقب نمانند و مسیر پیشرفت خود را دنبال کنند، به ویژه آنکه اکنون دسترسی به اینترنت در کشورمان شرایط مناسب دارد، و بطور نسبی، ضریب نفوذ قابل توجهی را در منطقه و جهان بخود اختصاص داده است.

 

افزوده شدن امکان فشرده سازی فایل‌ها در نرم‌افزار شاد

شبکه اجتماعی شاد توانست شرایط مناسبی برای سیستم آموزشی و دانش‌آموزان فراهم آورد تا در روزهای شیوع کرونا و خانه‌نشینی، از تعلیم و تحصیل دور نمانند. براساس آخرین آمارها حدود ۷۸ درصد دانش‌آموزان یعنی۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شبکه شاد عضو شده‌اند و اگر یک دستگاه تلفن هوشمند هم در خانه باشد برای چند نفر قابل استفاده است.

با گذر زمان، امکانات بیشتری به نرم افزار شاد افزوده شد و البته پدیدآورندگان این شبکه نیز به مرتفع ساختن برخی ایرادات این برنامه پرداختند و افزوده شدن امکان فشرده سازی فایل‌ها یکی از مهم ترین امکاناتی است که دسترسی سریع‌تر به فایل‌های ارسالی را تسهیل می‌کند.

 

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در توضیح این قابلیت جدید گفت: معمولاً معلمان با گوشی همراه خود فیلم گرفته و از ابزارهای فشرده‌سازی استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل چنین مشکلی به وجود می‌آید؛ ما برای حل این مشکلات روی آپدیت جدید این ویژگی را گذاشته‌ایم که هم‌زمان با آپلود کردن، ‌فایل‌ها فشرده‌سازی هم می‌شوند.

 

امکان حضور و غیاب دانش آموزان

مهدی شرفی – سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات- با بیان اینکه طی روزهای آینده دو ابزار در اپلیکشین شاد ایجاد خواهد شد توضیح داد که یکی از این ابزارها مربوط به حضور و غیاب است و یک ابزار دیگر هم پخش آنلاین یا لایو است. پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت اضافه شدن این دو ابزار دانش‌آموزان و معلمان اپلیکیشن شاد را به همسان‌های خارجی خود ترجیح خواهند داد.

 

شرفی با یادآوری این که امکان حضور و غیاب قبلا هم بوده و معلمان پیشتر هم در این فضا حضور و غیاب را انجام می‌دادند، گفت: با بارگذاری ابزار جدید در نسخه به روز اپلیکیشن شاد، این نرم افزار قادر است خودش حضور دانش آموزان را اعلام کند در حالی که در نسخه قبلی معلم با چک کردن آنلاین بودن دانش‌آموز متوجه حضور او در کلاس می‌شد.

 

با توجه به این اصل مهم که پایان قطعی برای ویروس کرونا مشخص نیست و مسئولان کشور نیز خبر از موج دوم و همزمانی شیوع کووید-19 و آنفولانزا در پاییز و ادامه تحصیل آنلاین در سال تحصیلی جدید می‌دهند، پدیدآورندگان برنامه «شاد» در تلاش هستند که تا آن زمان، مشکلات و ایرادات باقی‌مانده را نیز تا آن زمان مرتفع کنند و دسترسی دانش‌آموزان به این شبکه را تسهیل کنند و امکانات بیشتری برای تعامل هرچه بیشتر معلم و دانش آموزان فراهم کنند.

 

شبکه شاد




ترافیک شاد تا پایان امتحانات رایگان شد

مطابق آخرین خبر منتشره در این زمینه، وزیر ارتباطات گفت: با موافقت و دستور رئیس جمهور و مساعدت جناب آقای دکتر نوبخت، استفاده دانش آموزان و معلمان کشور از شبکه شاد از فردا(25 اردیبهشت) تا پایان خردادماه، رایگان خواهد بود.

  

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع