حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مصرف اینترنت در روستاهای کشور طی دوران شیوع کرونا دوبرابر شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۶ هزار و ۷۰۰ روستا، یا به‌عبارتی، ۹۳ درصد روستاهای کشور از پوشش تلفن همراه برخوردار شده‌اند.

به‌گفته‌ی مهرداد ترابیان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در تقسیمات کشوری، روستا به محدوده‌ای گفته می‌شود که بالای ۲۰ خانوار داشته باشد و برهمین‌اساس، اکنون بیش از ۳۹ هزار روستا در ایران وجود دارد. توسعه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاهای کشور جزو اهداف دولت است؛ ماده ۶۸ برنامه ششم توسعه بیان می‌کند که ۸۰ درصد روستاهای کشور باید به پهن‌باند دسترسی داشته باشند و از خدمت پزشکی از راه دور، آموزش از راه دور، بانکداری الکترونیک و کشاورزی از راه دور نیز بهره‌مند شوند.

هدف‌گذاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۹، اتصال ۱۰۰ درصدی روستاها به شبکه‌ی پهن‌باند است، اما این امکان هم وجود دارد که حدود پنج درصد روستاها به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی، شامل این هدف‌گذاری نشوند.

به‌گفته‌ی ترابیان، در سال ۹۸ نزدیک به ۳۵ هزار روستا، یعنی حدود ۸۹ درصد از روستاهای کشور به پهن باند شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند؛ در سال ۹۶ این آمار حدود ۳۲ درصد کل روستاهای کشور را شامل می‌شد. تا پایان سال ۹۸ بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ روستا به تلفن ثابت نیز دسترسی پیدا کرده‌اند. وی اضافه کرد که در دوران شیوع ویروس کرونا مصرف ترافیک اینترنت در روستاها نیز مانند شهرهای کشور تقریبا دو برابر شد. البته یک تفاوت در میزان استفاده از اینترنت این است که با برداشته‌شدن برخی محدودیت‌ها در شهرها، شاهد افت ترافیک در آن‌ها هستیم، اما در روستاها همچنان مصرف ترافیک بالا است.

ترابیان می‌گوید، هنگامی که وزارت ارتباطات مشغول شبکه‌سازی در روستاها بود، بسیاری انتقاد می‌کردند که پوشش پهن باند در روستاها چه ضرورتی برای کشور دارد، اما راه‌اندازی آموزش از راه دور با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس نشان داد اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باعث شکل‌دهی به زیرساختی شده که به‌کمک دانش‌آموزان در بسیاری از روستاهای دورافتاده آمده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع