حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اینتل تراشه ۲۸ وات آیس لیک را به‌صورت اختصاصی در اختیار اپل قرار می‌‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تولیدکنندگان لپ‌تاپ تاکنون از تراشه‌های ۲۸ وات نسل هشتمی اینتل در محصولات‌شان استفاده نکرده‌اند. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد اینتل تصمیم گرفته باشد پردازنده‌های ۲۸ وات نسل دهمی جدید سری آیس لیک (Ice Lake) را نیز به‌صورت انحصاری در اختیار اپل قرار دهد. این موضوع برای پردازنده‌های ۱۰ وات سری Ice Lake Y اینتل هم صدق می‌کند. 

شمار درخورتوجهی از خبرگزاری‌ها طی چند وقت اخیر مدعی شده‌اند اپل روی پردازنده‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم (ARM) کار می‌کند تا آن‌‌ها را طی سال‌های آینده در رایانه‌های سری مک مورداستفاده قرار دهد. گفته می‌شود روند کار روی تراشه‌های مبتنی‌بر آرم از سال‌ها پیش آغاز شده است و اپل فاصله‌ی زیادی تا نهایی‌کردن تولید آن‌ها ندارد. اهالی کوپرتینو ازطریق تولید این تراشه‌‌ها قصد دارند وابستگی خود را به اینتل کاهش دهند. تراشه‌های اینتل در نسل‌های جدید تفاوت‌هایی عمده نسبت‌به نسل‌های گذشته از لحاظ قدرت پردازشی به‌‌خود ندیده‌اند و این موضوع اپل را بیش‌ازپیش برای تولید تراشه‌ی اختصاصی ترغیب می‌‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ در همین راستا به‌تازگی مدعی شده است که مک مبتنی‌بر پردازنده ۱۲ هسته‌ای ۵ نانومتری ARM اپل در ۲۰۲۱ عرضه می‌‌شود. بر این اساس به‌نظر می‌رسد اپل روی سه تراشه‌ی اختصاصی برای رایانه‌های مک کار می‌کند. تراشه‌ی اختصاصی آرم دارای ۸ هسته‌ی پرقدرت Firestorm و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Icestorm خواهد بود.

با همه‌ی این‌ها تولید تراشه‌ی اختصاصی از سوی اپل به این معنی نیست که این شرکت روابط تجاری ضعیفی با اینتل دارد. حتی گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که اینتل و اپل قصد دارند همکاری تجاری خود را گسترش دهند. براساس ادعای کارشناسان رسانه‌ی نوت‌بوک چک، شماری از تراشه‌های نسل دهمی خانواده‌ی آیس لیک اینتل قرار است به‌صورت انحصاری تنها به اپل ارائه شوند و هیچ شرکت دیگری اجازه‌ی استفاده از آن‌‌ها را ندارد.

برای نمونه Core i7-1068G7 را در نظر بگیرید که قدرتمندترین تراشه در کل خانواده‌ی آیس لیک به‌حساب می‌آید. اینتل به‌تازگی و در سکوت خبری کامل، نام Core i7-1068G7 را از دیتابیس آنلاین خود پاک و به‌جای آن، Core i7-1068NG7 را اضافه کرده است. این اتفاق برای تراشه‌ی i5 نیز تکرار شده؛ بر همین اساس مدتی پیش اینتل نام Core i5-1038G7 را از دیتابیس خود پاک کرد و اکنون به‌جای آن شاهد تراشه‌ی i5-1038NG7 هستیم. اگر با دقت به شماره‌مدل تراشه‌‌ها نگاه کنید، می‌بینید که تراشه‌های جدید حرف N اضافه دارند.

به‌نظر می‌رسد استفاده از پسوند N نشان می‌دهد که این تراشه‌ها قرار است به‌صورت انحصاری به اپل ارائه شوند تا این شرکت از آن‌ها در مدل ۲۰۲۰ مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ بهره بگیرد. مدل ۲۰۲۰ این لپ‌تاپ که صفحه‌کلیدی بهبودیافته نسبت‌به نسل گشته دارد، اردیبهشت‌ماه امسال ازطریق بیانیه‌ای مطبوعاتی معرفی شد. اینتل می‌گوید تراشه‌های موردبحث دارای توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۲۸ وات هستند. بااین‌حال اعضای دیگر خانواده‌ی آیس لیک-U که در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از آن‌ها استفاده خواهد شد توان طراحی حرارتی ۱۵ وات دارند و در برخی موارد توان آن‌ها به ۲۵ وات هم می‌رسد. 

موضوع یادشده برای مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ نیز اتفاق افتاده است. مک‌بوک ایر جدید برای پردازش کارهای مختلف از تراشه‌‌های ۱۰ وات Core i7-1060NG7 و Core i5-1030NG7 بهره می‌گیرد، بااین‌حال دیگر لپ‌تاپ‌های مجهزبه پردازنده‌های خانواده‌ی Ice Lake Y از تراشه‌هایی ۹ واتی استفاده می‌کنند. ظاهرا نسخه‌ی N تراشه‌ها که اختصاصی اپل هستند اندازه‌ی کوچک‌تر دارند، فرکانس پردازشی بالاتری ارائه می‌دهند و واحدهای پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع Iris Plus آن‌ها به‌میزان ۵۰ درصد بیشتر است.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درمورد همکاری تجاری بین اپل و اینتل دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع