آموزش تغییر و ایجاد فرمت عددی دلخواه در برنامه گوگل شیت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – در برنامه گوگل شیت می توان فرمت های عددی را به راحتی تغییر داده و یا فرمت های جدیدی را به وجود آورد. در ادامه نحوه انجام این کار را با یکدیگر مرور می کنیم.

برنامه گوگل شیت به طور پیشفرض فرمت اعداد را تغییر نمی دهد. با این حال در صورت استفاده از این برنامه به منظور حساب رسی و بودجه بندی، عدم تغییر فرمت اعداد می تواند خوانایی را کاهش دهد. به همین خاطر امکان تبدیل فرمت اعداد به قالب دلخواه در گوگل شیت فراهم شده است.

نحوه تغییر فرمت اعداد در گوگل شیت

در این مطلب با ارایه یک مثال، نحوه تغییر فرمت های عددی را آموزش می دهیم. فرض کنید که می خواهید یک صفحه موجودی برای یک فروش خاص را به وجود آورید. در این صورت باید فهرستی از آیتم ها، تعداد، قیمت، و هزینه کلی آن ها را در ستون های متناظر در اختیار داشته باشید.

این فهرست به همراه متعلقات خود به صورت جدول زیر نوشته می شود:

همانطور که مشاهده می کنید، اعداد در نگاه اول چندان خوانا نیستند. هیچ گونه کاما یا نقطه اعشاری در اعداد وجود ندارد و همین امر باعث دشواری در خواندن اعداد بزرگ تر می شود.

خوشبختانه با استفاده از منوی Format می توان قالب نوشتن اعداد را تغییر داد. پس در ابتدا، محدوده سلول های مورد نظر برای تغییر فرمت را مشخص کنید.

سپس به بخش Format در منوی بالا رفته و نشانگر را روی Numbers قرار دهید. بدین ترتیب می توانید فرمت های مختلف مثل عدد، درصد، اعداد علمی، حسابداری، مالی، ارزی و ارزی گرد شده را مشاهده کنید.

فرمت Number، ساده ترین گزینه جهت انتخاب است. برای اضافه کردن علامت ارز به عدد می توانید از گزینه های مالی یا ارزی استفاده کنید.

برای از بین بردن تمام فرمت ها کافیست تا گزینه Plain Text را انتخاب کنید.

در صورت انتخاب یک فرمت عددی جدید، سلول های انتخاب شده در صفحه فورا بروزرسانی شده و قالب آن ها تغییر می یابد.  

نحوه ساخت فرمت عددی دلخواه در گوگل شیت

با اینکه دسترسی به فرمت های عددی پرکابرد در برنامه گوگل شیت فراهم شده است، اما باز هم تعداد این فرمت ها کم است. برای مثال، چگونه می توان یک عدد را با کاما و علامت دلار نمایش داد، اما نقطه اعشاری آن را حذف کرد؟

برای این منظور می توانید به شیوه ای ساده، یک فرمت عددی دلخواه و سفارشی را به وجود آورید. همچنین می توانید فرمت مورد علاقه خود برای نمایش تاریخ و زمان را به برنامه اضافه کنید.

برای شروع، مجددا سلول های مورد نظر جهت تغییر فرمت را انتخاب کنید.

سپس از نوار وظیفه در بالای نمایشگر، به بخش Format گزینه Number رفته و پس از تک تایمز روی More Formats گزینه Custom Number Format را انتخاب کنید.

در این قسمت، تمام فرمت های عددی قابل دسترس که از پیش ساخته شده اند، برای شما نشان داده می شوند. لیست فرمت ها به دو ستون تقسیم شده است. ظاهر هر فرمت را می توان در ستون سمت راست، و سینتکس (نحو) مناسب برای نمایش آن را می توان در ستون سمت چپ مشاهده کرد. البته کمی پیچیده به نظر می رسد، اما برای تغییر ساده فرمت اعداد، لزومی به استفاده از اکثر سینتکس ها نیست.

با این حال بد نیست با سینتکس هش # آشنا شوید. این نماد جایگزین اعداد می شود، اما سایر موارد (مثل ممیزها، علامت دلار و صفر ها) در جای خود باقی می مانند.

پس برای مثال اگر می خواهید فرمت عدد بزرگی مثل $1,00,000 راتغییر دهید، باید سینتکس $#,##0.00 را وارد کنید. اگر نیازی به ممیز ندارید، باید عبارت $#,## را وارد کرده و روی گزینه Apply تک تایمز کنید.

بدین ترتیب عدد فورا بروزرسانی می شود.

فرمت های عددی دلخواه اخیرا ساخته شده در بخش Format در پایین زیرمنوی Number ظاهر شده و امکان استفاده مجددا از آن ها ساده تر می شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع