پنتاکس جزئیات دوربین APS-C DSLR و سه لنز جدید را اعلام کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ریکو یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی عکاسی است که به‌دلیل تولید دوربین‌های سری پنتاکس (Pentax) شناخته می‌شود. این شرکت شب گذشته ویدئویی ۴۰ دقیقه‌ای در کانال یوتیوب خود منتشر و در آن، به چند محصول جدید اشاره کرد. ریکو با این کار برنامه‌های خود برای چند محصول سری پنتاکس را توضیح داد؛ محصولاتی که هم‌اکنون در دست ساخت هستند. ریکو در ابتدا برای حضور در همایش +CP امسال برنامه‌ریزی کرده بود؛ با‌این‌حال دنیاگیری ناگهانی ویروس کرونا، برگزاری این مراسم را غیرممکن کرد و شرکت‌ها مجبور شدند از نو برنامه‌ریزی کنند. 

ویدئو ۴۰ دقیقه‌ای ریکو حاوی همان مطالبی است که این شرکت پیش‌تر قصد داشت آن‌ها را با برگزاری کنفرانس اختصاصی در سی‌پی پلاس ۲۰۲۰ اعلام کند. ریکو در ویدئو یادشده تلاش می‌کند در زمانی ‌نسبتا طولانی جزئیاتی اندک از دوربین APS-C DSLR خود را ارائه دهد. این شرکت همچنین جزئیات لنزی ۸۵ میلی‌متری را تشریح کرد که پیش‌تر برخی اخبار درباره‌ی آن شنیده‌ بودیم. این ویدئو ریکو همچنین به دو لنز جدید اشاره می‌کند که تاکنون سخنی درباره‌شان نشنیده بودیم. 

بدون شک مهم‌ترین محصولی که ریکو درباره‌ی آن بحث کرد، دوربین پرچم‌دار APS-C DSLR سری پنتاکس است که فعلا نام دقیقش را نمی‌دانیم. روند ساخت این دوربین نخستین‌بار سپتامبر ۲۰۱۹ تأیید شد و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد تا توجه کاربران را به‌سمت خود جلب کند. شیگرو واکاشیرو می‌گوید هدف اصلی شرکت این است که بتواند بهترین دوربین APS-C SLR ساخته‌شده در تاریخ پنتاکس را تولید کند. گفته می‌شود پرچم‌دار جدید پنتاکس قرار است همچون مدل K-7 بدنه‌ای جمع‌و‌جور و بادوام داشته باشد و تاحدممکن به جدیدترین فناوری‌های روز دنیا مجهز شود.

متأسفانه پنتاکس ترجیح داده است اطلاعات زیادی از دوربین پرچم‌دار APS-C DSLR خود با رسانه‌ها در میان نگذارد. این برند در ویدئو جدید خود تنها به یکی از جنبه‌های مهم دوربین، یعنی منظره‌یاب اپتیکال (OVF)، اشاره می‌کند. ریکو از منظره‌یاب اپتیکال به‌عنوان درخورتوجه‌ترین نکته‌ی مربوط ‌به دوربین جدید سری پنتاکس یاد می‌کند؛ زیرا طبق ادعای سازنده، این منظره‌یاب از «نوعی ماده‌ی شیشه‌ای ویژه» استفاده می‌کند تا بتواند تصاویر را به‌شکلی واضح و بدون اعوجاج با بزرگ‌نمایی ۱/۰۵ برابری به‌نمایش بگذارد. این عدد معادل بزرگ‌نمایی ۰/۷ برابری منظره‌یاب اپتیکال دوربین فول فریم پنتاکس K1 است. دوربین جدید پنتاکس همچنین نوعی حسگر چشمی خواهد داشت که دقیقا در زیر محل قرارگیری چشم (Eyecup) جای گرفته است. این حسگر می‌تواند هنگامی‌که چشمتان را روبه‌روی منظره‌یاب قرار می‌دهید، نور LCD را کاهش دهد.

دوربین و لنز جدید ریکو پنتاکس / Ricoh Pentax

تصویر بالا نمایی نزدیک از منظره‌یاب اپتیکال جدید دوربین موردانتظار پنتاکس را به‌نمایش می‌گذارد.

ریکو فعلا جزئيات دیگری از سخت‌افزار دوربین جدید APS-C DSLR منتشر نکرده است؛ با‌این‌حال، می‌دانیم دوربین مذکور قرار است درمقایسه‌با نسل پیشین، سیستم فوکوس خودکار بهبودیافته‌ای داشته باشد. پنتاکس در ویدئو جدید به‌طور‌جزئی به طراحی و گریپ باتری دوربین جدیدش اشاره می‌کند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از این دوربین، باید فعلا منتظر بمانیم. با وجود مشکلاتی که دنیاگیری کووید ۱۹ برای خطوط تولید کارخانه‌ها به‌وجود آورده است، ریکو همچنان انتظار دارد بتواند پرچم‌دار جدید خانواده‌ی پنتاکس را سال جاری میلادی به‌دست مصرف‌کنندگان برساند. 

دوربین جدید APS-C DSLR،  تنها محصولی نبود که ریکو در کنفرانس شب گذشته جزئیاتش را بیان کرد؛ بلکه این شرکت سه محصول دیگر را نیز بررسی کرد که همگی در دسته‌ی لنزها جای می‌گیرند. یکی از محصولات مهم‌، لنز موردانتظار HD Pentax-D FA* 85mm f/1.4ED SDM AW است که نخستین‌بار مارس گذشته شاهد انتشار اخبارش بودیم.

ریکو همچنین جزئیات اولیه‌ی مربوط ‌به دو لنز جدید را منتشر کرده است. یکی از آ‌ن‌ها لنزی فول‌فریم به‌حساب می‌آید که با نام D FA 21mm Limited شناخته می‌شود که حداکثر گشودگی دیافراگم آن هنوز مشخص نیست. لنز دیگر در دسته‌ی لنزهای زوم برای دوربین‌های APS-C جای می‌گیرد و با نام HD Pentax DA* 16-50mm f/2.8ED PLM AW از آن یاد می‌شود. 

ریکو در بخش ابتدایی ویدئو ۴۰ دقیقه‌ای جدیدش ترجیح داده است اطلاعاتی درباره‌ی این سه لنز ارائه دهد. بر اساس گفته‌های تِتسویا ایوازاکی، مدیر بخش برنامه‌ریزی محصولات ریکو، لنز ۸۵ میلی‌متری جدید این شرکت از لحاظ میزان درخواست، دومین لنز پرایم محبوب پنتاکس به‌حساب می‌آید. او از این لنز به‌عنوان بهترین لنز در کلاس لنزهای پرایم یاد می‌کند.

لنز ۸۵ میلی‌متری ریکو به سه عدسی Super ED مجهز است تا بتواند میزان اعوجاج رنگی (انحراف کروماتیک) را تا‌حدممکن کاهش دهد. لنز یادشده در بخش جلویی یک عدسی واگرا دارد تا بتواند با انکسار بیش‌از‌حد نور مبارزه کند. انکسار شدید نور می‌تواند به ایجاد مشکلاتی در تصویر نهایی منجر شود. آنچه گفته شد، تمام اطلاعاتی است که از لنز ۸۵ میلی‌متری ریکو می‌دانیم؛ باوجوداین، این شرکت می‌گوید به‌زودی جزئیات دقیق آن را با رسانه‌ها در میان خواهد گذاشت.

دو لنز دیگر ریکو کاملا جدید هستند. یکی از آن‌ها لنزی ۲۱ میلی‌متری و ظاهرا قرار است به نخستین محصول D FA لنزهای خانواده‌ی Limited پنتاکس تبدیل شود. این لنز که در رنگ‌های مشکی و نقره‌ای روانه‌ی بازار خواهد شد، طراحی کلاسیک دارد و به چند ویژگی اساسی لنزهای سری Limited مجهز شده است. یکی از ویژگی‌ها، نمایش تصاویر به‌ طبیعی‌ترین شکل ممکن است. پنتاکس همچنین از این لنز به‌عنوان «لنزی واقعا ویژه»‌ یاد می‌کند و معتقد است می‌تواند «لذتی مطلق» به کاربران هنگام عکاسی ارائه دهد. این گفته‌ها همگی برای بازاریابی هستند و به‌منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره‌ی لنز یادشده باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر باشیم. این لنز قرار است دربرابر نفوذ رطوبت مقاوم باشد و از موتور فوکوس داخلی DC استفاده کند و هود آن به بدنه‌ی آن چسبیده است. پنتاکس قصد دارد لنز یادشده را در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار کند.

دوربین و لنز جدید ریکو پنتاکس / Ricoh Pentax

سومین و آخرین لنزی که ریکو آن را تشریح کرده است، در دسته‌ی لنزهای سریع استاندارد جای می‌گیرد و مخصوص دوربین‌های APS-C است. این لنز با نام HD Pentax DA* 16-50mm f/2.8ED PLM AW شناخته می‌شود و نسل بعد لنزهای سری Star به‌حساب می‌آید و به‌منظور بهبود تجربه‌ی کاربری دوربین‌های دیجتالی ساخته شده است. تِتسویا ایوازاکی می‌گوید ریکو تلاش کرده مجموعه‌ی کاملی از فناوری‌های پیشرفته‌ی پنتاکس را به این لنز اضافه کند.

لنز جدید ریکو به نوعی موتور فوکوس پرسرعت و کم‌صدا با نام تجاری Pulse مجهز است. ریکو برای قراردادن این موتور در لنز HD Pentax DA* 16-50mm f/2.8ED PLM AW مجبور شده است تا حدی در طراحی آن بازنگری کند. ایوازاکی می‌گوید این لنز به‌لطف بهره‌مندی از چندین فناوری ویژه و نحوه‌ی طراحی‌اش درزمینه‌ی تصویربرداری عملکردی برجسته دارد. البته او جزئيات دقیقی در‌این‌باره دردسترس قرار نداده است. ریکو قصد دارد این لنز را نیز سال ۲۰۲۱ عرضه کند. به‌نظر می‌رسد این شرکت در پی افزایش فعالیت خطوط تولید خود است تا بتواند لنز یادشده را به‌همراه دوربین پرچم‌دار APS-C جدید پنتاکس روانه‌ی بازار کند.

دوربین و لنز جدید ریکو پنتاکس / Ricoh Pentax

همان‌طورکه تاکنون متوجه شده‌اید، مراسم شب گذشته‌ی ریکو بیش از اینکه جزئیات فنی محصولات را بیان کند، به‌منظور بازاریابی برای آن‌ها برگزار شد. مدیران ریکو تلاش کردند با بیان ادعاهایی مهم، توجه کاربران را به‌سمت محصولاتشان جلب کنند. برای فهمیدن جزئيات نهایی محصولات مذکور باید فعلا منتظر بمانیم و ببینیم ریکو چه برنامه‌هایی در سر دارد.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی محصولات آتی ریکو چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی لنز دوربین کانن، لنز نیکون و دیگر برندها را در بخش محصولات تک تایمز بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق لنزهای مانت‌های مختلف و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع