انتقام دولت چین از آمریکا با مجازات کردن شرکت اپل و کوالکام

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دقیقا یک سال پس از آنکه شرکت هواوی از فرآیند تولید و فروش در ایالات متحده منع شد، دولت آمریکا، این قانون را تغییر داد؛ از آن پس شرکت هواوی بدون اجازه ایالات متحده، توانایی دریافت قدرتمندترین تراشه‌های خود را از این کشور نخواهد داشت. طبق قوانین جدید، کارخانه‌های تولیدی در سرتاسر جهان (مانند کارخانه پیشرو قرارداد TSMC)، باید از ایالات متحده مجوز بگیرند تا این تراشه‌ها را به شرکت هواوی و شرکت‌های تابع و وابسته آن ارسال کنند.

این اتفاق می‌تواند ضربه بزرگی برای شرکت هواوی باشد؛ زیرا آینده این شرکت را در دستان دونالد ترامپ (Donald Trump) قرار می‌دهد. تنها راه ممکن برای دریافت این تراشه‌ها برای دستگاه‌های رده‌بالا هواوی این است که دونالد ترامپ با آن موافقت کند. با این حال، ایالات متحده به شرکت هوآوی اجازه می‌دهد تراشه‌های ساخته شده از Wafer را که حداکثر ۱۲۰ روز از امروز حمل خواهند شد را دریافت کند.

TSMC به دلیل تغییر قانون در ایالات متحده، بیش از ۵ بیلیون دلار خسارت می‌بیند.

کشور چین ممکن است به دنبال انتقام‌جویی از ایالات متحده آمریکا به علت مسائل اخیر باشد. براساس منبعی در گلوبال تایمز، چین قصد دارد از یک سری اقدامات متقابل از جمله ایجاد فهرست نهادهای غیر قابل اعتماد استفاده کند، که این مسئله منجر به محدودیت‌هایی برای شرکت‌های آمریکایی از جمله شرکت اپل خواهد شد. شرکت چین همچنین از سایر شرکت‌های آمریکایی که شامل کوالکام، سیسکو و بوئینگ است، نیز انتقام خواهد گرفت. گرچه این اطلاعات از روزنامه جهانی گلوبال تایمز، روزنامه رسمی دولت کمونیست چین منتشر شده است، اما گلوبال تایمز منبع رسمی این دولت نیست؛ چون احتمالا از اعتقادات دولت چین تقلید می‌کند.

قانون جدید دولت ترامپ به ایالات متحده امکان کنترل تراشه‌های پیشرفته شرکت هواوی را می‌دهد

هی ویون (He Weiwen)، مقام ارشد سابق تجارت و عضو شورای اجرایی انجمن مطالعات سازمان تجارت جهانی چین، به گلوبال تایمز این چنین گفته است:

چین باید این اقدامات متقابل را به حدی عملی کند که ایالات متحده، جرات خواسته بیشتر را نداشته باشد. چین باید تحقیقات کاملی را در مورد شرکت‌های آمریکایی مربوط انجام دهد که این ممکن است منجر به ناراحتی آن‌ها ‌شود.

هرگونه انتقام‌جویی در برابر شرکت‌های تولیدات تکنولوژی ایالات متحده که منجر به ممنوعیت محصولات آن‌ها در کشور چین می‌شود، منجر به ضربه مالی بزرگ برای آن‌ها خواهد شد. شرکت اپل، در سه ماهه دوم مالی خود، ۱۴٫۸ درصد از درآمد خود را از کشور چین دریافت کرده‌اند. و بسیاری از تولید‌کنندگان گوشی‌های داخلی چین از چیپست‌های اسنپدراگون کوالکام و تراشه‌های مودم استفاده می‌کنند، بنابراین دولت چین باید مراقب باشد که به کشور خودش ضرری نرساند. با این حال، برخی از تولید‌کنندگان گوشی‌های چینی ظاهرا روی چیپست‌های خود کار می‌کنند.

یک فرد چینی ناشناس نیز اینچنین اظهار داشته است:

چین، تحقیقات بی‌پایانی درباره این شرکت‌ها آغاز خواهد کرد؛ که این مسئله در روحیه سرمایه‌گذاران و میزان درآمد آن‌ها در بازار چین نیز تاثیر خواهد داشت. این امر همچنین باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ای در تولید تراشه‌های ایالات متحده می‌شود.

طبق وال‌استریت ژورنال، ممنوعیت تراشه‌های ایالات متحده در چین می‌تواند ۳۶ بیلیون دلار درآمد شرکت‌های آمریکایی را کاهش دهد. صادرات تراشه‌های ایالات متحده به چین هنوز هم منجر به ایجاد مازاد تجاری می‌شود، یکی از معدود بخش‌های تجاری که هنوز هم انجام می‌شود.

شخصی نزدیک به دولت چین که گائو لینگیان (Gao Lingyun) نام دارد؛ او کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن است، گفته است که دولت چین ابتدا شرکت‌های کوچک آمریکایی وابسته به چین را مجازات خواهد کرد. به گفته وی، این می‌تواند یک هشدار سطح اولی برای ایالات متحده باشد، قبل از اینکه این مجازات‌ها بر شرکت‌های بزرگ‌تر مانند اپل برسد.

او درباره شرکت‌های کوچک نیز این‌گونه گفته است:

این شرکت‌ها در برابر اقدامات محدود‌ کننده آسیب‌پذیر هستند. هنگامی که مقامات چینی تحریم‌هایی را بر آن‌ها اعمال کنند، به سمت نابودی پیش خواهند رفت.

طبق روال معمولی ترامپ، روز بعد، ایالات متحده از TSMC خواست تا کارخانه‌ای در ایالات متحده برپا کند. با این حال، با ممانعت شرکت هواوی از دریافت تراشه از شرکت TSMC، این امر برای دونالد ترامپ ضروری است که دومین مشتری بزرگ TSMC را از بین مشتریان خود حذف کند.

در سال گذشته، شرکت هواوی، ۵٫۲ بیلیون دلار درآمد، تقریبا ۸۰ درصد افزایش از سال ۲۰۱۸، از این عمل تلافی‌جویانه بدست آورده است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، تا سال ۲۰۲۳ قرار است شرکت TSMC، کارخانه‌ای را در ایالت آریزونا احداث کند که در آن صورت، شاهد تراشه‌های ۵ نانومتری خواهیم بود، در نتیجه خارج شدن TSMC از این معامله تعجب آور نیست.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع