TSMC می‌خواهد یک کارخانه تولید چیپ ۵ نانومتری در آمریکا بسازد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چند روز پیش شایعه‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه دولت ترامپ در حال گفتگو با شرکت تایوانی TSMC و اینتل درباره امکان ساخت کارخانه‌های تولید چیپست در آمریکا است. در ماه مارس امسال نیز گفته شد که شرکت TSMC به دنبال احداث یک کارخانه تولید چیپست در آمریکاست و دولت ترامپ این شرکت را تحت فشار گذاشته تا خبر ساخت این کارخانه را قبل از انتخابات این کشور اعلام کند.

TSMC بزرگترین سازنده چیپست در دنیاست و مشتریان زیادی در صنعت گوشی‌های هوشمند دارد. اصلی مشتری آن شرکت اپل است و هواوی در رتبه بعدی قرار دارد. سایر سازندگان چیپست مانند مدیاتک و کوالکام هم در لیست مشتریان آن قرار دارند. این شرکت‌ها چیپ‌هایشان را خودشان طراحی می‌کنند، اما ازآنجاییکه کارخانه ساخت آن را ندارند برای تولید آن‌ها به سراغ TSMC می‌روند. امروز وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که TSMC آماده اعلام ساخت یک کارخانه چند میلیاردی در آریزونا است. هدف دولت آمریکا از این کار جلوگیری از وابستگی این کشور به سازندگان چیپست در کشورهای آسیایی است.

گزارش وال استریت می‌گوید که TSMC این خبر را جمعه این هفته اعلام خواهد کرد. گزارش‌های قبلی ادعا کرده بودند که وزارت بازرگانی آمریکا در مذاکرات با این کمپانی شرکت داشته است. وال استریت ژورنال اضافه کرده که TSMC ممکن است تولید چیپست‌های ۵ نانومتری در آمریکا را از سال ۲۰۲۳ شروع کند. فناوری ۵ نانومتری اشاره به تعداد ترانزیستورهایی دارد که می‌توانند در داخل هر میلی‌مترمربع تراشه جای بگیرند. TSMC اخیر تولید چیپ‌های ۵ نانومتری را شروع کرده و آیفون‌های ۵G امسال اپل اولین هندست‌هایی خواهند بود که با این تراشه‌ها عرضه خواهند شد.

چیپ‌هایی که در حال حاضر روی گوشی‌های پرچمدار بازار استفاده شده، با استفاده از فناوری ۷ نانومتری ساخته شده‌اند. در هر میلی‌مترمربع از این تراشه‌ها تقریبا ۹۶.۴۹ میلیون ترانزیستور وجود دارد. این عدد در مورد چیپست ۵ نانومتری A14 بایونیک اپل چیزی حدود ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌مترمربع است. بنابراین A14 در داخل خودش دارای ۱۵ میلیارد ترانزیستور خواهد بود که بسیار بیشتر از ۸.۵ میلیارد ترانزیستور داخل تراشه A13 بایونیک است. همانطور که می‌دانید سری آیفون ۱۱ مجهز به چیپست A13 بودند. هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، قدرت و کارآیی تراشه بیشتر خواهد بود.

ساخت کارخانه جدید در آمریکا هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار خواهد داشت و شغل‌های زیادی را در آمریکا ایجاد خواهد کرد. این خبر می‌تواند برای آمریکایی‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند خبر خوبی باشد. کارخانه مذکور در ایالت آریزونا ساخته خواهد شد که سناتور جمهوری‌خواه این ایالت با مشکل جدی برای انتخاب مجدد مواجه است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم از این فرصت به نفع خودش بهره‌برداری خواهد کرد. او دیروز به شبکه فاکس نیوز گفت که “ما نباید زنجیره تامین داشته باشیم. ما باید همه آن‌ها را در داخل خود آمریکا داشته باشیم”.

البته دولت ترامپ تصمیم دارد از TSMC بخواهد که قبل از عرضه چیپ‌هایش به هواوی، مجوز صادرات دریافت کند. از آنجاییکه این چیپ‌ها قرار است با تجهیزات آمریکایی ساخته شوند، بنابراین دولت ترامپ می‌تواند از این موضوع برای کنترل TSMC استفاده کند.

علاوه بر این، دولت آمریکا می‌خواهد تغییراتی در قانون سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم این کشور ایجاد کند. این قانون به دولت اجازه می‌دهد تا روی صادرات محصولاتی که بالای ۲۵ درصد تجهیزات و قطعات‌شان آمریکایی است کنترل داشته باشد. اما وزرات بازرگانی آمریکا می‌خواهد این درصد را به ۱۰ درصد کاهش دهد که در این صورت TSMC قادر به عرضه چیپ‌هایش به هواوی نخواهد بود. هواوی در سال گذشته حدود ۵.۱ میلیارد دلار برای TSMC درآمد ایجاد کرده بود. TSMC گفته است که اگر در آینده هواوی را به عنوان یک شریک از دست بدهد، ممکن است قادر به ساخت کارخانه در ایالات متحده نباشد.

تا سال ۲۰۲۳، چیپ‌های ۵ نانومتری TSMC فناوری پیشتازی نخواهند بود و در آن سال این شرکت ممکن است تراشه‌های ۳ نانومتری با ۳۰۰ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌مترمربع را بسازد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع