قوانین ناسا برای همکاری های مشترک در فضا تدوین شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – ناسا برای فراهم کردن شرایط زندگی انسان در ماه باید با آژانس‌های فضایی خارجی و شرکت‌های خصوصی همکاری کند. به همین دلیل این شرکت مجموعه‌ای از قوانین ناسا را برای سازمان‌هایی که می خواهند در این پروژه کار کنند را با عنوان توافق نامه‌های آرتمیس مشخص کرده است.

این قوانین با عنوان توافق نامه‌های آرتمیس تدوین شده و شامل مجموعه‌ای از اصول و دستورالعمل‌های مشترک برای شرکای خارجی برنامه Artemis خواهد بود. ناسا قصد دارد تا سال 2024 یک زوج زن و مرد را برای زندگی دائم در ماه به فضا بفرستد.

ناسا می‌گوید: «توافق نامه‌های آرتمیس به معنای ایجاد مجموعه‌ای از اصول مشترک برای اداره پروژه‌های اکتشافی در فضا و باز شدن شرایط برای همکاری با شرکت‌های خارجی است.»

توافق نامه‌های آرتمیسجیم بریدنشتین از مدیران ناسا نیز در این خصوص گفت: «توافق نامه‌های آرتمیس می‌تواند مبنایی برای توافق‌های دو جانبه با سایر کشورها باشد. بنابراین شرکت‌هایی که تمایل دارند تا در این پروژه همکاری کنند، می‌دانند که برای ورود به این پروژه چه مواردی نیاز است.» 

ناسا خلاصه‌ای از متن این توافق را در سایت خود منتشر کرده است. همچنین ناسا فقط با شرکت‌هایی که قصد فعالیت‌های صلح‌آمیز دارند همکاری خواهد کرد. شرکت‌هایی که قصد دارند تا در پروژه Artemis همکاری کنند باید دارای سیاست‌های شفافی باشند، از استانداردهای بین‌المللی استفاده کرده و یا به دلیل شرایط همکاری، استانداردهای جدیدی وضع کنند. همچنین باید برای کاهش زباله‌های فضایی برنامه مشخص داشته باشند.

کشورهای حاضر در این پروژه نیز باید با دقت به جمع‌آوری داده‌های علمی فضانوردان پرداخته و آن‌ها را در اختیار دیگران قرار دهند. از نکات مهم قوانین ناسا در این توافق نامه، بند عدم مالکیت است؛ یعنی شرکت‌ها و کشورهای همکار در پروژه Artemis نمی‌توانند ادعای حاکمیت روی ماه و سایر اجسام آسمانی داشته و آن را به اشتغال و تصاحب خود در آورند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع