سامسونگ درایوهای PCIe 4.0 SSD را در چندین فرم فاکتور تولید می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینتل دو سال پیش فرم‌فاکتوری جدید برای درایوهای NVMe SSD سرور معرفی کرد که تا حد زیادی رادیکالی به‌نظر می‌رسید. این فرم‌فاکتور که باعث شده بود درایوهای یادشده ظاهری شبیه به خط‌کش پیدا کنند، امروزه به‌شکل وسیع استفاده می‌شود و تقریبا به فرم‌فاکتوری معمولی تبدیل شده است. سامسونگ اخیرا سری جدیدی از درایوهای فوق‌سریع PCIe نسل ۴ را معرفی کرده است که منبع الهام اصلی طراحی آن‌ها به فرم‌فاکتور خط‌کش اینتل برمی‌گردد.

درایوهای SSD جدید سری PM9A3 نه‌تنها در فرمت استاندارد M.2 NVMe دردسترس قرار می‌گیرند؛ بلکه گفته می‌شود سامسونگ قصد دارد آن‌ها را در فرمت نوظهور E1.S نیز روانه‌ی بازار کند. E1.S را می‌توان نسخه‌ی کوچک‌تر فرم‌فاکتور خط‌کش اینتل به‌حساب آورد. سامسونگ همچنین در پی عرضه‌ی درایوهای سری PM9A3 در فرمت U.2 است که تا حد بسیار زیادی به درایوهای SATA شبیه است؛ اما سرعت بسیار بیشتری دارد. 

مدل‌هایی از درایوهای جدید سامسونگ که فرم‌فاکتور E1.S و U.2 دارند، به‌طور ویژه برای دیتاسنترها طراحی می‌شوند و کاربران عادی امکان دسترسی به آن‌ها را نخواهند داشت. این درایوها می‌توانند به‌ترتیب به حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ۶،۵۰۰ و ۳،۵۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه دست پیدا کنند. بنابر ادعای خبرگزاری‌ها‌، درایوهای E1.S و U.2 خانواده‌ی PM9A3 سامسونگ می‌تواند به سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی ۹۰۰،۰۰ IOPS دست یابد. IOPS مخفف Input/Output Operations Per Second است و تعداد عملیات خواندن و نوشتنی را بیان می‌کند که حافظه در یک ثانیه می‌تواند انجام دهد.

اعداد یادشده دوبرابر بیشتر از اعدادی هستند که معمولا برای عملکرد درایوهای PCIe 3.0 در زمینه‌های مختلف بیان می‌شوند. بیشتربودن اعداد بالا به این دلیل است که درایوهای PCIe 4.0 دوبرابر پهنای باند بیشتری درمقایسه‌با نسل قبل دارند. برای مثال، طبق ادعای برخی منابع، مدل M.2 درایو PM9A3 سامسونگ می‌تواند به‌ترتیب به سرعت خواندن و نوشتن ۳،۵۰۰ و ۱،۷۵۰ مگابایت‌بر‌ثانیه دست پیدا کند. 

فرم فاکتور SSD

اسکرین‌شات بالا را شرکت سوپرمیکرو منتشر کرده و برخی از انواع فرم‌فاکتورهای NVMe را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

فرم‌فاکتور جدید E1.S به‌گونه‌ای طراحی شده است که فضای کمتری درمقایسه‌با فرم‌فاکتورهای SATA و U.2 اشغال کند. درایوهای ساخته‌شده با فرم‌فاکتور E1.S، تنها اندکی طویل‌تر از درایوهای M.2 خواهند بود؛ اما می‌توانند تراشه‌های NAND بیشتری در خود جای دهند و درزمینه‌ی مدیریت گرما نیز عملکردی بهتر از خود نشان می‌دهند. درایوهای E1.S افزون‌براین ازلحاظ پشتیبانی از قابلیت Hot Plugging کارآمدتر هستند. 

سامسونگ در یکی از اطلاعیه‌های جدیدش می‌گوید دیتاسنترهایی که از درایوهای E1.S استفاده می‌کنند، می‌توانند همچون درایوهای SATA/U.2 با جای‌دادن SSDهای بیشتر روی یک نوع فرم‌فاکتور فضای کمتری اشغال کنند. بااین‌حال، هزینه‌ی نهایی استفاده از E1.S ارزان‌تر می‌شود و فرم‌فاکتور یادشده از این حیث مزیتی بهتر ارائه می‌دهد. اگر این گفته‌ها در نگاه اول گمراه‌کننده به‌نظر می‌رسند و می‌خواهید اطلاعاتی بیشتر از انواع فرم‌فاکتورهای جدید درایوهای SSD کسب کنید، بهتر است وارد این لینک شوید و مقاله‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی SNIA را بخوانید. 

در ادامه بخوانید:

بهره‌گیری از فرم‌فاکتور جدید سامسونگ درنهایت چه مزیتی برای کاربران عادی خواهد داشت؟ همان‌طورکه اشاره کردیم، درایوهای E1.S در اصل با تمرکز بر دیتاسنترها ساخته‌ شده‌اند و مخصوص کاربران معمولی و رایانه‌های شخصی نیستند. گرچه امروزه برخی از مادربردهای گیمینگ از درگاه U.2 بهره می‌برند، درایوهای U.2 قیمت بسیار گرانی دارند و هرکسی به تهیه‌ی آن‌ها تمایل نشان نمی‌دهد. با همه‌ی این‌ها، فرم‌فاکتورهای جدید به‌خوبی نشان می‌دهند درایوهای SSD می‌توانند چقدر درزمینه‌ی خواندن و نوشتن داده‌ها سریع شوند.

درایوهای PCI 4.0 NVMe سامسونگ که در آینده روانه‌ی بازار خواهند شد، قابلیت زیادی برای دستیابی به سرعت خواندن و نوشتن درخورتوجه خواهند داشت. سرعت خواندن ۶،۵۰۰ مگابیت‌بر‌ثانیه‌ی فرم‌فاکتور E1.S و U.2 بسیار بیشتر از چیزی است که درایوهای امروزی می‌توانند به آن دست یابند. این سرعت‌های چشمگیر ممکن است تأثیر بسیار محسوسی بر تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی نگذارند؛ اما درزمینه‌ی تولید محتوا و رندرگیری، تغییری درخورتوجه ایجاد خواهند کرد؛ به‌ویژ‌ه اگر بخواهید با فایل‌های دارای فرمت 8K RAW سروکله بزنید.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع