مایکروسافت از به‌روزرسانی زبان طراحی فلوئنت دیزاین خبر داد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت اخیرا در وب‌سایت مدیوم، خبری منتشر کرده است مبنی‌بر اینکه بهینه‌سازی‌های جدیدی برای زبان طراحی فلوئنت دیزاین خود به‌منظور تجربه‌ی توسعه‌دهندگان و کاربران ارائه خواهد داد. چهارچوب طراحی فلوئنت دیزاین درحال‌حاضر در اپلیکیشن‌هایی نظیر اوت‌لوک و تیمز و وان‌درایو استفاده می‌شود. ردموندی‌ها چندی پیش اعلام کردند رابط‌ کاربری فلوئنت قرار است کتابخانه‌های (Library) رابط ‌کاربری موبایل و وب آن‌ها را در منشوری مشترک ادغام کند.

مایکروسافت درادامه افزوده است چهارچوب طراحی توسعه‌دهندگان با کمک داده‌هایی از طراحان، توسعه‌دهندگان، کارشناسان، دسترس‌پذیری، بین‌المللی‌سازی و نویسندگان متحول خواهد شد. این داده‌ها بخش‌های نیازمند بهبود را شناسایی کرده و در به‌روزرسانی امسال، مایکروسافت در تلاش است شکاف بین طراحی و کد را رفع کند و برای دستیابی به این هدف، سیستم طراحی توکن به‌وجود خواهد آورد.

کتابخانه جدید میان‌پلتفرمی

رابط کاربری فلوئنت مجموعه‌ای از چهارچوب‌های UX است که برای طراحی وب‌سایت و اپلیکیشن‌های موبایل کاربرد دارد و کدها و طراحی ظاهری و وضع تعاملی با کاربران را شامل می‌شود. کتابخانه‌های گیت‌هاب با به‌کارگیری اجزای فلوئنت UI React (رابط کاربری وب) و فلوئنت UI Apple (رابط کاربری آی‌او‌اس و مک‌اواس) و فلوئنت UI Android، از قدرت و کارایی ابزار اپلیکیشن‌ها و خدمات مایکروسافت ۳۵۶ خود به‌همراه حس انسجام میان‌پلتفرم‌ها مطمئن می‌شود. علاوه‌براین، مایکروسافت با کمک کتابخانه‌ی جدید فلوئنت UI React Native اجزای میان‌پلتفرم‌ها را می‌سازد تا از این طریق تجربه‌‌ی رابط کاربری برای توسعه‌دهندگان جاوا‌سکریپت به مشتریان بین دستگاه‌ها سریع‌تر منتقل شود. توسعه‌دهندگانی که رابط کاربری بومی ویندوز می‌سازند، همچنان با کمک WinUI می‌توانند از سیستم طراحی فلوئنت بهره‌مند شوند.

سیستم طراحی فلوئنت؛ منحصر‌به‌فرد و کاربردی برای هر دستگاه

مایکروسافت معتقد است اِلِمان‌های فلوئنت دیزاین ازجمله نوار منو، درحالی‌که کاملا متناسب با پلتفرم‌های iOS و اندروید است، حس منحصربه‌فردی همراه‌با انسجام میان‌پلتفرم‌ها برای کاربر ایجاد می‌کند.

سیستم طراحی فلوئنت؛ تجربه‌ای منسجم و سازنده

استفاده از زبان طراحی یکسان در تمام اپلیکیشن‌های مایکروسافت ۳۶۵ به کاربر این امکان را خواهد داد که به‌آسانی از برنامه‌ای به برنامه‌ی دیگر برود و درباره‌ی چگونگی عملکرد آن برنامه و کاربردهای منو آن اطلاعات کافی داشته باشد. این نکته برای پلتفرم‌ها نیز صادق است. مایکروسافت متوجه شده افراد غالبا پروژه‌های خود را در یک دستگاه آغاز می‌کنند و در دستگاهی دیگر آن را به‌اتمام می‌رسانند؛ بنابراین، ایجاد فضای میان‌پلتفرمی منسجم اضافه‌بار شناختی (Cognitive Overload) مرتبط با حافظه‌ی کاری افراد را کنترل خواهد کرد.

ساختار تم‌سازی مدرن مایکروسافت

درحال‌حاضر، محصولات مایکروسافت از رویکرد تم‌سازی منفصل بهره می‌ببرد. مایکروسافت به‌دنبال راهی است که بتواند ساختار تم‌سازی خود را مدرن کند تا درنتیجه، سیستم طراحی بدون تاریخ انقضا و منعطفی بسازد. تم‌های آینده به‌روزرسانی ارزش‌های طراحی در پلتفرم‌های مختلف را آسان می‌سازد. این مسئله با استفاده از زیرساخت تم‌سازی مشترک و طبقه‌بندی و کتابخانه‌های استایل میان‌پلتفرمی متمرکز در سراسر چهارچوب مایکروسافت ممکن خواهد شد.

برای اجرای این طرح، کارشناسان مایکروسافت ارزش‌های ثابت را با متغیرهای ‌تعامل‌پذیر یا توکن‌های طراحی جایگزین می‌کنند. توکن‌های طراحی ویژگی‌های بصری را در سطح رابط کاربری تعریف می‌کنند و با کمک ترکیب مشترک، طراحی را به کدها متصل خواهند کرد. کتابخانه‌ی متمرکز استایل که ازطریق ابزار توسعه و طراحی دردسترس قرار می‌گیرد، بدون نیاز به اصلاح دوباره‌ی اجزای کدگذاری شده، به‌عنوان جایگاه اجرای به‌روزرسانی‌ها استفاده خواهد شد.

مایکروسافت به‌منظور نشان‌دادن قدرت و کاهش پیچیدگی توکن‌ها، راه‌هایی برای مواجه‌شدن با طراحان درون ابزار طراحی دلخواه آن‌ها کشف کرده است. باتوجه‌به اینکه اکثر طراحان در مایکروسافت از Figma استفاده می‌کنند، مایکروسافت راه‌های توسعه‌ی ظرفیت‌های این ابزار را بررسی کرده است تا به‌راحتی و بدون مشکل توکن‌های طراحی را پشتیبانی کند.

نتیجه‌ی این تلاش‌ها ارائه‌ی پلاگین فیگما بوده است که جایگزین مناسبی برای پنل تنظیمات Native (نِیتیو) خواهد بود. بنابراین، طراحان به‌جای اختصاص‌دادن رنگ یا برای مثال استروک عرضی ازطریق پنل تنظیمات، می‌توانند توکن مرتبط را به لایه‌های مدنظر اختصاص دهند؛ حتی درصورت نیاز قادر خواهند بود توکن‌های اختصاص داده‌شده را به بخش دیگری منتقل کنند و به‌طورکلی امکان اعمال تغییرات به‌صورت گسترده و در تمام سطوح طراحی را خواهند داشت. مایکروسافت همچنین خط سیری از فرایند توسعه با نام Pipeline می‌سازد که توکن‌های طراحی را به ارزش‌های مشخص در پلتفرم ترجمه می‌کند تا طراح در روند توسعه‌ی خود توکن‌ها را بهتر درک کند و از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود.

در ادامه بخوانید:

درنهایت، این اعمال مستقیما به توزیع ارزش‌های طراحی در سراسر پایگاه کد‌ها کمک می‌کند و شرایطی برای طراحان و توسعه‌دهندگان به‌وجود می‌آورد که ازطریق آن جریان کار خود را به‌صورت یکپارچه از طراحی به کد مشاهده کنند.

تأثیر مهم این قابلیت‌ها برای کاربران نهایی ملموس است. افراد می‌توانند به بخش کتابخانه‌های تم‌سازی برای ساخت اپلکیکشن دسترسی داشته باشند و با شخصی‌سازی این کتابخانه‌ها برند خود را منعکس کنند و در سراسر اکوسیستم حس انسجام و راحتی بیشتری تجربه کنند.

با این تفاسیر، طراحانی که همواره به‌دنبال سیستم‌های طراحی با ظاهری نیتیو هستند و تمایل دارند این سیستم طراحی اجزای تجربه‌ی کاربری (UX) را در خود بگنجانند که صدها هزار توسعه‌دهنده و میلیون‌ها کاربر هرروز از آن استفاده می‌کنند، بهتر است سیستم طراحی فلوئنت را یک‌بار امتحان کنند. توسعه‌دهندگان در دو بخش داخلی و خارجی می‌توانند خود را غرق در Fluent UI مایکروسافت در گیت‌هاب کنند و اپلیکیشن‌های خود را توسعه ‌دهند.

مایکروسافت برای علاقه‌مندانی که به اطلاعات بیشتری درزمینه‌ی Fluent UI نیاز دارند، به‌صورت آنلاین کنفرانسی ترتیب داده است که در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد و تماشای آن برای عموم آزاد است. در این کنفرانس، مایکروسافت قصد دارد مباحثی درباره‌ی آینده‌ی سیستم طراحی فلوئنت در میان بگذارد. برای تماشای این کنفرانس ازطریق لینک زیر اقدام کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع