حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سرمایه گذاری ۲٫۲ میلیارد دلاری چین در SMIC

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده بر ارسال چیپست‌ها به هوآوی کنترل دارد، ازینرو در صورتی که هوآوی تمایل به ادامه تولید تلفن‌های درجه یک داشته باشد، باید برنامه‌های جایگزین را در نظر داشته باشد. این شرکت تولیدی آشکارا احساس کرده بود که قرار است اتفاقاتی رخ دهد زیرا تولید برخی تراشه‌ها را برای تلفن‌های میان رده خود به SMIC منتقل کرده بود. SMIC بزرگترین کارخانه ریخته‌گری در چین است و از آنجا که با استفاده از تجهیزات کاملاً تحت مالکیت معنوی چینی، تراشه‌هایی را تولید می‌کند، ایالات متحده قادر نیست تشخیص دهد آیا SMIC می‌تواند تراشه‌ها را به هواوی بفرستد یا خیر.

مشکل اینجاست که در این مقطع زمانی، پیشروترین نود پردازش SMIC در مقایسه با تراشه‌های ۵ نانومتری که TSMC امسال برای سری Mate 40 در سه ماهه چهارم به هواوی تحویل می‌دهد، ۱۴ نانومتر است. روز جمعه ایالات متحده تغییری در قانون صادرات اعمال کرد که بر اساس آن هواوی را از ارسال تراشه کارخانه‌های ریخته گری که از تجهیزات تراشه سازی آمریکا استفاده می‌کند، منع می‌کند. در حالی که این تغییر قانون از روز جمعه به مرحله اجرا درآمده است، ایالات متحده به هوآوی اجازه می‌دهد تراشه‌های ساخته شده از ویفرهای تولید شده را به شرط تحویل آن‌ها در کمتر از ۱۲۰ روز دریافت کند. این تغییرات باعث می‌شود تا هواوی اواخر امسال تراشه‌های ۵ نانومتری Kirin به اندازه کافی در دست داشته باشند تا بتوانند مقدار کافی تلفن‌های Mate 40 را تهیه کنند.

برای اینکه Huawei به خلق و خوی تند دونالد ترامپ تکیه نکند، SMIC قرار است در رقابت با TSMC به این شرکت برسد. به گزارش بلومبرگ چین ۲٫۲۵ میلیارد دلار بودجه دولتی را در یک کارخانه ویفر سرمایه گذاری کرده است که به SMIC کمک خواهد کرد تا نوع تراشه‌های پیشرفته مورد نیاز هواوی را تولید کند. پس از تزریق سرمایه، سهم SMIC در این تسهیلات ویژه از ۵۰٫۱٪ به ۳۸٫۵٪ کاهش می‌یابد. این کارخانه ظرفیت تولید ویفر را از ۶،۰۰۰ ویفر ۱۴ نانومتری در ماه به ۳۵۰۰۰ افزایش می‌دهد. هفته گذشته، اعلام کردیم که SMIC اقدام به بیرون کشیدن چیپست ۱۴ نانومتری Kirin 710A برای گوشی‌های میان رده‌ای هواوی مانند HonorPlay 4T کرده است. نقشه راه SMIC خواستار تولید تراشه‌های ۱۰ و ۷ نانومتری به زودی است.

نود پروسه بر اساس تراکم ترانزیستور یک تراشه است. در ۱۴ نانومتر، تقریباً ۳۵ تا ۴۰ میلیون ترانزیستور در یک میلی متر مربع جا دارند. تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC (مانند Apple A14 Bionic و Kirin 1012 آتی) ۱۷۱٫۳ میلیون ترانزیستور را در یک میلی متر مربع بسته بندی می‌کنند. هرچه تعداد ترانزیستورهای داخل تراشه بیشتر باشد، از قدرت و کم مصرفی بیشتری برخوردار می‌شود. صحبت از TSMC شد، در ماه مارس گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت ترامپ از این کارخانه ریخته گری می‌خواهد تا کارخانه‌ای را در ایالت‌ها بسازد و قبل از انتخابات آن را اعلام کند. هفته گذشته وال استریت ژورنال اعلام کرد بزرگترین کارخانه ریخته گری مستقل جهان به زودی قصد خود را برای ساخت کارخانه‌ای در آریزونا اعلام می‌کند که سرآغازی بر تولید تراشه‌های ۵ نانومتری در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

دقیقاً یک سال پیش بود که وزارت بازرگانی ایالات متحده هوآوی را در لیست سیاه قرار داد قرار داد و مانع دسترسی آن به زنجیره تأمین ایالات متحده شد. این کار جازه نداد هوآوی خدمات Google Mobile را لایسنس کند و باعث می‌شود برنامه‌هایی مانندGoogle Play Store ،Google Maps ، Google Search ،Gmail ،Drive در تلفن‌ها اجرا نشود. این موضوع در کشور چین که اکثر برنامه‌های Google در آن ممنوع شده است اهمیتی ندارد. با این حال، این اقدام برای خریداران نسخه بین المللی گوشی هواوی اهمیت دارد. با این وجود هواوی موفق شد در سال ۲۰۱۹ میزان ارسال گوشی‌های هوشمند خود را ۱۷ درصد افزایش دهد. هوآوی پس از عرضه ۲۴۰ میلیون تلفن در سال گذشته، از اپل پیشی گرفت و به عنوان دومین تولید کننده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان پس از سامسونگ لقب گرفت.

ایالات متحده به دلیل روابط هوآوی با دولت کمونیست چین، این شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند. این شرکت علاوه بر این که دومین سازنده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان است، همچنین بزرگترین تأمین کننده تجهیزات شبکه در جهان نیز محسوب می‌شود. ایالات متحده به متحدان خود هشدار داده است از تجهیزات هوآوی برای ساخت شبکه‌های ۵G خود استفاده نکنند.

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع