ابداع روشی برای عرق کردن پنل‌های خورشیدی و خنک‌شدن آنها

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

محققان دانشگاه مریلند روشی را ابداع کرده اند که در آن پنل های خورشیدی مانند سیستم بدن انسان عرق کرده و قادر ایت خود را خنک کند.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا، محققان در دانشگاه مریلند تلاش کردند تا سیستم تعریق را برای پنل های خورشیدی نیز بکار گیرند. با عرق کردن صفحات خورشیدی کارکرد آنها بهبود می یابد و بازدهی نیز بیشتر خواهد شد. لیانگبینگ هو، محقق مواد در این مورد می گوید: این روش کمک می کند تا بهره وری صفحات خورشیدی بطور موثری افزایش یابد.

پیش از این دانشمندان تلاش کرده بودند تا بتوانند با کمک آب صفحات خورشیدی را خنک کنند. این کار به افزایش بازدهی صفحات منجر می شود. اما این امر مشکلات فراوانی دارد زیرا مناطق خشک با کمبود آب مواجه هستند و در برخی مناطق آبی برای این کار پیدا نخواهد شد. اما در روش جدید بخار آب موجود در هوا توسط دستگاهی جمع می شود و سپس مترام شده و به شکل آب مایع در می آید.

در این دستگاه نوعی ژل وجود دارد که در شب آب را جمع اوری کرده و در روز با گرمای هوا آب وجود در ان آزاد می شود. دانشمندان این مواد ژله ای را در قسمت زیرین صفحات خورشیدی قرار دادند تا در طول روز از آب جمع آوری شده برای خنک کردن صفحات استفاده شود. بدین ترتیب با گرمای هوا آب موجود در مواد ژله ای آزاد شده و مانند سیستم تعریق بدن انسان باعث خنک شدن این صفحات می شود. این سیستم می تواند در خشک ترین آب و هوا نیز بکار رود. همچنین کارایی صفحات خورشیدی را 15 الی 19 درصد افزایش دهد.

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا