موزیلا در نسخه ۸۴ فایرفاکس به پشتیبانی از Flash خاتمه می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تمامی تولیدکنندگان بزرگ مرورگرهای وب در دنیا اعلام کرده‌اند قصد دارند در سال جاری میلادی به پشتیبانی مرورگرهایشان از محتوای فلش (Flash) خاتمه دهند. ادوبی در سال ۲۰۱۷ ازطریق انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، پایان کار فناوری ادوبی فلش (Adobe Flash) را اعلام کرده بود. ادوبی در آن زمان به توسعه‌دهندگان پیشنهاد کرد هرچه‌سریع‌تر به‌جای فلش به استفاده از فناوری‌های مدرن وب نظیر HMTL5 و WebGL و WebAssembly روی بیاورند.

شرکت‌هایی نظیر اپل، گوگل، مایکروسافت و موزیلا در چند وقت اخیر برنامه‌های خود برای پایان پشتیبانی از فناوری فلش را تشریح کرده‌اند. آن‌طور که این شرکت‌ها می‌گویند، مرورگرهای وب تحت مالکیت آن‌ها قرار است در ماه‌های آتی و قبل از رسیدن به سال ۲۰۲۱ به پشتیبانی از فلش خاتمه دهند. این موضوع نشان می‌دهد ادوبی فلش از سال ۲۰۲۱ به‌بعد، قرار نیست به‌روزرسانی امنیتی دریافت کند. 

فایرفاکس به‌منظور پشتیبانی فناوری فلش از نوعی سیستم ویژه‌ی مبتنی‌بر پلاگین استفاده می‌کند. این سیستم که فلش را به فایرفاکس تزریق می‌کند، به‌صورت پیش‌فرض در درون خود مرورگر پیاده‌سازی شده است. گوگل کروم و دیگر مروگرهای وب مبتنی‌بر موتور کرومیوم نظیر نسخه‌ی جدید مایکروسافت اج به‌صورت پیش‌فرض با فلش یکپارچه شده‌اند. ادغام کروم با فلش نخستین‌بار در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد.

به‌گفته‌ی موزیلا، فایرفاکس ازلحاظ می‌تواند از فلش پشتیبانی می‌کند؛ اما این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض در مرورگر غیرفعال شده است. با‌این‌حال، احتمال دارد کاربران برای برخی وب‌سایت‌ها مجبور شوند این قابلیت را فعال کنند. در‌حال‌حاضر، فلش تنها پلاگین NPAPI به‌حساب می‌آید که موزیلا فایرفاکس از آن پشتیبانی می‌کند. موزیلا با انتشار نسخه‌ی ۵۲ فایرفاکس در سال ۲۰۱۷، رسما به پشتیبانی از دیگر پلاگین‌های NPAPI نظیر مایکروسافت سیلورلایت (Microsoft Silverligh) خاتمه داده بود.

موزیلا از مدت‌ها پیش، نقشه‌ی راه مربوط به پایان پشتیبانی از فلش را در وب‌سایت خود قرار داده است. این شرکت به‌تازگی نقشه‌ی راه یادشده را با توضیحاتی جدید به‌روزرسانی کرده تا آن نسخه‌ای از فایرفاکس را مشخص کند که رسما به پشتیبانی از فلش خاتمه می‌دهد. طبق اطلاعات رسمی، فناوری فلش قرار است در نسخه‌ی پایدار فایرفاکس ۸۴ برای همیشه به تاریخ بپیوندد. موزیلا قصد دارد این نسخه‌ از مرورگر فایرفاکس را دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) دردسترس قرار دهد.

البته نسخه‌های مخصوص توسعه‌دهندگان تا پیش از فرارسیدن تاریخ یادشده، پشتیبانی از فلش را از دست خواهند داد. بنابر اعلام موزیلا، پشتیبانی از فناوری فلش قرار است اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) از نسخه‌ی ویژه‌ی مرورگرش برداشته شود که با نام فایرفاکس نایتلی (Firefox Nightly) از آن یاد می‌شود.

کاربران فایرفاکس در‌حال‌حاضر می‌توانند خودشان به‌صورت دستی قابلیت فلش را روی مرورگر غیرفعال کنند. همچنین، امکان حذف کامل سیستم مربوط به فلش از فایرفاکس برای کاربران فراهم شده است. این دو اقدام می‌تواند فلش را در فایرفاکس غیرفعال کند. در وب‌سایت رسمی موزیلا، برنامه‌ریزی زیر برای فایرفاکس اعلام شده است:

  • سپتامبر ۲۰۱۹ (شرایط فعلی): حذف گزینه‌ی Always Activate از بخش تنظیمات فلش در فایرفاکس. اگر وب‌سایتی خاص به فلش نیاز داشته باشد، فایرفاکس از کاربر درخواست خواهد کرد اجازه‌ی استفاده از آن را صادر کند.
  • اکتبر ۲۰۲۰: پایان پشتیبانی از فلش در فایرفاکس نایتلی.
  • دسامبر ۲۰۲۰: پایان پشتیبانی از فلش در نسخه‌ی پایدار فایرفاکس ۸۴. از این تاریخ به‌بعد، هیچ‌یک از نسخه‌های فایرفاکس از فناوری فلش پشتیبانی نخواهند کرد.

موزیلا در‌حال‌حاضر به‌صراحت بیان می‌کند پشتیبانی از فلش در نسخه‌ی ۸۴ مرورگر فایرفاکس متوقف می‌شود؛ اما در نظر داشته باشید احتمال دارد این برنامه دچار تغییر شود. البته این موضوع، تنها احتمالی ساده است و وقوع آن دورازانتظار به‌نظر می‌رسد؛ به‌ویژه با درنظرگرفتن این حقیقت که ادوبی رسما اعلام کرده است قصد ندارد از سال ۲۰۲۱ به‌بعد به‌روزرسانی‌های امنیتی فلش را منتشر کند.

گوگل پیش‌تر گفته بود پشتیبانی موتور کرومیوم از فلش را ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (دی و بهمن ۱۳۹۹) به‌اتمام می‌رساند. در این ماه، گوگل قصد دارد نسخه‌ی ۸۸ کروم را دردسترس کاربران قرار دهد. این تصمیم گوگل روی دیگر مرورگرهای ساخته‌شده برمبنای موتور کرومیوم نیز اثر می‌گذارد.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی پایان پشتیبانی مرورگرهای وب از فلش چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع