حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

تراشه دایمنسیتی 820 مدیاتک برای محصولات میان‌رده معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

امروز شرکت تایوانی مدیاتک از جدیدترین دستاورد خود، تراشه دایمنسیتی ۸۲۰ رونمایی کرد که از فناوری ارتباطات 5G نیز پشتیبانی می‌کند. دایمنسیتی ۸۲۰ درواقع جانشینی برای دایمنسیتی ۸۰۰ است که در نمایشگاه CES 2020 رونمایی شد و از نظر عملکرد نیز بین تراشه پرچم‌دار دایمنسیتی ۱۰۰۰ و هلیو G90 قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های تراشه جدید مدیاتک می‌توان به بهبود عملکرد آن در زمینه پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی نسبت به تراشه دایمنسیتی ۸۰۰ اشاره کرد. دایمنسیتی ۸۲۰ علاوه بر موارد فوق از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد و از عملکرد بهبودیافته ISP نیز برخوردار شده است.

تراشه دایمنسیتی ۸۲۰ براساس لیتوگرافی ۷ نانومتری فین‌فت شرکت TSMC ساخته شده است و از همان ریزمعماری استفاده‌شده در پردازنده تراشه نسل پیشین بهره می‌برد که شامل ۸ هسته‌ ARM با ترکیب چینش big.LITTLE‌ استفاده می‌کند؛ به‌نحوی‌که خوشه‌ای از هسته‌ها با فرکانسی پایین‌تر کارهای سبک را انجام می‌دهند و زمانی‌که نیاز به پردازش داده‌های بیشتری بود خوشه دوم که متشکل از هسته‌هایی با فرکانس بالاتر هستند به کمک خوشه اول می‌آیند.

مدیاتک در نظر گرفته که هر چهار هسته کرتکس A76 پردازنده مرکزی روی فرکانس ۲/۶ گیگاهرتز کار کنند. این موضوع در حالی است که هسته‌های پردازنده اصلی دایمنسیتی ۸۰۰ روی فرکانس ۲ گیگاهرتزی کار می‌کردند. درکنار هسته‌های کرتکس A76 مدیاتک ۴ هسته دیگر از نوع کرتکس A55 در نظر گرفته که روی فرکانس پایه ۲ گیگاهرتز تنظیم شده است و اصولا انجام امور ساده را انجام می‌دهند تا هسته‌های اصلی برای پردازش داده‌های بیشتر ذخیره شوند.

تراشه دایمنسیتی ۸۲۰ مدیاتک

از نظر پردازنده گرافیکی، مدیاتک برای تراشه دایمنسیتی ۸۲۰ پردازنده Mali-G57 را در نظر گرفته است که شامل ۵ هسته می‌شود. برای بهبود گیمینگ روی محصولی مجهز به تراشه جدید مدیاتک نیز از HyerEngine 2.0 استفاده شده است.

تراشه دایمنسیتی ۸۰۰ می‌تواند از نمایشگری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی و رزولوشن +FHD پشتیبانی کند؛ اما مدل به‌روزشده دایمنسیتی ۸۲۰ قادر به پشتیبانی از نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است. با این حال پیشرفتی در زمینه پشتیبانی از رزولوشن بالاتر دیده نمی‌شود و مانند مدل پیشین، دایمنسیتی ۸۲۰ نیز رزولوشنی تا حدی +FHD را پشتیبانی می‌کند.

از دیگر نقاط قوت دایمنسیتی ۸۲۰ نسبت به نسخه پیشین برخورداری از ISP یا پردازنده سیگنال تصویری بهتر است که اجازه می‌دهد گوشی هوشمند یا تبلت برخوردار از تراشه جدید مدیاتک از دوربینی تا نهایت رزولوشن ۸۰ مگاپیکسلی پشتیبانی کند و قادر به پشتیبانی از ماژول دوربینی چهارگانه باشد.

در ادامه بخوانید:

طبیعتا تصمیم به استفاده از انواع دوربین و تکنولوژی‌های مرتبط با آن دراختیار شرکت سازنده قرار می‌گیرد؛ اما تراشه دایمنسیتی قادر به پشتیبانی از حسگر EIS، فیلم‌برداری در حالت 4K HDR و فیلم‌برداری با برخورداری از حالت بوکه است.

دایمنسیتی ۸۲۰ از مودمی سازگار با پشتیبانی 5G نیز برخوردار است که سازگار با هردو حالت شبکه SA و NSA بوده و می‌تواند از دو سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان، فناوری DSS و VoNR نیز روی هردو سیم‌کارت پشتیبانی کند.

انتظار می‌رود اولین گوشی هوشمندی که از تراشه جدید مدیاتک برخوردار شود ردمی ۱۰ ایکس شیائومی باشد که انتظار می‌رود به‌زودی به بازار عرضه شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع