ستاره شناسان از وجود آهن در جو سیاره فراخورشیدی خبر داده اند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

محققان به تازگی توانسته اند برای اولین بار وجود آهن در جو یک سیاره فراخوشیدی را اثبات کنند. در این تحقیق خطوط انتشار اتم های مربوط به آهن در طیف نوری سیاره شناسایی شد.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی و فناوری تکنا و به نقل از Phys، در مطالعه جدیدی که پژوهشگران مختلف و به سرپرستی دانشگاه آمستردام انجام داده اند و با استفاده از درخشش سیاره فراخورشیدی، مسیر انتشار اتم های آهن بدون بار در طیف نوری سیاره مشخص و شناسایی شد. ستاره درخشان میزبان این سیاره فراخورشیدی که باعث درخشان شدن این سیاره شده کمک زیادی در کشف این موضوع کرده است.

سیاره فراخورشیدی مورد مطالعه داغ ترین سیاره فراخورشیدی بوده و دمای آن به ۷ هزار و ۸۰۰ درجه فارنهایت (۴ هزار و ۳۰۰ درجه سانتیگراد) می رسد. پیش از این نیز ستاره شناسان از وجود آهن در جو این سیاره خبر داده بودند اما موفق به اثبات آن نشده بودند. اما در تحقیق اخیر زمانی که این سیاره در حال عبور از مقابل ستاره خود بود انجام گرفته است. مشاهده این تحقیق توسط تلسکوپ ملی گالیله انجام گرفته است. از مزایای این تلسکوپ خاصیت طیف سنجی است که می تواند نور را از دیگر اتم ها و مولکول های موجود جدا کند. بدین ترتیب تشخیص خطوط انتشار اتم ها به راحتی انجام گرفت. آهن موجود در جو این سیاره باعث می شود تا جو بالایی این سیاره گرم تر از قسمت پایینی آن شود. چیزی که در زمین نیز اتفاق می افتد اما در زمین به جای آن ازن باعث گرم شدن لایه های بالایی می شود.

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا