حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

10 الگوریتم مهم و تاثیرگذار موتور جستجوی گوگل

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

10 الگوریتم مهم و تاثیرگذار موتور جستجوی گوگل

1- الگوریتم BERT

google-bert-algorithm

در ساده ترین حالت ممکن ، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره می باشد که به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

از آن جایی که موجوداتی که در گول سرچ می کنند ، انسان می باشند و بیشتر با زبان محاوره خودشان عبارتی را جستجو می نمایند ، پس اگر ربات های گوگل هم به جای تمرکز بر ساختار ماشینی ، به بعد انسانی و طبیعی زبان توجه کنند ، نتیجه نهایی ایده آل تر خواهد بود.

وقتی از گوگل میپرسید «راه های مهاجرت به کانادا» گوگل به تک تک کلمات این جمله به عنوان واحد های جدا از هم نگاه نمیکند ، بلکه مفهوم هر کدام از این کلمات را از روی ارتباط آن ها با یکدیگر تشخیص میدهد. در این مثال اگر حرف اضافه «به» را تبدیل به «از» کنیم، معنی جمله کاملاً عوض می شود.

قبل از آپدیت  BERT: گوگل متوجه تفاوت حرف اضافه «به» و «از» نیست و تنها نتایج مربوط به مهاجرت کانادا را نشان میدهد.

بعد از آپدیت  BERT: گوگل متوجه تفاوت معنی این دو حرف اضافه میشود و با جستجوی هر کدام، نتایج مربوط به یک نوع را نشان میدهد.

2- الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness

freshness

اگر قصد خرید یک ماشین به صورت اینترنتی داشته باشید ، نکته ‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، بحث قیمت خودرو می باشد . پس مرورگر خود را باز می‌کنید و قیمت خودروی مورد نظر خود را در گوگل جستجو می‌کنید تا پیش از خرید ، اطلاعات دقیق‌تری بدست آورید . حالا شما در صفحه نتایج با یک سری سایت مواجه می‌شوید که هر کدام  اعداد متفاوتی را در عنوان خود نشان می‌دهند:

سایتی که آخرین قیمت روز خودرو را به شما نشان می‌دهد

وب سایتی که قیمت چند هفته پیش ماشین را دارد

سایتی که آخرین به‌روزرسانی را چند ماه پیش داشته است

شما بر روی کدام سایت کلیک می‌کنید؟ مطمئنا انتخاب شما سایتی خواهد بود که محتوای به‌روزتری دارد. این انتخاب، مفهوم الگوریتم Freshness را به سادگی بیان می‌کند.

در واقع می‌توان اینطور نتیجه گرفت که گوگل به وسیله الگوریتم تازگی محتوا یا همان Freshness ، تاریخ انتشار و به‌روز بودن محتوا را به عنوان یک معیار بسیار کلیدی در تعیین جایگاه سایت در نظر می‌گیرد.

3- الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance

google-dance

فرض کنید که قصد دارید در یک مسابقه رقص شرکت کنید. برای اینکه داوران مسابقه از مهارت شما در رقص اطمینان کامل پیدا کنند، شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کنند. مثلاً ممکن است آهنگی را برای شما انتخاب کنند که نیاز به تحرک بالایی دارد و بنابراین شما هم برای موفقیت در مسابقه، نیازمند این هستید که از چالش‌هایی که این داوران سر راه شما قرار می‌دهند، با موفقیت عبور کنید.

در نتیجه فرصتی برای خودنمایی بر روی سن رقص به شما می‌دهد. الگوریتم رقص گوگل سایت‌هایی که در رتبه‌های پایین‌تر (صفحات دوم و سوم نتایج جستجو) هستند را برای بازه زمانی کوتاهی به رتبه‌های بالاتر یعنی در صفحه اول گوگل منتقل می‌کند. در این مدت رفتار کاربران در برابر این نتیجه جدید و میزان رضایت آن‌ها از محتوای صفحه را بررسی می‌کند.

به عنوان مثال، وقتی یک مقاله جدید را در سایت خود منتشر می‌کنید، گوگل برای تعیین جایگاه دقیق این محتوا، برای مدتی آن را در صفحه اول و در رتبه‌های بالا نمایش می‌دهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با سایت قبلی که در همین رتبه بوده است مقایسه می‌شود.

4- الگوریتم سندباکس یا Google Sandbox

google-sandbox

سایت جدیدی دارید که به تازگی وارد فضای اینترنت شده؟ چه کنیم که این وب سایت با دامنه جدید، سریع‌تر به دست مخاطب هدف برسد؟ همه کارشناسان فضای آنلاین بر سر یک چیز اتفاق نظر دارند: سایت خود را سئو کنید!

برای انجام خدمات سئو در اصفهان می توانید به سایت تبلیغات اصفهان به نشانی advertisingisfahan.ir مراجعه کنید.

اما پس از گذشت مدتی از تلاش‌های ما برای سئو، سایت هیچ گونه بهبود جایگاهی را در صفحه نتایج گوگل کسب نمی‌کند. نتیجه نگرفتن تلاش‌های شما به این خاطر است که گوگل هنوز به سایت شما اعتماد نکرده است و برای همین، باید مدتی را در sandbox گوگل تمرین کنید.

گوگل سندباکس به خوبی علت پیشرفت کُند وبسایت‌های جدید را توضیح می‌دهد. این الگوریتم تا مدتی ( معمولاً بین 1 تا 4 ماه) بعد از راه‌اندازی دامنه جدید، وب سایت شما را در سندباکس قرار می‌دهد تا در این مدت از کیفیت محتوا و زمینه اصلی کار شما مطمئن شود. در این مدت شما نمی‌توانید در هیچ کلمه ارزشمندی جایگاه بگیرید چراکه هنوز در سندباکس هستید.

البته بسیاری به اشتباه گمان می‌کنند که سندباکس، الگوریتمی است که تلاش‌های سئو سایت شما را به دلیل جریمه شدن، نادیده می‌گیرد. اما در حقیقت جعبه شنی گوگل نه تنها سایت شما را مجازات نمی‌کند، بلکه نجات بخش نیز هست!

شما می‌توانید تا زمان بیرون آمدن از سندباکس، ساختار و استراتژی محتوایی سایت خود را تدوین کرده و برای رویارویی با رقابت سنگین در دنیای مجازی گوگل، خود را آماده کنید.

5- الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird

hummingbird

فرض کنید یکی از دوستانتان سوالی در مورد بهترین رستورآن‌های تهران از شما می‌پرسد. با اینکه تا به حال به چندین رستوران خوب رفته‌اید اما اطلاعات کافی در این مورد ندارید. اولین کاری که می‌کنید چیست؟  این که دیگر جای سوال ندارد! عبارت مورد نظر خود را در گوگل تایپ کرده و با کلیک بر روی دکمه جستجو، لیست بهترین رستورآن‌ها به همراه عکس، آدرس و نظرات مشتریان را در اختیار شما قرار می‌گیرد. با خود فکر می‌کنید که گوگل چقدر خوب منظور من را می‌فهمد!

هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار، درک مفهوم و معنای عبارت جستجو شده است.

6- الگوریتم اولویت با نسخه موبایل یا Mobile First Index

mobile-first

در گذشته وقتی کاربران در اینترنت به جستجو می‌پرداختند، نسخه دسکتاپ سایت شما، معیار اصلی گوگل برای رتبه‌دهی به حساب می‌آمد، ولی با به روی کار آمدن گوشی‌های تلفن همراه و محبوبیت آن ها، گوگل هم تصمیم گرفت با تغییر الگوریتم رتبه‌بندی خود، نسخه موبایلی وبسایت‌ها را در اولویت قرار دهد.

این تغییر همان الگوریتم Mobile First Index بود که از ابتدای سال 2018 و به صورت تدریجی برای همه سایت‌ها فعال شد؛ به این معنی که اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایت‌ها، نسخه موبایل، و اولویت دوم همان نسخه دسکتاپ است؛ یعنی درست برعکس چیزی که قبل از معرفی این الگوریتم شاهد آن بودیم.

7- الگوریتم پاندا

panda

پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

الگوریتم پاندا هنگامی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.

گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.

با معرفی الگوریتم پاندا وبسایت‌هایی که به واسطه محتوای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه قرار داشتند، با اضافه کردن محتوای با کیفیت، حذف کلمات زائد و توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند.

8- الگوریتم پنگوئن

penguin

الگوریتم پنگوئن راهی برای مبارزه با سایت‌هایی بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌های غیرطبیعی مانند لینک‌سازی اسپم رتبه بالایی به دست بیاورند. الگوریتم پنگوئن هنوز هم در حال فعالیت است و جزئی از هسته اصلی الگوریتم‌های گوگل است.

این الگوریتم در فاصله‌های زمانی مختلف به وبسایت‌ها مراجعه می‌کند و در صورتی که نشانه‌هایی از لینک‌سازی اسپم یا روش‌های غیرطبیعیِ دیگر به دست بیاورد، ممکن است سایت خاطی را جریمه کند.

الگوریتم پنگوئن برای مبارزه با لینک سازی غیرطبیعی طراحی شده است

پیش از معرفی الگوریتم پنگوئن، تعداد لینک‌ها نقش مهم‌تری را در امتیازدهی به وبسایت‌ها در هنگام بررسی گوگل ایفا می‌کردند. به عبارت دیگر پیش از معرفی این الگوریتم، ربات‌های گوگل در هنگام رتبه‌بندی نتایج، به وبسایت‌هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند توجه بیشتری می‌کردند و بدون توجه به کیفیت محتوای وبسایت آن را در بهترین رتبه های صفحه نتایج جستجو قرار می‌دادند.

9- الگوریتم کبوتر یا Pigeon

pigeon

برای اینکه به طور ساده با سازوکار الگوریتم کبوتر گوگل آشنا شوید، لازم است به یکی از جستجوهایی که تا به حال کرده‌اید بیشتر توجه کنید! منظورمان چیست؟ حتم دارم که تا به حال تجربه جستجوی یک کسب و کار محلی را در گوگل داشته‌اید. به عنوان مثال برای من زیاد پیش آمده که عبارت‌هایی همچون “کافی شاپ نزدیک من“، “رستوران نزدیک ولیعصر” را در گوگل جستجو کنم.

نمایش نتایج محلی توسط الگوریتم کبوتر

نتایجی که گوگل به من نشان داده در اکثر مواقع نیازم را کاملاً برطرف کرده است. اما پشت این نتایج مفید و ارزشمند گوگل که هر جستجو را بر اساس موقعیت مکانی و محلی به من نشان می‌دهد چیست؟ بله! الگوریتم کبوتر گوگل.

10- الگوریتم رنک برین

rankbrain

در پاسخ به این سؤال باید چنین گفت که، الگوریتم رنک‌برین جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر داده‌ها و نمایش بهترین نتایج و رتبه‌بندی آن‌ها است. در اکتبر سال 2015 شرکت گوگل به‌صورت رسمی رنک‌برین را معرفی کرد که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار محسوب می‌شود.

رنک‌برین فناوری جدیدی بر پایه هوش مصنوعی (AI) است که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا Machine Learning طراحی شده. یادگیری ماشین نیز بدین معناست که یک کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامه‌هایی با جزئیات فنی دقیق، خودبه‌خود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد.

یادگیری ماشین یعنی؛ کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان، خودبه‌خود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین در فرآیند کار خود به بررسی و تحلیل داده‌های موجود می‌پردازند و با استفاده از هوش مصنوعی سعی در آموزش و یادگیری از نتایج و آزمایش‌های خود دارند، به زبان ساده‌تر با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و ترکیب آن با هوش مصنوعی، کامپیوترها و موتورهای جستجو هرروز چیزهای جدیدتری یاد می‌گیرند و هوشمندتر می‌شوند.

برای مطالعه مقالات بیشتر در این زمینه یا موضوعات دیگر می توانید به سایت تبلیغات اصفهان بخش بلاگ مراجعه کنید.


پایان رپورتاژ آگهی

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

نوشته 10 الگوریتم مهم و تاثیرگذار موتور جستجوی گوگل اولین بار در تکنا پدیدار شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع : پایگاه خبری تکنا