حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

قابلیت Exposure Notification برای مبارزه با کرونا در آیفون

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – حاصل تلاش مشترک گوگل و اپل، قابلیت جدیدی به نام Exposure Notification است که در صورت فعال بودن، خطر ابتلا به کرونا را به کاربر هشدار می دهد.

همانطور که می دانید گوگل و اپل ماه هاست که در حال آماده سازی یک برنامه دیجیتالی برای ردیابی افراد مبتلا بهCOVID-19  هستند که بر اساس رابط برنامه نویسی کاربردیExposure Notification   عمل می کند. حال خبر رسیده که اپل ویژگی جدیدی را در بروزرسانی iOS 13.5  اضافه کرده که افراد را از قرار گرفتن در معرض این ویروس باخبر می کند.

قابلیت Exposure Notification با رویکرد محرمانه

اپل به تازگی از قابلیتExposure Notification  برای سازمان های بهداشتی عمومی رونایی کرده است. این ویژگی در نسخه 13.5 iOS معرفی شده، اما به طور پیشفرض فعال نیست. البته در صورت فعال بودن، باز هم باید از یک اپلیکیشن خاص متعلق به سازمان های بهداشتی عمومی برای دریافت اطلاعات استفاده کنید. با این حال اپل قصد دارد تا پایان سال 2020، این ویژگی را به طور مستقیم در آیفون وiOS  یکپارچه سازی کند.

اینAPI  با حفظ امنیت و محرمانگی طراحی شده است و تنها سازمان های بهداشت عمومی قادر به استفاده از آن هستند. این ویژگی به طور کلی، ازAPI  گرفته تا اعلان ها، اجباری نیست و می توانید آن را فعال یا غیر فعال کنید. البته از آنجا که API جدید به طور امن اجرا می شود، تنها به وسیله بلوتوث قابل استفاده است. به نظر نمی رسد که اپل قصد داشته باشد از GPS برای ردیابی موقعیت مکانی افراد بهره گرفته و یا داده های شخصی را به مراکز بهداشت عمومی انتقال دهد.

نحوه عملکرد قابلیت Exposure Notifications

پس از فعال سازی قابلیت جدید و انتخاب آن به وسیله یک برنامه پشتیبان، آیفون به طور منظم به ارسال پالس از طریق بلوتوث می پردازد. این پالس حاوی یک شناسنده بلوتوص تصادفی بوده که در واقع رشته ای از اعداد تصادفی است که هر 10 تا 20 دقیقه به طور خودکار تغییر می یابند تا محرانگی حفظ شود. این اعداد هیچ ربطی به داده های شخصی ندارند.

طبق گفته های اپل، آیفون حداقل به طور روزانه، یک لیست از کلیدهای پالس های متعلق به افراد مبتلا به کرونا را دانلود می کند. سپس پالس های رد و بدل شده را با لیست تهیه شده از سرور مقایسه می کند. یافتن تطابق به این معنی است که فردی مبتلا به کرونا در نزدیکی شما وجود دارد. پس هشداری در این باره صادر شده و توصیه های بعدی برای شما ارسال می شوند.

نحوه مدیریت قابلیت Exposure Notification روی آیفون

با رفتن به اپلیکیشن Settings می توان محصول مشترک اپل و گوگل را مدیریت کرد. قابلیت هشدار جدید به طور پیشفرض غیر فعال است، اما کاربر با رفتن به بخش تنظیمات می تواند آن را فعال کرده و همچنین بررسی کند که چه اپلیکیشن هایی قادر به دسترسی به داده ها هستند. 

پس به برنامه Settings روی آیفون رفته و از بخش Privacy، به قسمت Health مراجعه کرده و گزینه Covid-19 Exposure Logging را انتخاب کنید.

در این جا با ضربه روی دکمه کنار Exposure Logging می توانید ویژگی جدید را فعال کنید.

برنامه های فعال در بخش Active App قابل مشاهده هستند. در صورت تمایل می توانید داده های مربوط به Exposure Log خود را از این صفحه حذف کنید.

همانطور که قبلا گفته شد، استفاده از این قابلیت مستلزم نصب یک برنامه معتبر و مجاز از سوی مرکز بهداشت محلی است. پس از نصب برنامه معتبر، از شما پرسیده می شود که آیا می خواهید ویژگی Exposure Notifications را فعال کنید یا خیر. با ضربه روی گزینه Enable می توانید از قابلیت جدید روی دستگاه خود بهره مند شوید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع