حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

چگونه امنیت اکانت شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهیم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،


کم‌دقتی کاربران و عدم فعال‌سازی رمز دومرحله‌ای اکانت شبکه‌های اجتماعی، باعث می‌شود دیگران به راحتی به این اکانت‌ها دسترسی داشته و بتوانند برای کاربران دردسر یا مزاحمت ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، رمز عبور یک چالش بزرگ برای امنیت سایبری سازمان‌هاست و هر ساله تعداد این نوع حملات و پیچیدگی‌ها در حال افزایش است. مجرمان سایبری نیز روزبه‌روز در حال افزایش هستند و اعتبار کاربران را به سرقت می‌برند. آن‌ها روش‌های مختلفی برای سرقت کلمات ‌عبور دارند، مانند حملات فیشینگ، گزارش‌گیر صفحه‌کلید و نرم‌افزارهای جاسوسی.

رها کردن گوشی‌های هوشمند در محل‌های عمومی یا در محل کار بدون اینکه تنظیمات ایمنی لازم روی گوشی انجام شده باشد نیز یکی از مواردی است که زمینه سوءاستفاده دیگران از اطلاعات ذخیره‌شده در کارت‌های حافظه و اکانت شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌آورد. زیرا کم‌دقتی برخی کاربران و عدم فعال‌سازی رمز دومرحله‌ای اکانت شبکه‌های اجتماعی، باعث می‌شود دیگران به راحتی به اکانت شبکه‌های اجتماعی کاربران دسترسی داشته و بتوانند برای کاربران یا دوستانشان در شبکه‌های اجتماعی دردسر یا مزاحمت ایجاد کنند.

درصورتی‌که اگر رمز گوشی و رمز دومرحله‌ای اکانت شبکه اجتماعی فعال باشد، دسترسی دیگران به اطلاعات مهم و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی ما به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین فعال کردن رمز دو مرحله‌ای اکانت شبکه‌های اجتماعی و رمز گذاری گوشی یک ضرورت است و کاربران نباید در این امر غفلت کنند. همچنین رمزگذاری‌های ساده و رایج مثل کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن از کارهای اشتباهی است که برخی از کاربران انجام می‌دهند. در حالی‌که استفاده از رمزهای ترکیبی برای اکانت شبکه‌های اجتماعی راهکاری مناسب برای جلوگیری از دسترسی دیگران به اطلاعات مهم است.

به همین دلیل پلیس فتا به این موضوع اشاره کرده که هر ساله پرونده‌های مختلفی در خصوص مزاحمت‌های سایبری در پلیس فتا تشکیل می‌شود که بخش زیادی از این پرونده‌ها در پی دسترسی غیرمجاز دیگران به اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی نصب‌شده روی گوشی قربانیان است که به‌دلیل دسترسی غیرمجاز برای دیگران مزاحمت ایجاد شده و صاحب اکانت تا یافتن مجرم واقعی باید در مقابل مقام قضایی پاسخ‌گو باشد.

از طرفی با توجه به فعال بودن اکانت شبکه‌های اجتماعی از طریق شماره تلفن همراه، درصورتی‌که شما اقدام به فروش یا واگذاری سیم‌کارت ‌کنید، اطلاعات حساب کاربری  و آرشیو کامل اطلاعات ردوبدل‌شده شما در شبکه‌های اجتماعی برای کاربر بعدی قابل دسترس است. بنابراین حذف اکانت یا حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی هنگام واگذاری سیم‌کارت، اقدامی ضروری است و در صورت عدم حذف اکانت شبکه‌های اجتماعی، امکان دسترسی دارنده جدید سیم‌کارت به تمامی اطلاعات شما وجود دارد.

انجام این دست اقدامات برای اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی، منجربه حفظ حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی می‌شود. درواقع حفظ این حریم در گام اول بر عهده خود کاربران است که با رعایت موارد ساده امنیتی می‌توانند مانع ورود و دست‌اندازی دیگران به حریم خصوصی خود شوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع