حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

iFixit بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی تعمیر تجهیزات پزشکی را در دسترس قرار داد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

امروزه بیمارستان‌ها درسراسر دنیا برای دستیابی به اطلاعات دقیق به‌منظور تعمیر تجهیزات پزشکی با مشکلاتی مهم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، این مشکلات امروزه به‌دلیل دنیاگیری کروناویروس تا حد زیادی افزایش پیدا کرده‌اند و نیاز به نوعی بانک اطلاعاتی جامع شدیدا حس می‌شود. تکنیسین‌های حوزه‌ی پزشکی به‌دفعات گفته‌اند شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات، داده‌های مربوط به محصولات‌شان را دردسترس قرار نمی‌دهند و بنابراین تعمیر آن‌ها کاری بسیار سخت است. به‌دلیل محدودیت‌هایی که امروزه برای سفر کردن اعمال شده‌اند، مشکل موردبحث حتی سخت‌تر از قبل می‌شود.

به‌طور معمول نمایندگان شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات پزشکی نمی‌توانند خودشان را با افزایش میزان تقاضا برای تعمیر محصولات تطبیق دهند، حتی اگر این امکان نیز برای افراد موردبحث فراهم شود، نمی‌توانند همچون تکنیسین‌های حوزه‌ی پزشکی سریع عمل کنند؛ تکنیسین‌هایی که امروزه وظیفه‌ی اصلی تعمیرات را عهده‌دار هستند. متأسفانه تکنیسین‌های حوزه‌ی پزشکی امروزه مجبورند ساعاتی طولانی در اینترنت به‌دنبال اطلاعات دقیق تجهیزات بگردند تا توانایی تعمیر آن‌ها را پیدا کنند. این اتفاق باعث کند شدن روند تعمیر می‌شود و چالش‌هایی جدی ایجاد می‌کند.

شماری از شرکت‌ها نظیر مایندری (Mindray) به تکنیسین‌ها امکان می‌دهند به‌رایگان داده‌ها و اطلاعات حیاتی موردنیاز برای تعمیر تجهیزات را دریافت کنند. همچنین از زمان دنیاگیری کووید ۱۹ برخی دیگر از مؤسسه‌ها اسناد مربوطه‌ را به‌رایگان منتشر کرده‌اند، اما هنوز هم امکان دسترسی به اطلاعات بسیاری از تجهیزات وجود ندارد.

iFixit به‌طور معمول هنگام کالبدشکافی دستگاه‌های الکترونیکی در اخبار ظاهر می‌شود و کاربران نیز این شرکت را با به‌دلیل کالبدشکافی‌های دقیق محصولاتی نظیر گوشی‌های هوشمند می‌شناسند. iFixit که در سال ۲۰۰۳ بانیان‌گذاری شده و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از این پس قصد دارد بیشتر تمرکز خود را به موضوعات مهم‌تر معطوف کند. براساس این اطلاعیه طی دو ماه اخیر تقریبا نیمی از کارکنان iFixit به‌طور ویژه روی ساخت دیتابیس تعمیر محصولات پزشکی متمرکز شده‌اند؛ دیتابیسی که خود iFixit از آن به‌عنوان «بزرگ‌ترین دیتابیس تعمیر تجهیزات پزشکی‌» یاد می‌کند. بدین ترتیب iFixit قصد دارد روند تعمیر تجهیزات پزشکی را برای تکنیسین‌ها بسیار ساده‌تر از قبل کند.

آن‌طور که iFixit اعلام می‌کند، بانک اطلاعاتی این مؤسسه شامل بیش از ۱۳ هزار دفترچه‌ی راهنما از محصولات شرکت‌های مختلف است که امکان دسترسی به آن‌ها به‌رایگان برای همه وجود دارد. درکنار کارکنان iFixit شمار درخورتوجهی از متخصصان حوزه‌ی بهداشت برای راه‌اندازی بانک اطلاعاتی موردبحث تلاش کرده‌اند. 

دیتابیس تعمیر تجهیزات پزشکی iFixit

کایل وینز،‌ مدیرعامل مؤسسه‌ی iFixit در اطلاعیه‌‌ای می‌گوید: «راه‌اندازی بانک اطلاعاتی جدید مسئولیتی بسیار عظیم بود و ما خوش‌شانس بودیم که کمک و حمایت بیش از ۲۰۰ کتاب‌دار و نهادهای بایگانی‌کننده‌ی داده‌ها را از سراسر کشور آمریکا با خود داشتیم. بایگانی‌کنندگان حاضر در دانشگاه‌ها و کتاب‌خانه‌های عمومی، مؤسسه‌های پژوهشی، شرکت‌های حوزه‌ی بیمه و نرم‌افزار و البته متخصصان حوزه‌ی پزشکی همگی وقت با‌ارزش‌شان را دراختیار ما قرار دادند. این افراد درمجموع هزاران ساعت صرف سازماندهی پرونده‌های بی‌شمار کرده و آن‌ها را درون سیستمی قابل‌ جست‌و‌جو جای داده‌اند».

در بخشی از وب‌سایت راه‌اندازی‌شده توسط iFixit شاهد اسامی نهادهایی که به‌صورت داوطلبانه برای راه‌اندازی این بانک اطلاعات غنی همکاری کرده‌اند، هستیم که از بین آن‌ها می‌توانیم به شماری از دانشگاه‌ها، کتاب‌خانه‌ها و حتی شرکت‌هایی نام‌آشنا نظیر لینکدین اشاره کنیم.

راه‌اندازی چنین پروژه‌ی عظیمی تا امروز تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسید، اما تلاش‌های شبانه‌روزی کارمندان iFixit به‌همراه صدها نفر دیگر درنهایت باعث بهره‌برداری از بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی تعمیر تجهیزات پزشکی شده است. امروزه دنیاگیری ویروس کرونا مشکلاتی مهم حتی برای تجهیزات پزشکی ایجاد کرده و وجود چنین دیتابیسی می‌تواند مزیت‌هایی بسیار به‌همراه بیاورد. IFixit در بخشی از اطلاعیه‌ی خود می‌گوید کاربردهای بانک اطلاعاتی جدیدش فراتر از بیماری کووید ۱۹ می‌رود.

iFixit اعلام می‌کند که بانک اطلاعاتی‌اش فعلا در اول راه قرار دارد و به‌مرور زمان غنی‌تر خواهد شد. این مؤسسه به‌صراحت در اطلاعیه‌ی جدید خود اعلام می‌کند که این پروژه‌ هیچ‌گونه درآمد مالی به‌دنبال ندارد. IFixit دسترسی به تمامی اطلاعات دیتابیس را به‌صورت کاملا رایگان امکان‌پذیر کرده است و از این طریق صرفا قصد دارد روند تعمیر تجهیزات را برای تکنیسین‌ها ساده‌تر از قبل کند. درضمن ‌این پروژه‌ هیچ‌گونه فعالیت تبلیغاتی نخواهد داشت. iFixit از تمامی تکنیسین‌های پزشکی در سراسر دنیا دعوت می‌کند با پیوستن به جامعه‌ی ایجادشده توسط این مؤسسه در راستای بهبود هرچه‌بیشتر بانک اطلاعاتی جدید قدم بردارند. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این رابطه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع