حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

مایکروسافت زبان برنامه نویسی GW-BASIC را متن باز کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ (Microsoft Build 2020) اعلام کرد که قصد دارد زبان برنامه‌نویسی GW-BASIC را متن‌باز (اوپن‌منبع) کند. در سال ۱۹۸۳، مایکروسافت GW-BASIC را برای رایانه‌ی IBM PC XT و دیگر دستگاه‌های سازگار، دردسترس قرار داد. GW-BASIC بر پایه‌ی زبان برنامه‌نویسی سطح بالای BASIC و با اتکا بر ابزار Advanced BASIC/BASICA شرکت IBM ساخته شده است. 

به‌لطف تصمیم اخیر مایکروسافت، از این پس می‌توانید با ورود به گیت‌هاب به کد منبع زبان برنامه‌نویسی GW-BASIC مایکروسافت دسترسی پیدا کنید. کد منبع GW-BASIC به زبان اسمبلی نوشته شده است. مایکروسافت در اطلاعیه‌ی جدید خود به دلایل متن‌باز‌کردن زبان‌ برنامه‌نویسی موردبحث اشاره می‌کند. ردموندی‌ها می‌گویند برای اهداف آموزشی، GW-BASIC را متن‌باز کرده‌اند. با مراجعه به وبلاگ رسمی مایکروسافت می‌توانید به‌شکلی بهتر از ابعاد تصمیم جدید این شرکت مطلع شوید. 

پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ مایکروسافت به‌عنوان بخشی از قرارداد همکاری‌اش با موزه‌ی تاریخ رایانه از متن‌بازشدن سیستم‌عامل MS-DOS خبر داده بود. به‌علاوه در سال ۲۰۱۸ این شرکت باری دیگر سیستم‌عامل موردبحث را متن‌باز کرد و کد منبع آن را در گیت‌هاب دردسترس قرار داد. ردموندی‌ها در راستای جدیدترین تلاش‌هایشان برای استقبال از دنیای متن‌باز، یکم خردادماه از متن‌باز‌شدن فریم‌ورک فلوئید خبر دادند. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درمورد متن‌باز‌شدن GW-BASIC دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع