سامسونگ برای رقابت با TSMC یک کارخانه جدید تولید چیپست می‌سازد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت تایوانی TSMC بزرگترین سازنده چیپست دنیاست. این شرکت چیپ‌های طراحی شده توسط اپل، هواوی، کوالکام و سایر شرکت‌ها را می‌سازد. شاید تعجب کنید که دومین شرکت بزرگ سازنده تراشه بعد از TSMC، سامسونگ است.

کارخانه جدید سامسونگ از سال آینده چیپ‌های ۵ نانومتری خواهد ساخت

سامسونگ و TSMC تنها شرکت‌های پیمانکاری هستند که می‌توانند چیپ‌هایی با فناوری ۱۰ نانومتری و پایین‌تر عرضه کنند. امسال انتظار می‌رود که این دو شرکت چیپ‌های ۵ نانومتری با ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور در هر میلیمتر مربع تولید کنند. ساخت این چیپ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، برای اینکه هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، قدرت چیپست بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر خواهد بود. امسال سری آیفون ۱۲ اپل مجهز به تراشه A14 بایونیک خواهد بود که ممکن است اولین چیپست دنیا با فناوری ۵ نانومتری باشد.

اواخر امسال هم سری میت ۴۰ هواوی از یک چیپ ۵ نانومتری کایرین استفاده خواهد کرد. البته TSMC برای ارسال این چیپ‌ها به هواوی نیاز به مجوز صادرات از طرف دولت آمریکا خواهد داشت. سامسونگ نیز قرار است در نیمه دوم امسال، تراشه‌های ۵ نانومتری EUV در کارخانه هواسئونگ (Hwaseong) خود بسازد.

بنابراین، فناوری ۵ نانومتری در حال حاضر پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخت چیپست است و سامسونگ با احداث کارخانه جدید قصد دارد تا چیپ‌های ۵ نانومتری بیشتری تولید کند. این کارخانه در جنوب شهر سئول در حال ساخته شدن است و از روش لیتوگرافی اشعه فرابنفش (EUV) برای کنار هم قرار دادن ترانزیستورها استفاده خواهد کرد. این روش، الگوهایی را روی تراشه ایجاد می‌کند که محل قرارگیری ترانزیستورها را نشان می‌دهد. روش EUV با استفاده از اشعه‌های فرابنفشِ بسیار باریک می‌تواند ترانزیستورهای بیشتری را روی چیپست جای دهد. کارخانه جدید سامسونگ ظرفیت تولید چیپ‌های EUV این شرکت را افزایش چشمگیری خواهد داد.

سامسونگ می‌گوید که چیپ‌های ۵ نانومتری EUV این کارخانه، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱، در شبکه‌های ۵G و رایانه‌های با عملکرد بالا استفاده خواهند شد. این کارخانه همچنین در آینده نزدیک برای تولید چیپ‌های ۳ نانومتری استفاده خواهد شد. در هر میلیمتر مربع از این چیپ‌ها تعداد ۳۰۰ میلیون ترانزیستور وجود دارد.

دکتر ای‌اس یونگ (ES Jung)، مدیر کارخانه‌های سامسونگ می‌گوید:

این کارخانه جدید ظرفیت‌های تولید چیپ‌های ۵ نانومتری سامسونگ را افزایش خواهد داد و به ما اجازه خواهد داد تا پاسخ سریعی نسبت به افزایش تقاضا برای چیپ‌های EUV داشته باشیم. ما متعهد به تامین نیازهای مشتریان‌مان از طریق سرمایه‌گذاری و استخدام افراد بااستعداد هستیم. کارخانه جدید به ما کمک خواهد کرد تا مرزهای جدیدی را در ساخت چیپست باز کنیم.

با احداث کارخانه جدید، سامسونگ هفت کارخانه در آمریکا و کره جنوبی خواهد داشت. TSMC هم هفته گذشته اعلام کرد که برای ساخت یک کارخانه چیپست در شهر آریزونای آمریکا، ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد که از سال ۲۰۲۳ شاهد تولید تراشه در این کارخانه خواهیم بود. این کارخانه در سالی که صنعت چیپست‌ها به سمت فناوری ۳ نانومتری حرکت خواهد کرد، تراشه‌های ۵ نانومتری تولید خواهد کرد. بنابراین احداث این کارخانه توسط TSMC در آمریکا، تغییری در وضعیت زنجیره تامین این کشور ایجاد نخواهد کرد؛ برای اینکه همچنان نیاز به خرید چیپ‌های ۳ نانومتری از خارج از آمریکا خواهد داشت.

ضمن اینکه، این کارخانه قرار است فقط ۲۰ هزار چیپ در ماه تولید کند که در مقایسه با ۱۲ میلیون چیپستی که TSMC در سال ۲۰۱۹ تولید کرد عدد بسیار ناچیزی است. اما به‌هرحال این کارخانه شغل‌های زیادی را در آمریکا ایجاد خواهد کرد.

TSMC در ماه آوریل گفت که تحقیق و توسعه روی چیپ‌های ۲ نانومتری را شروع کرده است. تولید انبوه این تراشه‌ها که در هر میلیمتر مربع آن‌ها ۵۲۰ تا ۵۴۰ میلیون ترانزیستور وجود خواهند داشت ممکن است از سال ۲۰۲۵ شروع شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع