بازی خاطره‌انگیز Solitaire مایکروسافت ۳۰ ساله شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت شب گذشته با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد که بازی Solitaire سی ساله شده است. مایکروسافت ادعا می‌کند که در حال حاضر به‌صورت ماهانه ۳۵ میلیون نفر به تجربه‌ی بازی Solitaire می‌پردازند. آمار نشان می‌دهند که کاربران در سراسر دنیا به‌صورت روزانه بازی Solitaire را ۱۰۰ میلیون بار انجام می‌دهند.

بازی Microsoft Solitaire به‌عنوان بخشی از سیستم‌عامل ویندوز ۳ در سال ۱۹۹۰ دردسترس قرار گرفت؛ بازی موردبحث با این هدف ساخته شده بود که به کاربران نحوه‌ی استفاده از ماوس را آموزش دهد. روند کلی بازی این است که باید ازطریق ماوس کارت‌‌های مجازی را بگیرید و در جای مخصوص‌شان رها کنید. درواقع مایکروسافت در تلاش بود ازطریق Solitaire مفاهیم پایه‌ای درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن) را در ویندوز برای کاربران جا بیندازد. امروزه کاربران در بسیاری از بخش‌های سیستم‌عامل ویندوز از تکنیک درگ اند دراپ استفاده می‌کنند.

ناگفته نماند ویندوز ۳ نخستین نسخه‌ی محبوب ویندوز بود و مایکروسافت توانست ۱۰ میلیون نسخه از آن را به‌فروش برساند؛ به‌همین دلیل ویندوز ۳ از اهمیتی ویژه برای این شرکت ردموندی برخودار است. در آن دوران‌ مردم روی رایانه‌های شخصی به سیستم‌عامل متن‌محور DOS متکی بودند و هرگز از ماوس استفاده نمی‌کردند. Solitaire که در سال ۱۹۹۰ دردسترس قرار گرفت جزو یکی از نخستین بازی‌های رنگی بود که درمقایسه‌با استانداردهای آن روزها جلوه‌های بصری بسیار خوبی داشت و همین موضوع باعث شد شمار درخورتوجهی از کاربران زمان زیادی را صرف تجربه‌ی آن کنند.

بازی Microsoft Solitaire که در ابتدا با نام Windows Solitaire از آن یاد می‌شد یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ است و آمار نشان می‌دهد که کاربران به‌دفعات بسیار زیاد آن را تجربه کرده‌اند. البته مطرح شدن این ادعا از سوی مایکروسافت با منطق جور درمی‌آید، زیرا به‌مدت بیش از دو دهه بازی موردبحث در یکایک نسخه‌های ویندوز وجود داشت. مایکروسافت می‌گوید Solitaire به‌طور کلی روی یک میلیارد رایانه نصب شده است. ناگفته نماند با انتشار ویندوز ۸ در سال ۲۰۱۲، Solitaire از سیستم‌عامل ویندوز جدا و به اپلیکیشنی مستقل شد.

سال‌ها پیش یکی از کارورزان مایکروسافت با نام وس چری بازی Solitaire را برنامه‌نویسی کرد و برای طراحی ظاهری آن از دانش سوزان کِر بهره گرفت. چری در ابتدا حالتی ویژه در بازی با نام «حالت رئیس» قرار داده بود. حالت موردبحث باعث می‌شد صفحه‌ای جعلی روی رایانه ظاهر شود تا به‌دلیل وجود این صفحه نتوان فهمید که فرد در حال تجربه‌ی بازی است. چری ازطریق این حالت قصد داشت افراد مافوق و همکارانش را گول بزند. درواقع حالت رئیس به‌شما امکان می‌داد به‌محض ورود رئیس به اتاق کار، در کسری از ثانیه صفحه‌ای جعلی روی نمایشگر ظاهر کنید تا بازی مخفی شود.

مایکروسافت چری را مجاب کرد حالت رئیس را پیش از انتشار عمومی بازی از آن حذف کند. در سال‌های نخست انتشار Solitaire بسیاری از کارمندان به‌هنگام کار به تجربه‌ی آن می‌پرداختند و این موضوع صدای کارفرماها را درآورده بود. در سال ۲۰۰۶ شهردار وقت نیویورک یعنی مایکل بلومبرگ متوجه شد یکی از کارکنانش در دفتر کاری خود، مشغول بازی Solitaire است و به‌همین دلیل او را اخراج کرد. اخراج این فرد در سال ۲۰۰۶ بسیار خبرساز شد و بلومبرگ در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای مشخص‌کردن دلیل اصلی، گفت: «ما به کارمندان پول نمی‌دهیم که در سر کار بازی کنند». اگر حالت رئیس در Solitaire باقی می‌ماند احتمالا کارمند موردبحث در سال ۲۰۰۶ اخراج نمی‌شد.

Solitaire صرفا یک بازی ساده نبود. این بازی نه‌تنها نحوه‌ی درگ اند دراپ را آموزش می‌داد بلکه به‌عنوان راهی برای سنجش سرعت رایانه‌های شخصی از آن یاد می‌شد. این بازی مدتی کوتاه پس از عرضه‌ی پردازنده‌ی ۸۰۲۸۶ اینتل دردسترس قرار گرفت. پردازنده‌ی موردبحث امکان تجربه‌ی روان بازی را فراهم می‌کرد. بررسی‌ها نشان می‌داد نحوه‌ی اجرای بازی به قدرت پردازشی رایانه متکی است؛ بنابراین به‌هنگام عرضه‌ی نسل اول پردازنده‌‌های سری پنتیوم، کاربران شاهد جهشی درخورتوجه در اجرای روان بازی Solitaire بودند.

آمار نشان می‌دهند که میلیون‌ها کاربر به‌صورت روزانه در حال تجربه‌ی بازی Solitaire هستند؛ این موضوع تا حد بسیار زیادی به‌دلیل وجود این بازی در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز اتفاق افتاده است. سال گذشته نهادهای مربوطه اعلام کردند که Solitaire به تالار مشاهیر بازی‌های ویدیوئی اضافه شده است. مایکروسافت بازی Solitaire را در ۶۵ زبان مختلف دردسترس قرار داده است و امروزه کاربرانِ بیش از ۲۰۰ منطقه درسراسر دنیا به تجربه‌ی آن می‌پردازند. 

نخستین به‌روزرسانی بزرگ Solitaire در سال ۲۰۱۲ برای این بازی منتشر شد؛ یعنی دقیقا در همان زمانی‌که Solitaire از ویندوز ۸ جدا و به اپلیکیشنی مستقل تبدیل شد. اپلیکیشن مستقل Solitaire که با نام Microsoft Solitaire Collection از آن یاد می‌شود میزبان پنج حالت بازی جدید است و از بخش‌هایی دیگر نظیر چالش‌های روزانه، رویدادهای رقابتی،‌ ادغام با سرویس ایکس‌باکس لایو و حتی امکان تعیین درجه‌سختی بهره می‌برد.

تبدیل شدن Solitaire به اپلیکیشنی مستقل باعث شد مایکروسافت بتواند Solitaire را در سال ۲۰۱۵ به ویندوز ۱۰ برگرداند. امروزه امکان دسترسی به Solitaire در انواع سیستم‌های عامل نظیر ویندوز، اندروید، iOS و حتی ازطریق وب وجود دارد. مایکروسافت می‌گوید قصد دارد به‌مناسبت سی سالگی Solitaire چالشی جدید برای این بازی برگزار کند که جزئیات آن را می‌توانید در این‌جا بخوانید.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این مورد دارید؟ تاکنون Solitaire را تجربه کرده‌اید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع