حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

استارتاپی آمریکایی مایکروسافت را به کپی‌‌برداری از سرویس خود متهم کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ (Build 2020) اپلیکیشنی جدید با نام مایکروسافت لیستس (Microsoft Lists) معرفی کرد. مایکروسافت Lists به‌منظور به‌اشتراک‌گذاری و پیگیری اطلاعاتی نظیر مشکلات مربوط به جریان کار، مخاطبان و گزارش وضعیت ازطریق مایکروسافت تیمز، شیرپوینت و اوت‌لوک مورداستفاده قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند از نمونه‌های آماده‌شده برای ساخت فهرست‌ها بهره بگیرند یا خودشان فهرستی کاملا جدید بسازند. کاربر می‌تواند به‌هنگام ساخت هر فهرست برخی شخصی‌سازی‌ها نظیر تنظیم رنگ و تنظیم اعلان روی آن‌ اعمال کند. مایکروسافت از چند روز پیش، اپلیکیشن لیستس را برای سیستم‌های عامل اندروید و iOS دردسترس قرار داده است.

در پی معرفی مایکروسافت لیستس شب گذشته استارتاپی با نام ایرتیبل (Airtable) که دفتر مرکزی آن در سان فرانسیسکوی آمریکا قرار دارد مایکروسافت را به کپی‌کاری متهم کرده. بر این اساس ایرتیبل ادعا می‌کند مایکروسافت سرویس همکاری‌محور این استارتاپ را در سرویس لیستس کپی کرده است.

ایرتیبل سرویسی نسبتا محبوب است که قابلیت‌هایی جالب دارد و آمار نشان می‌دهند که امروزه هزاران مشتری سازمانی در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. کسب‌و‌کارهای بزرگ نظیر نتفلیکس، PBS، نهاد «پاسخ دیجیتالی ایالات متحده» و حتی استارتاپ‌هایی نظیر Patreon به‌صورت روزانه از سرویس ایرتیبل بهره می‌گیرند. ایرتیبل می‌گوید موفقیت و سرعت رشد بالای سرویسش باعث شده است مایکروسافت انگیزه‌ای دوچندان برای کپی‌کاری از آن پیدا کند.

ایرتیبل بیانیه‌ای منتشر کرده که نکات مهم آن به‌شرح زیر است:

  • لیستس به‌وضوح تلاشی از سوی مایکروسافت است تا این شرکت بتواند هرطور‌که‌شده به موفقیتی که ایرتیبل به آن دست پیدا کرده، برسد. بااین‌حال قابلیت‌های سرویس جدید مایکروسافت در مقایسه‌با مجموعه‌قابلیت‌های غنی ایرتیبل بسیار ابتدایی هستند.
  • مشخص است که خود پلتفرم و نحوه‌ی عملکرد لیستس واکنشی به سرویس ما به‌حساب می‌آید. 
  • استفاده از ایرتیبل ساده‌تر است و سرویس ما ازلحاظ بصری، پیشرفته‌تر از مایکروسافت لیستس به‌حساب می‌آید. هر فردی می‌تواند به‌سرعت با ایرتیبل آشنا و به استفاده از آن مشغول شود. 
  • مایکروسافت خیلی دیر وارد بازی شده است. ساده‌بودن لیستس فقدان سرمایه‌گذاری کافی مایکروسافت را روی آن نشان می‌دهد. 
  • سرویس مایکروسافت به‌گونه‌ای است که انگار تنها با این هدف ساخته شده که به مجموعه‌اپلیکیشن‌های این شرکت بپیوندد، به‌جای اینکه به‌عنوان اپلیکیشنی مستقل و همه‌کاره نظیر ایرتیبل فعالیت کند.

در تصاویر زیر می‌توانید شباهت‌های بین مایکروسافت لیستس و ایرتیبل را مشاهده کنید:

برای مشاهده‌ی تصاویر بالا در ابعاد اصلی روی آن‌ها کلیک کنید

رابط کاربری مایکروسافت لیستس در نگاه اول شباهت بسیار زیادی به ایرتیبل دارد و بنابراین به این استارتاپ حق می‌دهیم که ردموندی‌ها را به کپی‌کاری متهم کند. بااین‌حال از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان به این ماجرا نگاه کرد. مایکروسافت لیستس همچون نسخه‌ای تکامل‌یافته از بخش فهرست‌های شیرپوینت به‌نظر می‌رسد، سرویسی که امروزه میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد و افراد زیادی با آن آشنا هستند. مایکروسافت لیستس بخش فهرست‌های شیرپوینت را نیز شامل می‌شود و در رابط کاربری آن قسمت‌هایی دیگر نظیر صفحه‌ی هوم با نام Lists (در نسخه‌ی وب) به‌چشم می‌خورد. به‌دنبال راه‌اندازی سرویس، شاهد اضافه‌شدن گزینه‌ی مربوط به آن به مایکروسافت تیمز بودیم.

مایکروسافت همچنین اپلیکیشن سرویس جدیدش را با نام Lists برای سیستم‌های عامل موبایلی دردسترس قرار داده است. مایکروسافت لیستس برخلاف ایرتیبل امروزه به‌عنوان سرویسی مستقل ارائه نمی‌شود. حتی با درنظرگرفتن این حقیقت که ایرتیبل نسبت‌به سرویس موردبحث مایکروسافت قابلیت‌هایی پیشرفته‌تر دارد، اما لیستس هم به برخی مزیت‌های جالب و اختصاصی مجهز شده است که می‌تواند توجه کاربران را جلب کند. مزیت‌هایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مایکروسافت لیستس به‌عنوان بخشی از سرویس بزرگ مایکروسافت ۳۶۵،‌ به‌صورت پیش‌فرض دارای قابلیت‌هایی متنوع در زمینه‌ی مدیریت، امنیت و انطباق‌پذیری با شرایط مختلف است.
  • برای کسانی که حس می‌کنند قابلیت‌های اولیه‌ی سرویس جدید نمی‌تواند نیازهای آن‌ها را رفع کند، مایکروسافت لیستس با سرویس‌های Power Apps و Power Automate یکپارچه می‌شود.
  • مایکروسافت لیستس رایگان است و به‌عنوان بخشی از مایکروسافت ۳۶۵ دردسترس قرار می‌گیرد.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این رابطه دارید؟ با ادعاهای ایرتیبل موافق هستید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع