آیفون SE 2020 یا گلکسی A51؛ کدامیک دوربین بهتری دارد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سامسونگ گلکسی A51 قیمتی برابر ۴۰۰ دلار دارد و از چهار دوربین در پشت خود بهره می‌برد و از این بابت انعطاف‌پذیری خوبی برای عکاسی از صحنه‌های التراواید تا ماکرو دارد. اما آیفون SE جدید اپل علیرغم اینکه فقط دارای یک دوربین در قسمت پشتی خود است، از قابلیت‌های عکاسی موجود بر روی مدل‌های گران‌تر آیفون‌ها مانند آیفون ۱۱ استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم دوربین این دو گوشی ۴۰۰ دلاری را با هم مقایسه کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

گلکسی A51 دوربین‌های متنوعی دارد

همانطور که گفته شد، گلکسی A51 چهار دوربین در پشت خود دارد که شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0، یک دوربین التراواید ۱۲ مگاپیکسلی، یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی و یک سنسور عمقی می‌شوند. آیفون SE یک دوربین تکی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8 دارد.

تنوع این دوربین‌ها هرچند روی کاغذ بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما در عمل، فقط دو تای آن‌ها بیشترین کاربرد را دارد. برای مثال، دوربین عمقی هیچ عکسی نمی‌گیرد و فقط برای حالت پرتره یا فوکوس‌های زنده استفاده می‌شود.

دوربین التراواید A51 نسبت به دوربین ماکرو آن کاربردی‌تر است و شاید یکی از دوربین‌های مهمی که آیفون SE ندارد همین دوربین التراواید باشد. این دوربین به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه عقب بروید، از فضای بزرگتری عکس بگیرید. در تصاویر زیر می‌توانید این موضوع را ببینید.

دوربین ماکرو گلکسی A51 هرچند می‌تواند از اشیا مختلف عکس‌های بسیار نزدیکتری بگیرد، اما این دوربین برای عملکرد بهتر نیاز به نور بیشتری برای ثبت تصاویر ماکرو دارد. بهترین نتایج زمانی حاصل می‌شوند که شما در محیط بیرون و زیر نور آفتاب عکس بگیرد، در غیر این صورت، عکس‌های ماکرو داخلی بسیار تیره و تار خواهند شد.

برخلاف آیفون SE که روی تک دوربین پشت خود لرزشگیر تصویر اپتیکال (OIS) دارد، هیچکدام از دوربین‌های گلکسی A51 لرزشگیر ندارند.

البه هیچ یک از این دو گوشی دارای زوم اپتیکال نیست و شما برای زوم کردن روی اشیا فقط می‌توانید از زوم دیجیتالی آن‌ها استفاده کنید که این زوم برای آیفون SE برابر ۵x و برای گلکسی A51 برابر ۸x است. هر دو هندست، عکس‌های قابل‌ قبولی در زوم ۵ برابر می‌گیرند، اما تصاویر ثبت شده با آیفون SE نسبت به A51، کمتر شارپ‌تر به نظر می‌رسند.

تصاویر تار دوربین گلکسی A51 در مقابل عکس‌های طبیعی آیفون SE

گلکسی A51 یک بهینه‌ساز صحنه دارد که به‌صورت پیش‌فرض روشن است. بنابراین دوربین این گوشی ابتدا به‌طور خودکار همه سوژه‌های داخل فریم مانند غذا یا منظره را تشخیص می‌دهد و سپس آن را بهبود می‌بخشد. بهینه‌ساز صحنه باعث می‌شود تا تصاویر بیش‌ از حد اشباع به نظر برسند. اما آیفون SE تصاویر طبیعی‌تری تولید می‌کند که رنگ‌های بهتری نسبت به گلکسی A51 دارند. البته هر کسی ممکن است ترجیهات متفاوتی داشته باشد (سمت چپ، آیفون SE؛ سمت راست گلکسی A51).

هر دو گوشی از فناوری HDR‌ برای کمک به بهبود جزئیات سایه‌ها استفاده می‌کنند و عملکرد هر دو در این بخش تقریبا نزدیک به هم است.

وقتی به عکس‌ها، روی نمایشگر رایانه نگاه کنید، به جز اشباع رنگ تفاوتی بین آن‌ها وجود نخواهد داشت. البته تصاویر دوربین اصلی گلکسی A51 نسبت به آیفون SE جزئیات کمتری را روی رایانه نشان خواهند داد.

حالت شب و پرتره هر دو گوشی بسیار نزدیک به هم است

هر دو هندست گلکسی A51 و آیفون SE به شما کمک می‌کنند تا پس‌زمینه عکس‌ها را مثل یک دوربین DSLR، تار کنید. آیفون SE این افکت بوکه را بسیار طبیعی‌تر انجام می‌دهد. اما گلکسی A51 به‌لطف دوربین عمقی خودش، تشخیص لبه‌های بهتری دارد و بنابراین تفاوت خوبی را بین سوژه و پس‌زمینه ایجاد می‌کند. در مواقعی، جزئیات ریزی مانند موی سر باعث سردرگمی آیفون SE می‌شود  و بنابراین برخی جزییات در پس‌زمینه گم می‌شوند (سمت چپ، آیفون SE؛ سمت راست گلکسی A51).

همچنین آیفون SE فقط می‌تواند عکس‌های پرتره از انسان‌ها بگیرد، در حالیکه گلکسی A51 روی از سوژه‌ای از جمله حیوانات عکس پرتزه می‌گیرد و فقط کافی است مطمئن شوید که سگ یا گربه‌تان هنگام گرفتن عکس ثابت ایستاده‌اند.

گلکسی A51 همچنین برخلاف آیفون SE، دارای حالت شب اختصاصی برای گرفتن عکس‌ها در نور کم است. هرچند این ویژگی روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد، اما آیفون SE قادر است حتی بدون این قابلیت، عکس‌های قابل قبولی بگیرد. تا زمانی که دستان‌تان را بدون حرکت نگه دارید، آیفون SE می‌توان تصاویر شب خوبی ثبت کند. البته در مورد گلکسی A51 نیاز دارید که دست‌تان را ثابت بگیرید. گلکسی A51 در هنگام شب بهتر از آیفون SE، جزئیات تصاویر را حفظ می‌کند (سمت چپ، آیفون SE؛ سمت راست گلکسی A51).

سلفی‌ها روی آیفون SE بسیار طبیعی‌تر هستند

هرچند دوربین سلفی گلکسی A51، مگاپیکسل‌های بیشتری را ارائه می‌کند (۳۲ مکاپیکسل)، اما باید بگوییم که آیفون SE تصاویری با رنگ‌های طبیعی‌تر می‌گیرد. گلکسی A51 رنگ قرمز را بیش‌ از حد اشباع می‌کند و بنابراین موی شما در عکس‌های سلفی تقریبا مسی به نظر می‌رسند. دوربین سلفی گلکسی A51 عکس‌های شارپ‌تری نسبت به سلفی آیفون SE می‌گیرد، اما رنگ‌های تصاویر SE به واقعیت نزدیک‌تر هستند.

اما در مورد رزولوشن ویدئوها، گلکسی A51 دست بالا را دارد و می‌تواند ویدئوهای ۴K با دوربین جلوی خود ضبط کند، در حالیکه آیفون SE حداکثر تا ۱۰۸۰P را می‌تواند ثبت کند.

آیفون SE ویدیوهای بهتری می‌گیرد

در ویدئوهای ثبت شده با آیفون SE و گلکسی A51، دوربین آیفون SE در مجموع عملکرد بهتری دارد. در نورهای خوب، فیلم‌ها نویز کمتری نسبت به A51 دارند و لرزشگیر SE تفاوت بزرگی در کیفیت ویدئوها ایجاد می‌کند. ویدئوهای ۴K ضبط شده با آیفون SE در مقایسه با ویدئوهایی با همین کیفیت در گلکسی A51، بسیار باکیفیت‌تر به نظر می‌رسند. البته شما می‌توانید از لرزشگیر تصویر دیجیتالی A51 در رزولوشن‌های ۱۰۸۰P استفاده کنید.

آیفون SE همچنین می‌تواند ویدئوهای ۴K با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند، درحالیکه A51 فقط می‌تواند فیلم‌های ۴K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ثبت کند. فوکوس خودکار A51 به اندازه آیفون SE روان نیست. در بسیاری از فیلمبرداری‌ها به‌ویژه از سوژه‌های ثابت، شما در A51 مجبور خواهید بود فوکوس را قبل از شروع فیلمبرداری قفل کنید. کیفیت صدای ویدئوهای ضبط‌ شده توسط هر دو گوشی خوب است، اما SE نسبت به A51، صداهای بلندتر و بهتری دارد.

آیفون SE یا گلکسی A51 کدامیک دوربین بهتری دارد؟

هر دو گوشی آیفون SE و گلکسی A51 با قیمت ۴۰۰ دلار، دوربین‌های توانمندی دارند. اگر شما بخواهید بین صحنه‌های مختلف از التراواید تا ماکرو سوئیچ کنید، A51 مطمئنا تنوع دوربین‌های بیشتری در اختیارتان قرار خواهد داد. اما آیفون SE قابلیت ضبط ویدئو قوی‌تری دارد و در برخی موارد جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند. بنابراین باید ببینید کدامیک از این موارد با نیازهای شما مطابقت دارند و بعد براساس آن‌ها بین این دو گوشی یکی را انتخاب کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع