حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ساندار پیچای در مصاحبه‌ای با حمایت از تیم پیکسل، توسعه سخت‌افزار را دشوار توصیف کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اخبار اخیر دنیای فناوری بیش از همیشه روی بخش‌ سخت‌افزار گوگل متمرکز بوده‌اند. گزارش‌های جدید ادعا می‌کنند تیم توسعه‌ی گوشی گوگل Pixel 4 روند مناسبی در طراحی و ساخت محصول ندارد. در برخی اخبار هم گفته می‌شود مدیر تیم سخت‌افزار، ریک اوسترلو، کمی پیش از رونمایی نهایی از محصول، انتقادهایی جدی به آن مطرح می‌کند. از اخبار نگران‌کننده‌ی دیگر هم می‌توان به جدایی دو مدیر اجرایی عالی‌رتبه‌ی شرکت در بخش سخت‌افزار اشاره کرد. به‌هرحال، اخبار منتشرشده به‌حدی جدی شدند که مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای را به واکنش مجبور کردند. او با حضور در پادکست Vergecast، به اتهام‌ها و انتقادهای مطرح‌شده علیه تیم سخت‌افزاری شرکتش پاسخ داد.

گوگل شرکتی عظیم با میلیاردها کاربر در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. این شرکت اخیرا، خصوصا با مدیریت پیچای، هر محصولی که به رکورد کاربران میلیاردی نرسد، به‌راحتی از دستورکار شرکت خارج کرده است. در بخش نرم‌افزاری، اخیرا حذف سرویس‌هایی همچون گوگل اینباکس، گوگل پلاس، ‌گوگل هنگ‌آوتس، گوگل موزیک، گوگل الو، یوتیوب گیمینگ و گوگل کلاد پرینت و در بخش سخت‌افزاری، حذف محصولاتی همچون هدست‌های واقعیت مجازی دی‌دریم، دوربین گوگل کلیپس، کروم‌کست آئودیو، تبلت‌های پیکسل و ادغام‌هایی را شاهد بوده‌ایم که به‌نوعی به مرگ نهایی Nest به‌عنوان شرکتی مستقل منجر شدند.

گوگل تاکنون توسعه‌ی سخت‌افزارهای متعددی را لغو کرده است

با نگاهی به گذشته‌ی گوگل در حذف سریع محصولات از برنامه‌ها، نگرانی درباره‌ی آینده‌ی خطوط محصولات پیکسل منطقی به‌نظر می‌رسد. Pixel 3 فروشی کمتر از Pixel 2 را تجربه کرد و اکنون Pixel 4 نیز فروشی کمتر از Pixel 3 به‌خود دیده است. محصولات میان‌رده‌ی شرکت، یعنی Pixel 3a و Pixel 4a، برای نجات محصولات گوگل در خانواده‌ی گوشی‌های هوشمند معرفی شدند؛ اما اکنون اپل با گوشی جدید آیفون SE با آن‌ها وارد رقابت تنگاتنگی شده است. تخمین‌ها و تحلیل‌های کنونی نیز این احتمال را تقویت می‌کنند که Pixel 5 با تمرکز بر بازار بالارده توسعه خواهد یافت. درنهایت، رخدادها به‌نفع گوگل رقم نمی‌خورند.

پیکسل ۴ گوگل / Google Pixel 4

پیچای در مصاحبه با ورج می‌گوید برنامه‌ای بلندمدت برای آینده‌ی بخش سخت‌افزاری گوگل در نظر دارد. او در پاسخ به اینکه «آیا روند کنونی گروه پیکسل را تأیید می‌کند؟» گفت:

سال‌های گذشته، مراحل مهمی از ادغام فعالیت‌های سخت‌افزاری در گوگل را شامل بوده‌اند. تمامی برنامه‌های سخت‌افزاری گوگل را در Nest ادغام و بخش موبایل HTC را به تیم خود جذب کردیم؛ درنتیجه، فعالیت‌های زیادی برای ترکیب تیم‌ها انجام شد. همچنین، مجموعه‌ی بزرگی از محصولات را داریم؛ به‌همین‌دلیل، در مرحله‌ی تولید نیز قرار داشته‌ایم. تعهد بلندمدت بسیار زیادی به برنامه‌های خود داریم و توسعه‌ی سخت‌افزاری دشوار است. به‌علاوه، سخت‌افزارها قطعات داخلی متعددی دارند که برنامه‌ریزی برای آن‌ها و هماهنگ‌کردنشان، به وقت بیشتری نیاز دارد. تفکر و تحقیق درباره‌ی تمامی قطعات سیلیکونی، دوربین، نمایشگر و تجهیزات دیگر، همگی به زمان و انرژی نیاز دارد. با جدیت در این مراحل سرمایه‌گذاری می‌کنیم و درنهایت، اعتقاد دارم پیشرفت‌های درخورتوجهی کرده‌ایم.

محصولات پیکسل در چهار سال گذشته پیشرفت ملموسی نکرده‌اند

محصولات دسته‌ی پیکسل در بررسی‌های رسانه‌ای عموما به‌دلیل پیشرفت ناملموس، با انتقاد روبه‌رو شده‌اند. گوگل خط‌تولید سخت‌افزاری اختصاصی خود را با Pixel 1 شروع کرد؛ ولی در چهار سال گذشته، روند رو‌به‌رشد درخور‌توجهی در آن دیده نشد. مشکل اساسی را می‌توان در نبود پیشرفت در فروش دید؛ خصوصا در بخش عرضه هم پیشرفت چشمگیر گوگل را شاهد نیستیم. گوگل Pixel 1 در کشورهای محدودی عرضه شد و اکنون با گذشت نزدیک به چهار سال، هنوز گوشی‌های گوگل، تنها در ۱۲ کشور عرضه می‌شوند. آخرین آمارها نشان می‌دهد اپل محصولات خود را در بیش از ۷۰ کشور جهان و سامسونگ نیز گوشی‌های پرچم‌دارش را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان عرضه می‌کند. درنهایت باتوجه‌به روند کنونی، حتی اگر گوشی بعدی پیکسل محصولی بسیار عالی هم باشد، تعداد علاقه‌مندان به خرید آن زیاد نخواهد بود.

پیکسل واچ گوگل / Google Pixel Watch / ساعت هوشمند گوگل

در ادامه بخوانید:

اگر بتوان بخشی را در خط‌تولید پیکسل مثال زد که پیشرفت تجربه کرده باشد، همان بخش سیلیکونی است که پیچای در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد. البته هنوزهم زمان زیادی تا رسیدن فناوری مذکور به قابلیتی عالی و حرفه‌ای زمان نیاز داریم. تراشه‌ی اختصاصی پیکسل ۴ که به‌نام Soli معرفی شد، قابلیت‌های عالی و مهمی دارد. البته گوگل از آن در بخشی برای شناسایی دستورهای حرکتی دست‌خطی استفاده می‌کند که تاکنون قابلیت تشخیص مناسبی هم از خود نشان نداده است و حتی درصورت بهبود کارایی، نمی‌توان این بخش را آن‌چنان کاربردی دانست. از بخش‌های سیلیکونی دیگر در گوشی‌های پیکسل می‌توان به ماژول امنیتی Titan M اشاره کرد. تراشه‌ی اختصاصی دیگر Pixel NeuralCore نام دارد که گوگل به‌عنوان هسته‌ی پردازشی کمکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی طراحی کرده است. تراشه‌های مذکور مزیت رقابتی آن‌چنان مهمی به محصولات گوگل اضافه نمی‌کنند و باتوجه‌به قطعات سخت‌افزاری پیچیده و حرفه‌ای که در محصولات رقیب همچون اسنپدراگون می‌بینیم، چندان هم قدرتمند نیستند.

تمامی تراشه‌های کنونی گوگل که به‌صورت متفرقه تولید شده‌اند، شاید روزی به محصولی بزرگ‌تر و مهم‌تر ختم شوند. برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند گوگل تصمیم گرفته است تراشه‌ی SoC اختصاصی خود را بسازد تا آن‌ها را در گوشی‌های پیکسل به‌کار بگیرد و با پردازنده‌های پرچم‌دار اسنپدراگون رقابت کند. آن‌ها مهندسان طراحی تراشه را از اینتل و کوالکام استخدام کرده‌اند. گزارش‌های اخیر ادعا می‌کنند پردازنده‌ی گوگل تا سال ۲۰۲۱ آماده خواهد شد؛ درنتیجه، شاید Pixel 6 به پردازنده‌ی اختصاصی شرکت مجهز باشد.

پیچای در بخش‌های گوناگونی از مصاحبه‌ی اخیر به این نکته اشاره می‌کند که برنامه‌های سخت‌افزاری برای به‌نتیجه‌رسیدن به سال‌ها زمان نیاز دارند. احتمالا منظور او پردازنده‌ی اختصاصی گوگل باشد. پیچای در بخشی از مصاحبه با ورج گفت:

برخی از برنامه‌های جدی و در جریان ما، برای رسیدن به نتیجه به سه تا چهار سال زمان نیاز دارند. وقتی برنامه‌ها آماده شوند، از تأثیرشان بر مسیر حرکت شرکت شگفت‌زده می‌شوم.

پیچای در پایان تأکید می‌کند در سرمایه‌گذاری در تیم سخت‌افزاری، دقت و سخت‌گیری لازم را می‌کند و به‌هرحال، برنامه‌ها باید توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشند. درنهایت، تیم سخت‌افزاری گوگل در رونمایی Pixel 4a آزمون سختی در پیش دارد و شاید انتقادهای جدید یا تغییر مسیر را تجربه کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع