حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

۴۴/۲ ترابیت بر ثانیه؛ رکورد جدیدی برای سرعت اینترنت جهان

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

محققان سه دانشگاه استرالیایی Monash و Swinburne و RMIT ادعا کردند که به رکورد جدیدی در سرعت اینترنت دست یافته‌اند. آن‌ها در مقاله‌ی جدیدی که در نشریه‌ی Nature Communications منتشر شد، ادعای خود را شرح دادند. چنین سرعتی به‌معنای دانلود ۵۰ دیسک ۱۰۰ گیگابایتی بلوری Ultra HD در یک ثانیه است.

نکته‌ی قابل‌توجه در دستاورد اخیر محققان، رسیدن به سرعت بسیار بالا با اتصالی به طول بیش از ۷۵ کیلومتر است. در این اتصال که با کابل‌های فیبر نوری انجام شده بود، تنها از یک تراشه‌ی ادغامی استفاده شده بود. درنتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد که دستاورد اخیر، روزی به کمک زیرساخت‌های کنونی فیبر نوری نیز بیاید. اتصال آزمایشی فیبر نوری برای تحقیقات اخیر، از ساختمان دانشگاه RMIT در ملبورن سیتی به ساختمان دانشگاه Monash در منطقه‌ی کلیتون ملبورن برقرار شده بود. محققان می‌گویند، این اتصال موازی با زیرساختی بود که توسط شبکه‌ی ملی پهن‌باند استرالیا (NBN) استفاده می‌شود. دستاورد جدید محققان، یک رکورد جدید جهانی را برای پهنای باند صبت می‌کند. دیوید ماس، استاد دانشگاه سوینبورن، از اعضای تیم تحقیقاتی بود که رکورد شکنی را تأیید می‌کند.

اینترنت

بیل کورکوران، یکی از مولفان ارشد مقاله‌ی اخیر و استاد دانشگاه موناش درباره‌ی دستاورد گروه تحقیقاتی می‌گوید:

تحقیقات ما، توانایی فیبرهایی را نشان می‌دهد که به‌لطف پروژه‌‌ی NBN هم‌اکنون نصب شده‌اند و به‌عنوان زیرساخت شبکه‌ی ارتباطی در حال حاضر و آینده، نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. ما چیزی را توسعه دادیم که قابلیت مقیاس‌پذیری و پاسخ به نیازهای آتی را نیز دارد.

در ادامه بخوانید:

رکوردشکنی سرعت محققان استرالیایی به‌لطف فناوری موسوم به micro-comb به‌دست آمد. این فناوری، روشی فشرده‌تر و پربازده‌تر را برای انتقال داده معرفی می‌کند. فناوری micro-comb در داخل فیبر‌های آزمایش استفاده شد. محققان می‌گویند این اولین باری است که فناوری مذکور، در آزمایش‌هایی میدانی به کار گرفته می‌شود. اکنون آن‌ها به‌دنبال راهی هستند تا دستاورد خود را به المانی قابل استفاده در زیرساخت‌های کنونی تبدیل کنند. آرنان میشل، استاد دانشگاه RMIT در این باره می‌گوید: «ما در طولانی مدت به دنبال این هستیم که تراشه‌های داخلی فتونیکی توسعه دهیم و آن‌ها را برای رسیدن به همین رکورد سرعت در فیبرهای نوری کنونی بهبود دهیم. درنتیجه بهبود سرعت را با حداقل هزینه تجربه خواهیم کرد».

قطعا کاربران نهایی در آینده‌ی نزدیک امکان دانلود بازی یا استریم ویدیو با سرعت ۴۴/۲ ترابیت‌برثانیه را نخواهند داشت. به‌هرحال اگر فناوری جدید، روزی به سطح تجاری برسد، احتمالا ابتدا برای اتصال دیتاسنترها استفاده می‌شود. درنهایت، اتصال‌های اینترنتی در مقایس گیگابیت از سال‌ها پیش مورد استفاده بوده‌اند و هنوز هم نمی‌توان آن‌ سرعت‌‌ها را در اتصال‌های خانگی تجربه کرد. البته محققان امیدوارند که اگر فناوری روزی به اندازه‌ی کافی ارزان شود، شاید کاربران عمومی هم از آن بهره ببرند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع