حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

شایعه: برنامه‌ی اپل برای ادای احترام به استیو جابز لو رفت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در دهه‌ی ۶۰ میلادی به عنوان عینک مادربزرگ‌ها شناخته می‌شد. در سال ۱۹۶۷ بعد اینکه گروه بیتلز از آن استفاده کردند به «عینک لنون» معروف شد. در سال ۱۹۹۸ استیو جابز عینک خود را به مدل Lunor Ideal i 380، یک مدل گرد و بدون حاشیه تغییر داد. امروزه این عینک‌ها به عنوان «عینک استیو جابز» شناخته می‌شود. اطلاعات تازه فاش شده حاکی از آن است که اپل قصد دارد یک نسخه ویژه به نام «میراث استیو جابز» از عینک‌های واقعیت افزوده‌ی خود ارائه دهد.

این اطلاعات توسط جان پروسر (Jon Prosser) و از طریق AppleInsider به اشتراک گذاشته شد. در اوایل ماه جاری او گفت که اپل‌گلس مانند یک جفت عینک سنتی با اسکنر LiDar در ناحیه‌ی شقیقه خواهد بود. این یک سنسور Time of Flight است که در جدیدترین مدل‌های آیپد پرو به کار رفته بود و برای اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر عمق برای واقعیت افزوده، پرتره‌ها و سایر ویژگی‌هایی که مبتنی بر این اندازه‌گیری‌ها است، استفاده می‌شود. پروسر همچنین اظهار داشت که این گجت پوشیدنی هیچ دوربین اضافه‌ای نخواهد داشت. این احتمالاً از طرف اپل تصمیم خوبی است زیرا یکی از دلایلی که گوگل‌گلس در بازار شکست خورد «عامل عجیب و غریب» بودن آن بود. برخی از بار‌ها به دلیل احتمال عکس گرفتن بدون اطلاع از مشتریان، اجازه‌ی ورود به کسانی که این عینک‌ها پوشیده‌اند، نمی‌دادند. به همین دلیل، اصطلاح Glasshole ایجاد شد.

برخی از اطلاعاتی که پروسر منتشر کرده است با گزارش‌های قدیمی‌تر درباره‌ی این دستگاه، همخوانی دارد. در سال ۲۰۱۶ گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه اپل مشغول کار روی جفت کردن عینک‌های هوشمند با آیفون است تا این گوشی بتواند پردازش سنگین مورد نیاز را انجام دهد. این دقیقاً شبیه به نحوه‌ی کار پردازش اپل‌واچ تا زمان عرضه‌ی سری سوم این ساعت‌ها است. بنابراین کاربران اپل‌گلس به منظور استفاده از این عینک‌ها نیاز دارند که آیفون آن‌ها در مجاورت عینک باشد اما برای مدل‌های بعدی ممکن است به این کار نیازی نباشد.

در حالی که پروسر می‌گوید که اپل‌گلس با قیمت ۴۹۹ دلار شروع خواهد شد و از ۵G پشتیبانی می‌کند اما نسخه‌ی «میراث استیو جابز» قیمت بیشتری خواهد داشت. پروسر در ادامه می‌گوید:

آن‌ها همچنین روی یک نمونه‌ی اولیه کار می‌کنند، یک نسخه‌ی میراث استیو جابز مشابه آن اپل‌واچ طلای ۱۰۰۰۰ دلاری مسخره.

پروسر نمی‌گوید که نسخه‌ی میراث استیو جابز اپل گلس ۱۰۰۰۰ دلار خواهد بود، فقط می‌گوید که این عینک بسیار گرانی خواهد بود.

با در نظر گرفتن ظاهر بدون حاشیه‌ی عینک استیو جابز و دسته‌های نازک، سوال پیش می‌آید که قطعات الکترونیکی این عینک، بدون اینکه خود را نشان بدهند، کجا کار گذاشته می‌شوند. پروسر در اینباره می‌گوید:

جواب لنزهای شفاف است و من هیچ ایده‌ای ندارم که چگونه کار می‌کنند، اما من به طور سنتی می‌دانم که در نسخه‌های فعلی عینک‌های واقعیت افزوده یا هر چیز دیگری شبیه به این،  یک چیز کوچک وجود دارد که در گوشه لنز عینک تعبیه شده است. این در حالی است که در این این عینک هر دو لنز دارای نمایشگر هستند، آنها نمایشگرهای یکپارچه‌ای هستند که اطلاعات را به شما نشان می‌دهند. فناوری لازم برای این طراحی، می‌تواند توسط اپل در سال ۲۰۱۸ و با خرید شرکت آکونیا هولوگرافیک (Akonia Holographics) به دست آمده باشد. این شرکت برای عینک‌های واقعیت افزوده نمایشگر تولید می‌کند.

البته همه اعتقاد ندارند که یک نسخه‌ی میراث استیو جابز در حال تولید است. مارک گورمن (Mark Gurman) از نویسندگان بلومبرگ می‌گوید که این شایعه واقعیت ندارد. وی همچنین خاطرنشان کرد که برخی سردرگمی‌ها وجود دارد زیرا سال آینده اپل قصد دارد دستگاهی را که در داخل شرکت اپل با عنوان N301 شناخته‌ می‌شود معرفی کند. این دستگاه می‌تواند یک هدست ترکیبی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باشد. N421 در سال ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ رونمایی می‌شود که یک دستگاه واقعیت افزوده است که ما از آن به عنوان اپل‌گلس یاد کردیم. این اطلاعات در واقع کاملاً مطابق با گزارشی است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. در همان زمان، این گزارش بیان کرد که N301 مثل یک نسخه باریک‌تر از هدست واقعیت مجازی اکولوس کوئست (Oculus Quest) به نظر میرسد.

آیا اپل، شهرت یکی از بنیان‌گذاران نمادین خود را با قرار دادن اسم او روی یکی از محصولات خود به خطر می‌اندازد؟ بسیار بعید به نظر می‌رسد و بدون شک اگر این کار را انجام دهد، در نظر مردم تنها اقدامی برای گرفتن پول آن‌ها دیده می‌شود.

 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع