حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اپل احتمالا اپلیکیشن مسیجز iOS را به macOS می‌آورد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

خبرگزاری 9to5Mac طی چند هفته‌ی اخیر توانسته با دسترسی به اسنادی خاص به افشای جزئیات و برخی از قابلیت‌های سیستم‌عامل معرفی‌نشده‌ی iOS 14 بپردازد و ظاهرا قصد دارد همچنان به روند افشای اطلاعات ادامه دهد. گفته می‌شود اپل قصد دارد ماه آینده‌ی میلادی به‌صورت رسمی جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی خود را معرفی کند. 9to5Mac در گزارشی جدید ادعا می‌کند مدارکی جدید از سیستم‌عامل بعدی اپل به‌دست آورده است. مدارک 9to5Mac نشان می‌دهند اپل قصد دارد در سیستم‌عامل macOS اپلیکیشن Messages را بردارد و نسخه‌ی iOS آن را ازطریق فریم‌ورک کاتالیست (Catalyst) به لپ‌تاپ‌هایش اضافه کند. 9to5Mac می‌گوید با بررسی کدهای اولیه‌ی iOS 14 به این مدارک دست پیدا کرده است. 

از سال ۲۰۱۱ تاکنون iMessage میزبان چندین قابلیت جدید شده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به افزونه‌ها، استیکرها و همچنین جلوه‌های ویژه‌ی پیام‌رسانی اشاره کنیم. با این‌حال هیچ‌یک از قابلیت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم برای کاربران macOS در دسترس قرار ندارد، زیرا این سیستم‌عامل همچنان از نسخه‌ی ساده‌ی اپلیکیشن Messages استفاده می‌کند. این نسخه از Messages صرفا به‌منظور ارسال و دریافت پیام‌های استاندارد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

البته اوضاع احتمالا به‌زودی دچار تغییر می‌شود. 9to5Mac در گزارشی جدید از دست‌یابی به مدارکی خبر می‌دهد که نشان می‌دهند اپل نسخه‌‌ی ویژه‌ای از Messages را بر پایه‌ی فریم‌ورک کاتالیست ساخته است. رسانه‌ی موردبحث می‌گوید کد مربوط‌به این نسخه از اپلیکیشن را در بیلد اولیه‌ی iOS 14 پیدا کرده. به‌زبان ساده، پیدا شدن این کد نشان می‌دهد اپل قصد دارد همان Messages سیستم‌عامل iOS و iPadOS را به‌صورت رسمی به رایانه‌های مبتنی‌بر مک بیاورد. نسخه‌ی کاتالیست Messages برای مک شامل استیکر و دیگر قابلیت‌هایی خواهد بود که در پاراگراف بالا به آن‌ها اشاره کردیم.

فریم‌ورک کاتالیست به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد به‌شکلی ساده اپلیکیشن‌های iOS خود را به macOS پورت کنند. اپل مدتی پیش اعلام کرد شماری از اپلیکیشن‌ها نظیر Voice Memos و Podcast و Stocks قرار است ازطریق پروژه‌ی کاتالیست به سیستم‌عامل مک اضافه شوند. با این‌حال تاکنون هیچ‌یک از اپلیکیشن‌های بومی مک با نسخه‌ی iOS به‌طور کامل جایگزین نشده‌اند. در نظر داشته باشید که اهالی کوپرتینو سال گذشته چندین سرویس جدید معرفی کردند و از پایان کار آیتونز خبر دادند. بدین ترتیب توسعه‌ی آیتونز متوقف شد تا سیستم‌های عامل اپل به سه اپلیکیشن جدید مجهز شوند. البته اپلیکیشن جدید Music را هنوز هم می‌توان اپلیکیشنی بومی برای مک خطاب کرد.

اپلیکیشن‌هایی که با اتکا بر کاتالیست به مک پورت می‌شوند برخی محدودیت‌ها دارند، اما این فریم‌ورک می‌تواند برای اپلیکیشن‌هایی نظیر Messages بسیار کاربردی باشد. iMessage به‌صورت سالانه در سیستم‌های عامل iOS و iPadOS به‌روزرسانی می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اپل تقریبا نسخه‌ی مک آن را به‌طور کامل رها کرده است. ارائه‌ی یک اپلیکیشن برای تمامی پلتفرم‌ها ازطریق کاتالیست به اپل امکان می‌دهد قابلیت‌های جدید اپلیکیشن‌هایش را به‌صورت همزمان برای همه‌ی کاربرانش صرف‌نظر از دستگاهی که استفاده می‌کنند، ارائه دهد. 

هنوز مدارکی دقیق درمورد تاریخ انتشار در دسترس قرار نگرفته‌اند؛ اما انتظار می‌رود اپل به‌هنگام رونمایی سیستم‌عامل بعدی macOS، نسخه‌ی کاتالیست اپلیکیشن Messages را نیز معرفی کند. احتمالا اهالی کوپرتینو قصد دارند مک OS جدید را به‌همراه نسخه‌ی جدید دیگر سیستم‌های عامل خود در جریان برگزاری مراسم آنلاین WWDC 2020 معرفی کنند.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع