حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

قابلیت جدید ویندوز 10 برای اجرای اپلیکیشن گرافیکی لینوکس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – ویندوز 10 از لینوکس پشتیبانی می‌کند. البته این قابلیت با وجود کرنل لینوکس در ویندوز تا پیش از این نیز در اختیار کاربران قرار گرفته بود. اما مایکروسافت قصد دارد تا  قدرت این قابلیت را تا حد ممکن افزایش دهد به طوری که قرار است اپلیکیشن گرافیکی لینوکس با پشتیانی از GPU را در اختیار کاربران ویندوز قرار دهد.

با استفاده از این قابلیت برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند از این اپلیکیشن گرافیکی برای تلفیق محیط ویندوز و لینوکس استفاده کنند و برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خود را روی آن اجرا کنند. در این راستا قرار است از قدرت پردازش کارت گرافیک نیز به عنوان یک پردازشگر موازی در کنار CPU استفاده شود. از این قابلیت می‌توان برای انجام اعمال محاسباتی سنگین که در کاربردهایی مثل یادگیری ماشینی استفاده می‌شوند بهره برد.

پیش از این نیز کاربران می‌توانستند با استفاده از نصب سرورهایی که متعلق به شرکت‌های شخص ثالث بودند روی ویندوز 10 لینوکس گرافیکی نصب کنند. اما با ارائه قابلیت جدید مایکروسافت، نیازی به استفاده از این برنامه‌‌ها نیست و کاربران می‌توانند مستقیماً از اپلیکیشن ارائه شده توسط مایکروسافت استفاده کنند. نکته مهم این است که استفاده از قدرت پردازش کارت گرافیک تا پیش از این برای افرادی که از لینوکس روی ویندوز استفاده می‌کردند امکان‌پذیر نبود.

علاوه بر این‌ها قابلیت این اپلیکیشن قابلیت جالب دیگه‌ای نیز دارد و آن هم نصب آسان است. مایکروسافت به کاربران خود قول داده تا کاربران تنها با اجرای دستور wsl.exe –install  این اپلیکیشن را روی ویندوز نصب کنند.

مایکروسافت این قابلیت‌ها را در نسخه 2020 ویندوز 10 معرفی کرده بود. البته همه این ویژگی‌ها به محض نصب این نسخه در دسترس نیست و به زودی به صورت تدریجی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مثلاً قابلیت wsl 2.0 که باعث اجرای کرنل لینوکس روی ویندوز 10 می‌شود در نسخه 2019 ویندوز 10 در اختیار کاربران قرار گرفته بود. این قابلیت هنوز در اختیار همه کاربران ویندوز قرار نگرفته است و قرار است به زودی همه کاربران به آن دسترسی داشته باشند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع