حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

هند احتمالا به‌زودی Zoom را مسدود می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

از زمان آغاز دنیاگیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) اپلیکیشن‌های ارتباط تصویری به‌شدت موردتوجه قرار گرفته‌اند و در رأس آن‌ها زوم (Zoom) قرار دارد. سادگی برقراری تماس تصویری ازطریق زوم باعث شد کاربران زیادی به استفاده از آن تمایل نشان دهند. بااین‌حال، بررسی‌ها حاکی از آن است که زوم در حوزه‌ی امنیت و حفظ حریم خصوصی نقص‌های جدی و آشکاری دارد و محققان امنیتی توانسته‌اند چندین آسیب‌پذیری در زوم پیدا کنند. همچنین، افراد مشهور به «زوم‌بامبر» با اتکا بر روش‌هایی خاص می‌توانند به ID کنفرانس‌های ویدئویی دسترسی یابند و بدون اجازه وارد آن‌ها شوند.

دولت هند در پی افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی حریم خصوصی زوم بیانیه‌ای منتشر و به مردم هند توصیه کرد تا‌حدممکن استفاده از این اپلیکیشن را کاهش دهند. به‌نظر می‌رسد این اقدام کافی نبوده است و هند قصد دارد به‌زودی زوم را به‌طورکلی مسدود کند.

به‌تازگی دادخواستی علیه زوم ثبت شده است که ادعا می‌کند نبود رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) در این پلتفرم به‌وضوح دو مورد از قوانین کشور هند را نقض می‌کند که در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۹ تصویب شده‌اند. دادگاه عالی هند اخیرا از مقام‌های عالی‌رتبه‌ی دولت خواسته است به‌سرعت اقداماتی برای پاسخ به دادخواست اخیر انجام دهند. دادخواست اخیر علیه زوم در حالی ثبت شده که یکی از اپراتورهای مخابراتی هندی قصد دارد به‌زودی سرویسی اختصاصی برای چت ویدئویی منتشر کند.

در پی انتشار نخستین گزارش‌ها مبنی‌بر احتمال مسدودشدن زوم در هند، تیم مدیریت این اپلیکیشن اطلاعیه‌ای جدید منتشر کرد:

در چند وقت اخیر، به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی ۹۰ روزه‌ای که از ۱ آوریل ۲۰۲۰ (۱۳ فروردین ۱۳۹۹) آغاز کردیم، روی بهبود تعهدمان به حوزه‌ی امنیت و حریم خصوصی متمرکز بوده‌ایم و در این زمینه به پیشرفت‌های درخورتوجهی دست یافته‌ایم.

افتخار این را داشته‌ایم که در کشور هند به کسب‌و‌کارها، آژانس‌های دولتی، جوامع، معلمان مدرسه و دیگر کاربران کمک کنیم که ارتباطشان را در این روزهای دشوار و بی‌سابقه با یکدیگر حفظ کنند.

زوم در اطلاعیه‌ی جدیدش می‌گوید قابلیت‌های امنیتی مهمی به پلتفرمش اضافه کرده است که از هک‌شدن کنفرانس‌های ویدئویی و حملاتی نظیر زوم‌بامبینگ جلوگیری می‌کنند. Reliance Jio یکی از اپراتورهای مخابراتی بزرگ هند است که کاربران بسیار زیادی دارد. گفته می‌شود این اپراتور قصد دارد به‌زودی سرویسی با عنوان Meet برای کنفرانس‌های ویدئویی دردسترس قرار دهد. انتظار داریم Meet بتواند در بازار با زوم به‌شدت رقابت کند. Meet سرویسی بومی خواهد بود و قطعا شمار درخورتوجهی از مردم هند از آن استفاده خواهند کرد. زوم تاکنون اعلام نکرده است سرویس Meet را به‌عنوان تهدیدی برای جایگاه فعلی خود می‌بیند یا نه.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی احتمال مسدودشدن زوم در هند چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع